Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Christiansborg
10. august 2017
Endeligt svar på Sundheds- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 916
(Alm. del) af 31. maj 2017 stillet efter ønske fra Stine Brix (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad det efter ministerens opfattelse vil koste at afskaffe
produktivitetskravet i sundhedssektoren?
Svar
Regeringen lægger generelt vægt på, at den offentlige sektor løbende indhøster
gevinster gennem bedre og mere effektiv arbejdstilrettelæggelse. På sundhedsom-
rådet er et af instrumenterne til at indhøste de løbende gevinster det årlige pro-
duktivitetskrav.
Produktivitetskravet er ikke et krav om, at alle ansatte skal levere to pct. mere,
men derimod et generelt krav til regionerne, der skal understøtte, at regionerne
løbende får realiseret de gevinster der er.
Det afspejler, at sundhedssektoren er kendetegnet ved en betydelig teknologisk
udvikling, nye behandlingsmetoder, nye sygehuse og ny medicin. Det giver grund-
lag for at løse opgaverne bedre og billigere. Det er også derfor, at produktivitets-
kravet har kunnet aftales gennem flere år og under skiftende regeringer.
Ved et fravær af et produktivitetskrav eller lignende mekanisme vil de løbende
gevinster alene tilfalde den eller de sygehusafdeling(er), hvor fx teknologien mu-
liggør en mere effektiv behandling.
Det er svært at sætte en præcis pris på en afskaffelse af produktivitetskravet. Op-
gjort i forhold til den totale produktionsværdi i somatikken svarer 2 pct. til knap
1,4 mia.kr. Men den faktiske omkostning vil alt andet lige være væsentligt lavere,
svarende til omkostningen for en marginal merproduktion. Der foreligger ikke
opgørelse af en sådan gennemsnitlig marginal meromkostning, der må antages at
variere betydeligt bl.a. afhængigt af, på hvilke behandlingsområder meraktiviteten
placeres.
Da produktivitetskravet er årligt, vil omkostningen akkumuleres, dvs. fordobles i
år 2, tredobles i år 3 osv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk