Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1763108_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samråd SUU CK, CL + CW-CÆ
16. maj 2017 kl. 15-17
11 minutter
Folketinget
Det talte ord gælder
[OBS! SUM’eren indleder med sin tale til besvarelse af
samrådsspørgsmålene]
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak til sundhedsministeren.
Jeg vil indlede med at sige, at der er mange samrådsspørgsmål,
og jeg har valgt at holde min tale kort for at give plads til dialogen
bagefter.
[Samrådsspørgsmål CK
sammenhæng mellem
hospitalspsykiatrien og socialpsykiatrien]
Det første spørgsmål til mig er spørgsmål CK.
Jeg er naturligvis helt enig med spørgerne i, at det er nødvendigt
med en god sammenhæng mellem den regionale psykiatri på
hospitalerne og socialpsykiatrien i kommunerne.
Den problemstilling har der været fokus på i en årrække, og derfor
eksisterer der også allerede i dag flere værktøjer, som lige præcis
har til formål at skabe en god sammenhæng for de borgere, som
udskrives fra psykiatrisk afdeling og som har behov for
efterfølgende hjælp fra kommunen.
[Generisk model for forløbsprogrammer]
Foruden de tiltag, som sundhedsministeren var inde på i sin
besvarelse, er et konkret samarbejdsværktøj den generiske model
for forløbsprogrammer for mennesker med psykiske lidelser, som
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til børne- og socialministeren
Socialstyrelsen og Sundhedsstyrelsen i fællesskab har udarbejdet
i 2015.
Lige nu er der konkrete projekter i gang med at udarbejde lokalt
tilpassede forløbsprogrammer i flere forskellige regioner og
kommuner på baggrund af modellen fra Socialstyrelsen og
Sundhedsstyrelsen.
[Koordinerende indsatsplaner]
Desuden blev der med satspuljeaftalen for 2014 afsat midler til, at
regioner og kommuner i fællesskab udarbejder individuelle
koordinerende indsatsplaner for personer med psykiske lidelser
og et samtidigt misbrug.
Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen har udarbejdet
retningslinjer til indholdet i indsatsplanen, som de relevante
behandlere i psykiatrien og evt. kommunale sagsbehandlere
mødes om for at få en fælles forståelse af borgerens udfordringer.
[Sociale akuttilbud]
Kommunerne har også positive erfaringer med sociale akuttilbud,
som understøtter, at den enkelte borger kan klare sig i eget hjem,
og er på den måde med til at forebygge unødvendige
indlæggelser og genindlæggelser i den regionale psykiatri.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til børne- og socialministeren
Derfor er det også aftalt, som led i aftalen fra 2016 om revision af
servicelovens voksenbestemmelser, kommunerne får mulighed for
at oprette og drive sociale akuttilbud.
I stedet for at introducere flere og nye tiltag, som det indikeres i
samrådsspørgsmålet, at jeg skal tage initiativ til, mener jeg i
stedet at vi skal arbejde for at få de eksisterende værktøjer
udbredt.
[Samrådsspørgsmål CL
kommunale forebyggende tilbud til
Det næste spørgsmål er spørgsmål CL.
[Kommunernes
opgaver på det sociale område]
Kommunerne på det sociale område har en særlig pligt til at være
opmærksomme på og iværksætte støtte til alle børn og unge, som
har behov for hjælp.
Kommunerne har derfor også efter serviceloven både en pligt til at
sørge for de nødvendige tilbud på det sociale område og en
række redskaber til at sætte ind med en tidlig og forebyggende
indsats, når et barn eller en ung mistrives, uanset årsagerne til
problemerne. For støtte efter serviceloven gives ud fra det
konkrete støttebehov og dermed uafhængigt af diagnoser.
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til børne- og socialministeren
[Støtte
efter serviceloven til børn og unge]
Ud over den åbne rådgivning, hvor både børn og forældre kan
henvende sig og få råd, kan kommunerne også som led i den
tidlige og forebyggende indsats yde psykologbehandling til barnet
eller den unge
eller forebyggende familiebehandling, så
forældrene får hjælp til at håndtere barnets udfordringer.
Kommunerne har også både muligheder for - og pligt til - at yde
hjælp i form af særlig støtte, der ydes baggrund af en børnefaglig
undersøgelse. Særlig støtte kan for eksempel være praktisk eller
pædagogisk støtte, familiebehandling eller andre former for
behandling af de problemer, som den børnefaglige undersøgelse
har afdækket.
[Afslutning på spørgsmål CL]
Jeg mener, at reglerne på det sociale område både giver
kommunerne rammerne for og pligten til at yde støtte til udsatte
børn og unge. Og rigtig mange kommuner arbejder aktivt på at
sikre en tidlig indsats, som kan være med til at forebygge, at børn
og unge får brug for kontakt med hospitalspsykiatrien. Denne
indsats
og forløbsprogrammerne, som sundhedsministeren har
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til børne- og socialministeren
omtalt i sin tale
mener jeg kan være med til at udvikle og
understøtte sammenhæng og kvalitet i indsatsen på området.
[Samrådsspørgsmål CY
kvaliteten af de kommunale tilbud
til sindslidende]
Jeg vil nu gå videre til samrådsspørgsmål CY.
[Det kommunale ansvar]
Som I ved, er det kommunerne, der har ansvaret for deres egne
sociale tilbud efter serviceloven. De har ansvaret for, at der ikke
alene er det nødvendige antal tilbud, men også at tilbuddene har
den fornødne kvalitet.
Kvaliteten sikres ved, at tilbuddene skal godkendes af
socialtilsynet og derfor have socialtilsynets kvalitetsstempel, inden
kommunerne kan visitere borgere til det enkelte tilbud.
[Vurdering og udvikling af kvaliteten]
En gang om året skal socialtilsynene udarbejde en årsrapport om
tilbuddenes kvalitet, ligesom Socialstyrelsen skal udarbejde en
årlig rapport om socialtilsynenes virksomhed.
De seneste rapporter, vi har, er fra 2015. De viser, at
socialtilsynene overordnet vurderer, at kvaliteten i tilbuddene er
5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til børne- og socialministeren
forholdsvis høj, dog med forbehold for, at der er variationer på
tværs af socialtilsynene og på tværs af tilbudstyper.
Det giver en tryghed for, at der bliver taget hånd om de mest
udsatte borgere i samfundet på en faglig forsvarlig måde. Det er
jeg selvfølgelig rigtig glad for.
Selvom kvaliteten i tilbuddene allerede nu er forholdsvis høj, er
det også vigtigt at have fokus på udvikling af kvaliteten. Derfor er
det driftsorienterede tilsyn ikke alene en kontrol af forholdene i det
enkelte tilbud, men også en dialog med tilbuddet. Dialogen har til
formål at opretholde og udvikle kvaliteten i det enkelte tilbud.
[Samrådsspørgsmål CZ
kritik fra socialtilsynet på
kommunale tilbud til sindslidende]
Jeg vil nu gå videre til samrådsspørgsmål CZ om samme emne.
[Socialtilsynet]
Hvis socialtilsynet vurderer, at der er forhold i det enkelte tilbud,
som er bekymrende, kan socialtilsynet udstede et påbud eller
træffe afgørelse om skærpet tilsyn.
Hvis ikke tilbuddene ændrer i de forhold, som har forårsaget
påbuddet eller det skærpede tilsyn, kan socialtilsynet træffe
6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til børne- og socialministeren
afgørelse om at godkendelsen skal ophøre. Det vil i sidste ende
betyde, at tilbuddet skal lukke, fordi tilbuddet uden godkendelse
ikke kan indgå i kommunernes forsyning.
[Kommunalt ansvar]
Når det så er sagt, er det kommunens ansvar, at der i kommunen
er de nødvendige tilbud. Ligesom det også er kommunen, der har
ansvaret for driften af egne tilbud. Det vil sige, at det er
kommunen, der skal sørge for, at deres egne tilbud lever op til den
faglige kvalitet, som socialtilsynet forventer.
[Afslutning på spørgsmål CZ]
Det er min klare overbevisning, at rammerne for at sikre en høj
faglig kvalitet i tilbuddene allerede er til stede. Det forhold, at
socialtilsynet udsteder et påbud eller skærpet tilsyn, viser jo netop,
at vi har et system som virker, fordi tilbuddene dermed bliver
tvunget til at løfte kvaliteten, for at deres godkendelse kan
fortsætte.
[Samrådsspørgsmål CÆ
fører kvaliteten af de kommunale
botilbud til sindslidende til øget pres på
behandlingspsykiatrien?]
Og så til det sidste samrådsspørgsmål, CÆ.
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 901: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til børne- og socialministeren
Som sagt har vi et system, hvor socialtilsynet vurderer, om tilbud
efter serviceloven har den fornødne kvalitet. Det system er jeg
glad for, jeg har tillid til, at det fungerer efter hensigten, og derfor
har jeg også tillid til, at de kommunale tilbud lever op til en
standard, som ikke medfører øget pres på behandlingspsykiatrien.
Når det så er sagt, så vil jeg gerne anerkende, at det er en svært
at skabe en gnidningsfri sammenhæng mellem
hospitalspsykiatrien og socialpsykiatrien. Med handlingsplanen til
forebyggelse af vold på botilbud har vi berørt en del af den
problemstilling ved at afsætte midler til at styrke kompetencerne
på botilbuddene og forbedre samarbejdet på tværs af regioner og
kommuner i indsatsen for mennesker med psykiske lidelser.
Og som jeg også tidligere har været inde på, så mener jeg, at vi i
stedet for at fokusere på, om det nu er kommunerne eller
regionerne, der skaber øget pres på enten hospitalspsykiatrien
eller socialpsykiatrien, i stedet skal gå mere løsningsorienteret til
værks og se på, hvordan vi bliver bedre til at få de to systemer til
at arbejde sammen. Og til dét findes der allerede i dag en række
værktøjer. Den helt store opgave er at få de værktøjer godt
implementeret.
Tak for ordet.
8