Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSDE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1704329
Dok. nr.: 384995
Dato: 15-05-2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[16. maj 2017 kl. 15-17, Christiansborg, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samrådstale CL-CK og CW-CX
Tak for spørgsmålene og tak for indledningen. Der er syv
spørgsmål i alt, og jeg vil svare på de dele, der vedrører
Sundhedsministeriets ressort, der er nogle, der har lidt et
overlap også vil børne- og socialministeren efterfølgende svare
for sit.
I spørgsmål CW bliver jeg bedt om at redegøre for, hvorvidt
patienter bliver udskrevet på grund af manglende kapacitet,
selvom de efter en faglig vurdering ikke skulle have været
udskrevet.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Jeg vil gerne starte med at understrege, at udskrivning fra en
psykiatrisk afdeling altid skal bero på en lægefaglig vurdering –
alt andet er uacceptabelt. Derfor bekymrer det mig også, når
antallet af genindlæggelser er steget fra 20 pct. af
indlæggelserne i 2009 til 23 pct. af indlæggelserne i 2015.
Regionerne har ansvaret for driften af psykiatrien, derfor er det
også i det daglige regionernes ansvar, at udskrivningerne beror
på en lægefaglig vurdering - og altså ikke skyldes andre faktorer
som fx kapacitetsmangel.
Mit ministerium har til brug for samrådet i dag bedt Danske
Regioner om at redegøre for regionernes procedurer, når
patienter udskrives fra psykiatrien.
Danske Regioner skriver i deres bidrag, at udskrivelse af
patienter altid sker efter en lægefaglig vurdering, og når
indlæggelsen ikke længere er en forudsætning for den videre
behandling af patienten.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Danske Regioner skriver videre: ”Når patientens tilstand er
stationær og yderligere forbedringer af tilstanden ikke kan
forventes ved fortsat indlæggelse, er patienten færdigbehandlet
under indlæggelse og kan udskrives.”
Samtidigt har regionerne procedurer for udskrivning fra
psykiatrien.
Danske Regioner nævner blandt andet, at der er:
fælles kommunale og regionale retningslinjer om
indlæggelse og udskrivelse af patienter (Region Sjælland)
udskrivningssamtaler, hvor patientens netværk og
kommunen varsles så tidligt som muligt om
behandlingens forventede varighed og behovet for
kommunal opfølgning (Region Syddanmark)
behandlingsplaner, som udarbejdes inden for 24 timer, og
som bl.a. indeholder oplysninger om kontakt til relevante
samarbejdsparter (Region Hovedstaden).
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
1769866_0004.png
Jeg har da godt læst artiklen, der den 4. april var Berlingske ”De
mest
psykisk syge
lades i stikken, mens overlæger bruger tid
som logistikmus”. I artiklen beskriver læger på Risskov, at de kan
føle sig nødsaget til at udskrive patienter, de helst ville lade
indskrive på en psykiatrisk afdeling.
Og til det kan jeg bare sige, hvis der sidder læger på sygehusene,
der konkret oplever, at de fx på grund af presset kapacitet
udskriver patienter, der ikke skulle have været udskrevet, så vil
jeg kraftigt opfordre dem til at kontakte både mig som minister
og deres regionsråd – for det er selvfølgelig ikke i orden, og det
skal vi have fokus på.
Men så længe der ikke er konkrete sager at forholde sig til, så
kan jeg kun indskærpe endnu engang, at udskrivning fra en
psykiatrisk afdeling altid skal bero på en lægefaglig vurdering.
Som sundhedsminister har jeg selvfølgelig det overordnede
ansvar for psykiatrien.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Mit ansvar handler om at sikre, at rammerne for
sundhedsvæsnet er i orden – sammen med jer andre herinde i
Folketinget.
Regeringen har igangsat en styringsgennemgang af psykiatrien,
for der er ting som kan og skal gøres bedre.
Men vi må også sige, at rammerne for psykiatrien har ændret sig
de seneste år, og der er sket et løft.
Fra centralt hold har vi øremærket en stor pose penge til
psykiatrien de seneste år, blandt andet de 2,2 mia. kroner fra
satspuljen for 2015-2018.
Vi har også i fælleskab afsat 40 mio. kroner årligt permanent til
flere sengepladser i psykiatrien med satspuljeaftalen for 2016-
2019.
Og de penge skal kunne genfindes –og gøre en forskel for såvel
patienter, medarbejdere og pårørende.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Som det efterhånden har været nævnt på mange samråd, så er
det jo også baggrunden for, at vi i fællesskab i satspuljekredsen
er blevet enige om, at der er behov for en tættere opfølgning på
de 2,2 mia. kr. og de midler, der er afsat til flere sengepladser
med satspuljeaftalen for 2016-2019.
Den reviderede opfølgningsmodel forventes oversendt til
satspuljeordførerne i løbet af kort tid. Derefter vil den også tilgå
til udvalget.
Modellen har været i høring hos regionerne og er på baggrund
af deres kommentarer rettet lidt til.
Den reviderede model skal være med til at sikre, at der er større
klarhed om, hvad regionerne har brugt de øremærkede midler
til herunder de særskilte midler til at øge sengekapaciteten.
***
Næste spørgsmål - CX - lyder, hvordan jeg vil sikre en kvalitet,
der garanterer, at patienter ikke udskrives for tidligt til botilbud.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Kvaliteten af behandlingen på de psykiatriske afdelinger
selvfølgelig være i orden – og det har regionerne det primære
ansvar for at sikre!
For at understøtte sundhedspersonalets faglige kompetencer,
har Sundhedsstyrelsen udarbejdet flere nationale kliniske
retningslinjer inden for psykiatriområdet. Et eksempel er
retningslinjen til behandling af skizofreni. Man kan også nævne
øvrige eksempler.
De nationale kliniske retningslinjer er et vigtigt redskab, når vi
taler om at løfte og sikre kvaliteten i sundhedsvæsenet. Derfor
har regeringen også prioriteret arbejdet ved at afsætte 38 mio. i
perioden 2017-2020.
Ved at fortsætte arbejdet med de nationale kliniske
retningslinjer kan vi sikre en fortsat høj kvalitet i
sundhedsvæsenet. Herunder sikre gode overgange fra
hospitalspsykiatrien til socialpsykiatrien.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Det styringsarbejde, som regeringen, og jeg som minister, har
igangsat, som skal se nærmere på styringen af psykiatrien,
kommer forhåbentligt også til at styrke kvaliteten.
Styringsarbejdet skal munde ud i konkrete anbefalinger til,
hvordan styringen i psykiatrien kan blive bedre - blandt andet
ved at sikre bedre brug af data , mere ensartethed i
behandlingen på tværs af landet men også et stærkere
samarbejde. Når vi taler om kvalitet, så er det også væsentligt at
nævne de penge, der er afsat af midler til de nye psykiatriske
hospitaler, herunder nogle der allerede er i brug, som jo også er
med til at sikre kvaliteten, på en anden måde i forhold til vores
hospitalspsykiatri.
***
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Jeg vil nu fortsætte med de fælles samrådsspørgsmål.
Vi er i spørgsmål CK blevet spurgt, hvordan vi to ministre vil sikre
både bedre sammenhæng mellem socialpsykiatrien og
hospitalspsykiatrien med henblik på at sænke antallet af
genindlæggelser i psykiatrien.
Jeg vil gerne starte med lidt fakta om genindlæggelser.
Sundhedsdatastyrelsen udgav i januar i år en rapport om
genindlæggelser i psykiatrien.
Jeg vil blot kort opsummere de vigtigste pointer fra rapporten –
som ikke mindst regioner og kommuner kan lære en hel del af.
For det første, så stiger antallet af genindlæggelser over tid, som
spørgerne også siger, og som er diskuteret i folketingssalen, i
forbindelse med forespørgslen tilbage i starten af februar
måned.
I 2009 var der 8.145 genindlæggelser – svarende til 20 pct.
af indlæggelserne i psykiatrien.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
I 2015 var tallet steget til 10.695 genindlæggelser -
svarende til 23 pct. af indlæggelserne i psykiatrien.
Jeg synes, at flere af tallene er bekymrende - og et udtryk for, at
samarbejdet mellem kommuner og regioner ikke fungerer
optimalt.
Fx at 25 procent af alle genindlæggelser sker inden for bare tre
dage.Og at patienter, som udskrives uden for dagstid eller i
weekenden, oftere bliver genindlagt.
Det synes jeg er tankevækkende.
Og det er også noget, der gør, at jeg som sundhedsminister jo
kan spørge om regionerne nogle gange skulle holde på
patienterne lidt længere end man oplever i alle tilfælde.
Selvfølgelig skal kommunen også stå klar med det rette tilbud,
når patienten udskrives.
Det er er fælles ansvar at sikre sammenhæng for borgerne.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Nu har vi med enighed i satspuljekredsen fremsat og første
behandlet et lovforslag om særlige pladser i psykiatrien – altså
aftalen om de 150 pladser. Med loven tvinger vi regioner og
kommuner til at arbejde sammen om en lille sårbar målgruppe.
Og det glæder mig, at alle Folketingets partier bakker op om
lovforslaget.
Men, jeg ville egentligt ønske, at den lov ikke var nødvendig.
At vi ikke her fra Christiansborg var nødt til at skrive
lovparagraffer om, hvordan samarbejdet om patienten skal
foregå på tværs af regioner og kommuner.
Men at regioner og kommuner selv kunne løse opgaven.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Men jeg synes sådan set, at det er et meget godt eksempel på
en lovgivning, som netop er med til at sætte fokus på de steder
hvor vi kan se, at der er patienter i psykiatrien, som er faldet ned
mellem to stole. Og hvor vi er nødt til at gøre det bedre, og hvor
sigtet med lovforslaget jo netop også er at sikre, at denne
gruppe bliver taget bedre hånd om, og at vi netop sikrer en
større sammenhæng for borgeren i behandlingsforløbet.
***
Og det fører mig videre til at sige lidt mere om de tiltag, vi har
sat i gang, for at sikre en bedre sammenhæng mellem
hospitalspsykiatrien og socialpsykiatrien.
Regeringen har som bekendt nedsat et udvalg for det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen, som skal komme med sine
anbefalinger inden sommerferien.
Udvalget skal blandt andet se på, hvordan sammenhængen
styrkes for mennesker med psykiske lidelser, herunder de
såkaldt ”dobbeltbelastede”, der ofte har mange kontakter på
tværs af sektorer.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Et kendt samarbejdsredskab i psykiatrien er de såkaldte
udskrivningsaftaler og koordinationsplaner.
Det er min overordnede opfattelse, at de lovpligtige
udskrivningsaftaler og koordinationsplaner ikke bliver brugt nok,
og at der er meget stor forskel på tværs af regionerne i forhold
til, hvor flittigt de bruger dem.
Det er bare et eksempel på et værktøj, som bør kunne bruges
mere – og også mere ensartet på tværs af landet, og hvor vi skal
samle op på erfaringerne.
Det er noget af det som udvalget for det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen blandt andet se mere
detaljeret på.
Heldigvis er der også gode lokale eksempler på godt samarbejde
mellem kommuner og regioner.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Roskilde Kommune har nu i to år foretaget det de kalder
”fremskudt visitation” på psykiatrisk afdeling, hvor
medarbejdere fra kommunen kommer ind på afdelingen og taler
med patienterne om, hvilken hjælp de har brug for efter
udskrivning.
Den fremskudte visitation har medført kortere
sagsbehandlingstider, færre færdigbehandlingsdage og bedre
samarbejde mellem region og kommune.
Sådan nogle eksempler skal kommunerne være gode til at
udbrede. Det er sådan nogle eksempler, vi skal have samlet op
på, så vi også kan bruge det som erfaringer til, hvordan vi kan få
den gode praksis til at gøre gavn mange flere steder i landet.
***
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Sammenhæng og brobygning er også nøgleord i den aftale, som
satspuljepartierne indgik i efteråret om forebyggelse af vold på
botilbud. Hvor vi jo har haft meget fokus på de 150 pladser, så
må man jo sige, at handlingsplanen jo også indeholder flere
brede tiltag, som netop skal sikre, at borgere som har behov for
kontakt til både hospitalspsykiatrien og socialpsykiatrien rent
faktisk oplever en bedre sammenhæng.
Et af tiltagene er en pulje på 59 mio. kr. over fire år til styrket
sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk
udredning for borgere på botilbud. Der var frist for ansøgninger
den 28. april, og Sundhedsstyrelsen er i nu i gang med at
vurdere dem. Udvalget får – efter den normale procedure - en
orientering om, hvilke ansøgere, der vil modtage midler.
Et andet tiltag er fast læge på botilbud. Det er et initiativ, der
forhåbentligt betyder, at somatiske lidelser fremadrettet
opspores tidligere blandt beboerne på de socialpsykiatriske
botilbud.
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Jeg vil nu gå videre til det samrådsspørgsmål, som handler om
indsatser til at forebygge, at børn og unge kommer ind i
psykiatrien.
Det er yderst vigtigt, at vi har fokus på en tidlig indsats, når vi
skal forebygge psykiske lidelser blandt børn og unge.
I efteråret var den tidligere sundheds- og ældreminister i samråd
om mental sundhed blandt børn og unge. Jeg vil derfor ikke
gennemgå alle de initiativer, som blev drøftet den gang.
Jeg vil dog nævne, at Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en
Forebyggelsespakke - til hjælp for kommunernes indsats - om
mental sundhed.
Og at Sundhedsstyrelsen i efteråret afholdt en konference om
mental sundhed, som var velbesøgt af mange kommunalt
ansatte.
Konferencen var et vigtigt forum for vidensopsamling og
videndeling om, hvilke indsatser, der virker bedst i forhold til
børn og unges mentale sundhed.
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Jeg vil i øvrigt tillade mig at henvise til den tale, som blev
oversendt til udvalget i forbindelse med samrådet i efteråret.
Et andet og godt initiativ, som vi også har taget i fælleskab, med
hensyn til at undgå at børn og unge kommer unødigt ind i
psykiatrien er udarbejdelsen af forløbsprogrammer for børn og
unge med psykiske udfordringer.
Vi afsatte i den seneste satspuljeaftale i alt 37,5 mio. kr. til
udvikling, udbredelse og evaluering af forløbsprogrammerne
Formålet med forløbsprogrammerne er at understøtte en
mere sammenhængende indsats og skabe gode vilkår for
udredning og behandling af psykiske lidelser.
Samtidig kan forløbsprogrammer også være med til at klarlægge
”vejen” for børnene og de unge gennem systemet. Altså ikke
kun behandlingssystemet, men i det hele taget.
Side 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Programmerne skal gøre det mere klart, hvilke børn og unge der
skal videre i hospitalspsykiatrien. Og hvilke børn og unge, der
forhåbentlig aldrig kommer så langt, men i stedet for får hjælp
tidligere i forløbet i deres nærmiljø i deres egen kommune.
Sundhedsstyrelsen har nedsat tre arbejdsgrupper, der skal
udvikle forløbsprogrammerne for børn og unge med ADHD,
spiseforstyrrelse samt angst og depression.
Programmerne skal være færdige i slutningen af året, hvor de
efterfølgende skal udbredes i regioner og kommuner.
Det er selvfølgelig også for at arbejde mere systematisk og
fremadrettet tage nogle initiativer, både i fællesskab, men også i
forhold til at styrke området.
***
Så for at opsummere til slut, så skal regionerne sørge for, at
kapaciteten og kvaliteten på de psykiatriske afdelinger er i
orden. Det er deres ansvar som driftsherrer.
Side 18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Det kan vi godt forvente og kræve af regionerne med de midler,
der er givet til psykiatrien de seneste år.
I slutningen af året får vi nogle anbefalinger fra den
arbejdsgruppe, der laver en styringsgennemgang af psykiatrien.
Det er nogle anbefalinger, som bl.a. skal bidrage til at løfte
kvalitet og styring af psykiatrien yderligere og også til at sætte
fokus på, hvor går tingene godt, og hvor går de mindre godt (?).
Derudover skal vi sørge for at følge op på anbefalingerne fra
udvalget om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen,
når de kommer til sommer. Vi ønsker fra regeringens side på
den måde at understøtte, at sammenhængen mellem
hospitalspsykiatrien og socialpsykiatrien bliver styrket.
Til sidst ser jeg frem til, at se forløbsprogrammerne for børn og
unge med psykiske lidelser i funktion. Forhåbentligt vil de nye
værktøjer og håndtag, der ligger i programmerne fremadrettet
bidrage til, at færre børn og unge bliver indlagt i psykiatrien – og
flere får tilbudt den nødvendige og en tidligere hjælp, end de
oplever i dag.
Side 19
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 900: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/5-17 om botilbud til psykiatriske patienter og hospital- og socialpsykiatrien, til sundhedsministeren
Så der er nok at tage fat på, og jeg er fuldstændig enig med
spørgerne i, at der ligger nogle arbejdsopgaver foran os i forhold
til at styrke psykiatrien de kommende år.
Side 20