Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1765275_0001.png
Bilag 4
Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug for
effektiviseringsopgaver
(Køb efter miniudbud)
Analyse af Statens Serum Institut
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0002.png
2
Denne delkontrakt er indgået mellem
Finansministeriet
i samarbejde med
Sundheds- og Ældreministeriet
(herefter benævnt Kunden)
og
[…]
[…]
[…]
(herefter benævnt Konsulentfirmaet)
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
3
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
BAGGRUND OG FORMÅL
................................................................................................. 5
OPGAVEN
........................................................................................................................... 5
MEDARBEJDERE
............................................................................................................... 5
TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
.............................................................................. 6
PRIS
..................................................................................................................................... 6
SAMARBEJDSORGANISATION
......................................................................................... 6
OPSIGELSE
......................................................................................................................... 6
UNDERSKRIFTER
............................................................................................................. 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:
Bilag 4.b:
Bilag 4.c:
Bilag 4.d:
Bilag 4.e:
Opfordringsskrivelse
Opgavebeskrivelse
Løsningsbeskrivelse
Pris og allokerede medarbejdere
Samarbejdsorganisation
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
5
1.
BAGGRUND OG FORMÅL
Denne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-
sulentfirmaet og Finansministeriet.
Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-
ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.
Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt i
samarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældende
ministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-
steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.
Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.
rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet det
økonomisk mest fordelagtige bud.
For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-
ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.
2.
OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henhold
til Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse)
(beskrivelse af ram-
merne for gennemførelse af udbuddet, herunder frist for afgivelse af tilbud).
På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-
misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriterier
tildelt udførelse og levering af opgaven.
Opgaven vedrører
analyse af Statens Serum Institut,
og er overordnet beskrevet i den
opgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebeskrivelse), Kunden har udarbejdet til brug for
gennemførelse af miniudbud herom.
Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-
skrivelse).
3.
MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d
(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af de
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
6
pågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning af
nærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørende
analyse af Statens Serum Institut.
Herudover indeholder bilaget angivelse af, hvilken
konsulentkategori medarbejderen tilhører.
4.
TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelse
af opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).
5.
PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.d (Pris og allokerede medar-
bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsning
medgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.
Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigt
og rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-
punktet.
Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-
lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt eller
delvist.
6.
SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-
ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-
ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,
mødestruktur mv.
7.
OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.
Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldføre
påbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vil
være hensigtsmæssigt.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0007.png
7
8.
UNDERSKRIFTER
Dato:
For Konsulentfirmaet
Dato:
For Kunden:
Dato:
For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-
rium):
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0008.png
8
Bilag 4.a - Opfordringsskrivelse
I medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.
Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.
Udbuddet vedrører
Analyse af Statens Serum Institut
En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).
På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse af
opgaven. Tilbuddet skal være indleveret senest den
28. februar 2017 kl. 12.
Tilbud
modtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.
Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Att.: Bettina Heinesen
Kuverten skal mærkes "Miniudbud
Analyse af Statens Serum Institut
må ikke åb-
nes".
Tilbuddet bedes indleveret i
6
eksemplarer. Kunden ser også gerne, at tilbuddet afleve-
res i en elektronisk version til
[email protected].
Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og
6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0009.png
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse
Formål med analysen
Formålet med analysen er at levere et validt og databaseret forslag til SSIs fremtidige
bevillingsniveau, opgaveportefølje og organisering..
Baggrund for analysen og beskrivelse af SSI
Frasalg af SSIs forretningsmæssige aktiviteter
Statens Serum Institut (SSI) er en statsvirksomhed under Sundheds- og Ældreministeri-
et, hvis formål er at forebygge og bekæmpe smitsomme sygdomme, medfødte lidelser
og biologiske trusler. Disse opgaver er finansieret via bevilling på finansloven. Udover
de bevillingsfinansierede opgaver har SSI haft en forretningsmæssig omsætning i relation
til produktion af vacciner (til børnevaccinationsprogrammet og eksport) og diagnostika
(produkter som anvendes til at stille diagnoser). Hertil kommer det diagnostiske område,
hvor SSI leverer diagnostiske ydelser til hovedsageligt regionerne og i mindre grad øvri-
ge private aktører samt til eksport. Det diagnostiske område har en tæt sammenhæng
med varetagelsen af det statslige smitteberedskab.
I marts 2014 blev det besluttet at igangsætte en salgsproces af de to forretningsmæssige
områder på SSI, dvs. SSI Diagnostica og SSIs vaccineproduktion. Beslutningen skal i høj
grad ses i lyset af, at SSIs økonomi på vaccineområdet var stærkt underskudsgivende.
Hertil kommer det uhensigtsmæssige i at have kommerciel virksomhed knyttet så tæt til
statslige myndighedsopgaver.
I relation til SSI Diagnostica blev der ultimo marts måned 2016 underskrevet en aftale
med den svenske kapitalfond Adelis om køb af SSI Diagnostica, og salget blev endeligt
gennemført primo oktober 2016, da etableringen af et selvstændigt IT-system var på
plads.
Med hensyn til SSIs vaccineproduktion blev der i juni måned 2016 underskrevet en afta-
le med den malaysiske/saudiarabiske virksomhed AJ Biologics om køb af vaccinepro-
duktionen, og salget er netop blevet endeligt gennemført (medio januar måned 2017)
ligeledes efter etableringen af et selvstændigt IT-system var på plads.
Salget af de to forretningsmæssige områder på SSI har betydet, at SSI er gået fra at være
i omegnen af 1.200 ansatte til ca. 600 ansatte.
Det tilbageværende SSI
Efter salget af SSI Diagnostica og SSIs vaccineproduktion er der følgende tre sundheds-
faglige hovedområder tilbage på SSI:
1)
Infektionsberedskabet,
der varetager den nationale og internationale overvåg-
ning af infektioner, udfører beredskabsunderstøttende specialdiagnostik og refe-
rencefunktioner, rådgivning af sundhedsvæsen og myndigheder, biosikring og -
beredskab (CBB) og internationalt samarbejde.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
10
2)
Biobank- og biomarkører,
der omfatter den nationale screening samt forsk-
ning i og udvikling af nye højtspecialiserede analyser inden for medfødte og de-
generative sygdomme samt sygdomsmarkører, Danmarks Nationale Biobank,
der er en unik national forskningsinfrastruktur, og SSI’s prøvemodtagelse.
3)
Forskning,
der foregår
på alle faglige områder i SSI’s virke.
a.
Vaccineforskning/Center for Vaccine Research,
der fokuserer på infektionsimmu-
nologi samt basal og transnationel vaccineforskning, og som kan føre ideer og
forskningsresultater hele vejen frem til færdige produkter. Vaccineforskning
har også en række væsentlige opgaver ift. Vaccineberedskabet og -
forsyningen.
b.
Epidemiologisk forskning,
der beskæftiger sig med, hvordan infektionssygdomme
smitter og deres sygdomsbyrde, lægemidler herunder vacciners effekt og bi-
virkninger, medfødte og graviditetsbetingede sygdomme, samt allergier og au-
toimmunsygdomme.
Som det fremgår af punkt 3 ovenfor, varetager SSI også vaccineforsyningen og -
beredskabet. SSI skal således sikre forsyningen af vacciner til de nationale vaccinations-
programmer, herunder børnevaccinationsprogrammet, ligesom SSI skal sikre forsynin-
gen af beredskabsvacciner. SSI skal endvidere opretholde/vedligeholde beredskabslage-
ret for koppevaccine.
Vaccineforsyningen er en tværgående funktion og trækker således bredt på SSIs kompe-
tencer i Infektionsberedskab, Vaccineforskning samt en række andre kompetencer så-
som politisk/administrativ koordination, jura, indkøb, logistik m.m.
De tre sundhedsfaglige hovedområder samt vaccineforsyningen understøttes af en ræk-
ke fællesfunktioner.
Det diagnostiske område og smitteberedskabet
I infektionsberedskabet, jf. pkt. 1 ovenfor, indgår det diagnostiske område, hvor SSI
leverer diagnostiske ydelser til primært regionerne. Regionerne har dog i de senere år
hjemtaget diagnostiske analyser fra SSI i et stadigt stigende omfang. Hjemtagningen
skyldes ifølge Danske Regioner, at regionerne selv kan udføre analyserne billigere, end
hvad de betaler SSI. SSI har løbende tilpasset sig den faldende omsætning, men er ved at
nå den kritiske masse i forhold til at kunne varetage smitteberedskabet
Fundamentet for det laboratoriebaserede smitteberedskab på SSI er en synergi mellem
de mikrobiologiske diagnostiske analyser, som SSI udfører for regionerne mod betaling,
og de tilhørende reference- og beredskabsfunktioner. Sammen med den eksternt finan-
sierede forskning udgør denne synergi fundamentet for den laboratoriebaserede del af
infektionsberedskabet.
Kerneopgaverne i et nationalt laboratoriebaseret smitteberedskab kan (i overensstem-
melse med Det Europæiske Center for Sygdomskontrol og Forebyggelses (ECDC) rap-
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
11
port ”Core functions of microbiology reference laboratories for communicable disea-
ses”, juni 2010) beskrives som:
1. Referencediagnostik
2. Referencematerialer og biobank
3. Rådgivning og myndighedsbetjening
4. Samarbejde og forskning
5. Overvågning og laboratorieberedskab
Som følge heraf er det aftalt med Danske Regioner, at der skal ses på den fremtidige
organisering af det diagnostiske område. Det er endnu ikke indgået en aftale med regio-
nerne om den fremtidige organisering af det diagnostiske område.
SSIs bygninger
SSI ejer grunden og de bygninger, de har til huse i på Artillerivej, hvorfor der ikke er
tale om et lejemål, som kan opsiges, såfremt der er ledige lokaler. SSI skal således fortsat
afholde omkostningerne i forbindelse med drift af bygningerne, selvom de står tomme,
indtil et evt. salg af bygningerne. SSI har adgang til at udleje ledig bygningsmasse.
Udover SSI har følgende til huse i SSIs bygninger på Artillerivej:
- AJ Vaccines,
- Sundhedsdatastyrelsen,
- Koncern-HR
- Sekretariatet for Det Etiske Råd og Den Nationale Videnskabsetiske Komité (forven-
tes indflyttet i løbet af februar måned 2017).
Opgavebeskrivelse
Kort beskrivelse
Analysen har til formål at opstille forskellige faglige modeller for organisering af fremti-
dens SSI. Bevillingsbehovet skal kvantificeres for hver model, hvoraf mindst én skal tage
udgangspunkt i et bevillingsniveau svarende til den nuværende bevilling på 238,2 mio.
kr. Modellerne skal sammensættes pba. en kortlægning
og analyse af SSI’s opgaver, en
indsamling af internationale erfaringer med organiseringen af opgaver vedr. infektions-
beredskab og diagnostiske ydelser samt en analyse af mulige effektiviseringstiltag.
Analysespor
Analysen skal som minimum omfatte nedenstående seks analysespor, som vil være gen-
sidigt afhængige,
jf. figur 1.
Spor 6 giver analysens endelige output.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0012.png
12
Figur 1
Ramme for analyse af SSI
6 analysespor
Spor 1: Kortlægning af SSIs opgaver
Beskrivelse
Der skal laves en kortlægning af SSIs opgaver inden for instituttets tre hovedområder og
aktiviteterne forbundet med hver opgave. Ressourceforbruget skal som minimum kort-
lægges pr. opgave, herunder de forskellige typer af omkostninger (direkte/indirekte og
variable/faste). Kortlægningen skal tage højde for både omkostninger og indtægter for-
bundet med hver opgave. Om muligt ønskes også en kortlægning ned på aktivitetsni-
veau. (Bemærk:
en opgave
løses ved at foretage en række
aktiviteter).
Der skal være særligt fokus på, om opgaver er finansieret ved bevilling eller regionale
takster, herunder infektions/smitte-beredskabet og varetagelsen af diagnostiske analyser,
eller eksterne forskningsmidler.
Opgaverne skal specificeres ift. SSIs faglige spor/organisationsdiagram, så der bl.a. gives
et billede af, hvilke opgaver og aktiviteter der varetages i relation til bl.a. SSIs infektions-
/smitte-beredskab. Der skal herunder gives en forståelse af, hvorvidt en specifik opgave
løses isoleret indenfor eller på tværs af de faglige søjler.
Kortlægningen skal afdække, hvilke opgaver der trækker på de samme faste omkostnin-
ger. Det er vigtigt, at kortlægningen også dækker fællesomkostninger forbundet med
husleje og varetagelse af bygninger.
Det forventes, at kortlægningen af opgaver og økonomi vil summere op til den samlede
økonomi for SSI.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0013.png
13
Desuden skal eventuelle hjemmelsgrundlag for løsningen af opgaverne beskrives, her-
under også de bindinger, som måtte være knyttet til den fondsfinansierede del af SSIs
aktiviteter.
Formålet med
dette spor er at give et dybdegående og detaljeret overblik over SSI’s op-
gaver og aktiviteter samt økonomien forbundet herved, herunder hvordan den samlede
økonomi fordeler sig på opgaver.
Output
- Komplet kortlægning af opgaver og aktiviteter i SSI med detaljeret information
(økonomi mm.) for hveropgave. Kortlægningen skal bygges op omkring SSIs organi-
sationsdiagram, så det ses hvordan opgaver fordeler sig på organisationen.
- Hjemmelsgrundlag for opgaverne.
Metode
Analysen forventes at blive baseret på administrative data fra SSI for hhv. organisation
og økonomi samt interviews med personale i SSI samt andre interessenter (fx regioner-
ne).
Spor 2: International praksis for SSIs opgaver
Beskrivelse
Dette spor skal bidrage med viden om, hvordan de opgaver, SSI varetager i relation til
det diagnostiske område og infektionsberedskabet, er organiseret i andre lande. Sporet
skal for hvert undersøgt land og for de opgaver, som SSI varetager i Danmark, bl.a. sva-
re på:
- Hvem varetager opgaverne/hvordan er opgaverne organiseret? (bl.a. om central eller
decentral, offentlig eller privat)
- Hvilke opgaver varetages af samme institution (dvs. hvilke kan med fordel gøres
sammen?)
- Hvilke opgaver varetages for at opretholde et smitteberedskab? (heraf hvilke opgaver
er de strengt nødvendige?)
- Hvad er omfanget af de udførte opgaver i input- eller outputtermer? (Vurdering af,
om den samlede danske kapacitet til SSI’s opgaver overstiger kapaciteten til de sam-
me opgaver i sammenlignelige lande).
Denne viden er afgørende for at forstå, hvilke muligheder der er for organiseringen af
det diagnostiske område, herunder varetagelse af det nationale smitteberedskab. Det skal
samtidig give et billede af, hvad omkostningen for varetagelse af disse opgaver er i andre
lande.
Derudover er formålet med sporet, at der gives svar på, hvad ”bedste internationale
praksis” på dette område er.
Output
- Overblik over internationale erfaringer for gruppe af lande, jf. beskrivelse.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0014.png
14
-
Vurdering af, hvad bedste internationale praksis er.
Metode
Analysen baseres på Konsulenthusets erfaringer og internationale kontakter. Relevante
referencelande kan være de nordiske lande og udvalgte europæiske lande.
Spor 3: Opgaveanalyse
Beskrivelse
På baggrund af spor (1) og spor (2) skal SSIs opgaveportefølje analyseres.
For hver opgave vurderes vigtigheden af denne. Vurderingen skal danne grundlag for en
strategisk opgaveprioritering samt en prioritering af dimensioneringen af de forskellige
opgaver. Vurderingen skal derfor være så granulær, at den kan danne grundlag for en
evt. politisk prioritering.
Det skal vurderes, hvilke af SSIs opgaver der med fordel skal løses sammen ud fra en
samlet afvejning af faglige og økonomiske hensyn. Her er der bl.a. overvejelser vedr.
hele opgaver, fx ift. at diagnostik og smitteberedskab skal holdes sammen, og delopga-
ver, fx laboratoriefunktioner. En digital varetagelse af smitteberedskabet skal endvidere
vurderes såvel fagligt som økonomisk herunder relevansen af aftaler med regionerne om
samarbejde på specifikke områder.
Der bør indgå en vurdering af konsekvenserne ved, at nogle af opgaverne løses af andre
aktører.
Det skal i forlængelse heraf vurderes, hvilket omfang af opgaver der er nødvendige for
fortsat at opretholde en selvstændig institution, bl.a. ift. fællesomkostninger og videns-
deling.
Denne analyse er grundlag for, at der i spor (4) kan fastlægges forskellige modeller for
fremtidens SSI, hvor der er et forskelligt omfang af opgaver varetaget i SSI i de forskel-
lige modeller.
Output
- Vurdering af vigtigheden for hver opgave som beslutningsgrundlag for en stra-
tegisk opgaveprioritering. Overblik over, hvilke opgaver der bør løses sammen.
- Afdækning af økonomiske, forsynings- og lovgivningsmæssige konsekvenser ved
at opgaver løses af andre aktører.
- Overblik over, hvilket omfang af opgaver der er nødvendige for at opretholde
en selvstændig styrelse.
Metode
Analysen baseres på spor (1) og (2) samt interview med SSI samt andre interessenter og
Konsulenthusets egne eksperter.
Spor 4: Fastlæggelse af faglige modeller for fremtiden SSI
Beskrivelse
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0015.png
15
Der skal fastlægges, hvilke fagligt og økonomisk meningsfulde modeller der er for en
fremtidig organisering af de opgaver, SSI håndterer i dag. For hver model skal der kon-
kret specificeres præcis hvilke opgaver, der håndteres hos hhv. SSI og evt. andre aktører
og hvilke opgaver, der evt. ikke skal prioriteres fremadrettet.
Der skal for hver model estimeres på baggrund af spor (1), hvad omkostningen er for at
drive de opgaver i SSI, som er i den enkelte model, herunder også med fokus på bygnin-
ger jf. nedenfor. Modellerne skal inkludere en mulighed, der ikke kræver øget bevilling i
forhold til det nuværende niveau.
For hver model skal der indbygges antagelser om, hvilket omfang af bygninger SSI vil
have behov for i modellen, samt de driftsmæssige omkostninger forbundet herved. For
den enkelte model vil der muligvis være et omfang af SSIs nuværende bygninger, som
ikke vil være nødvendigt. Dette omfang af bygningerne skal samtidig fastlægges mhp. at
fastlægge reduktioner i fællesomkostningerne. Estimering af potentielle salgsindtægter
må efterfølgende vurderes af det statslige ejendomsselskab FREJA, når modellen for det
fremtidige SSI kendes.
Der skal for hver model laves en meget detaljeret opgavespecifikation, som ville kunne
danne udgangspunkt for andre aktører.
Disse modeller vil være grundlag for resten af analysen.
Én af disse modeller skal kunne finansieres, når der er taget højde for effektiviseringer,
jf. spor 5, indenfor den nuværende bevillingsramme på 238,2 mio. kr. Bemærk, at alle
modeller skal være fagligt forsvarlige, således at der fx for hver af dem er et tilstrækkeligt
infektions-/smitte-beredskab.
Output
- Detaljeret overblik over udvalgte faglige modeller med specifikation af opgavevareta-
gelsen, herunder økonomi mm., samt specifikation af forventet mængde bygninger,
der er behov for.
- For hver model, detaljeret opgavespecifikation for SSI samt mulige andre aktører.
Metode
Analysen baseres på spor (1)-(3) samt på interviews med SSI samt andre interessenter og
Konsulenthusets egne eksperter. Styregruppen vil fastlægge modellerne pba. oplæg fra
Konsulenthuset.
Spor 5: Effektiviseringsanalyse
Beskrivelse
Effektiviseringsanalysen formål er at lave en vurdering af, hvad hver af modellerne fra
spor (4) for opgaver håndteret i SSI vil koste, når det forudsættes, at opgaverne udføres
så effektivt som muligt. Analysen skal give konkrete effektiviseringstiltag, der kan bi-
drage til at sikre, at opgaverne løses så effektivt som muligt. For hvert tiltag skal øko-
nomien vurderes. Effektiviseringstiltagene kan både være a) tiltag til at lave en aktivi-
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
16
tet/opgave billigere og b) tiltag om at stoppe med at lave en opgave/aktivitet, da den
ikke er nødvendig for løsning af opgaven. Det kan også indeholde tiltag til at øge ind-
tægter fra eksterne kilder.
Analysen skal vurdere, hvor billigt opgaverne i hver model kan løses. De forskellige mo-
deller har således et forskelligt omfang af opgaver inkluderet.
Effektiviseringsanalysen skal have sit fokus der, hvor der er størst effektiviseringspoten-
tiale.
Frasalget af de to områder (jf. baggrund) gør, at det er hensigtsmæssigt at undersøge, om
organiseringen og udførte aktiviteter er optimale med den nu væsentligt mindre og mere
simpel organisation..
Effektiviseringsanalysen kan fx fokusere på arbejdsgange (LEAN), organisationsstruk-
tur, administration, på særlige funktioner, herunder tværgående funktioner samt SSIs
kerneaktiviteter, bl.a. forbundet med infektions/smitte-beredskabet.
Hertil kommer en selvstændig problemstilling vedr. IT, hvor SSI køber IT-ydelserne af
Sundhedsdatastyrelsen. Inden frasalget af de to forretningsmæssige områder har SSI
betalt 48 mio. kr. til Sundhedsdatastyrelsen for disse ydelser. Efter frasalget har SSI vur-
deret at der fremover skal betales ca. 28 mio. kr. til Sundhedsdatastyrelsen for det frem-
adrettede ydelsesniveau. Det fremadrettede behov for IT-ydelser skal afdækkes i analy-
sen.
Derudover forventes analysen at adressere SSIs husleje, i forlængelse af specifikationen
af bygningsbehov i spor (4), og relaterede fælles omkostninger.
Det forventes, at analysen vil levere en bruttoliste af effektiviseringstiltag. På baggrund
af bl.a. drøftelse med styregruppen, vil der blive udvalgt et sæt af effektiviseringstiltag,
der er både realistiske og ønskværdige. For hvert udvalgt effektiviseringstiltag skal der
skitseres en implementeringsplan, der specificerer, hvornår potentiale realiseres. Alene
udvalgte effektiviseringstiltag vil blive anvendt i spor (6) og den endelige rapportering af
bl.a. bevillingsbehov.
Output
- Bruttoliste over konkrete effektiviseringstiltag med økonomiske potentialer, som
er baseret på et fagligt grundlag.
- Udvælgelse af foretrukne og realistiske effektiviseringstiltag, såkaldte udvalgte ef-
fektiviseringstiltag
- Implementeringsplan for udmøntningen af de udvalgte effektiviseringstiltag.
Metode
Analysen skal være baseret på de opgaver, der indgår i modellerne defineret i spor (4).
Metoden til at identificere og kvantificere effektiviseringstiltag er op til Konsulenthuset.
Det kan bl.a. omfatte en benchmarking af omkostningerne på forskellige områder (le-
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0017.png
17
delse/administration, forskning mv.), en LEAN-analyse
af SSI’s arbejdsgange og mulig-
heder for opgaveglidninger ved løsning af opgaver på lavere kompetenceniveau.
Spor 6: Modeller for fremtidens SSI med økonomi mm.
Beskrivelse
For hver af modellerne fastlagt under spor (5) skal der fastslås bevillingsbehov. Der skal
både fastlægges behov før og efter udvalgte effektiviseringstiltag.
Konsulenthuset forventes på baggrund af spor (1)-(5) at kunne fastlægge bevillingsbe-
hovet til SSI for hver model, med den mængde opgaver, den indeholder.
Én af disse modeller skal kunne finansieres indenfor samme bevillingsramme som i
2016.
Modellerne skal underbygges af faglige argumenter. Eksempelvis, såfremt en billigere
model for SSI er mulig fremover, skal det underbygges, at der her er et fagligt forsvarligt
infektions/smitte-beredskab.
Det skal stå klart, hvilke tradeoffs valget mellem de forskellige modeller indebærer. Det
er afgørende, at der her gives et reflekteret billede af, hvad valg af en bestemt model
indebærer, herunder om der er opgaver der ikke varetages i modellen og den dertil rela-
terede besparelse. Desuden bør en model støttes af evt. internationale erfaringer, jf. spor
(2) for så vidt angår det diagnostiske område og smitteberedskabet.
Output
- Detaljeret overblik over modeller for fremtidens SSI med information vedr. bl.a.
økonomi, faglige overvejelser, tradeoffs og opgavespecifikation.
Metode
Spor (1)-(5) skal danne grundlag for denne. Bevillingsbehov til SSI estimeres af Konsu-
lenthuset.
Organisering og tidsplan
Analysen er forankret i en styregruppe med repræsentanter fra Finansministeriet, Statens
Serum Institut og Sundheds- og Ældreministeriet (formand).
Styregruppen vil løbende følge arbejdet og mødes ugentligt med Konsulentfirmaet, hvor
Konsulentfirmaet fremlægger foreløbige resultater, og projektets fremdrift, udeståender,
faglige spørgsmål mv. drøftes og afklares.
SSI og SUM vil stille de fornødne ressourcer til rådighed for at assistere Konsulentfir-
maet med at forstå styrelsens regnskabstal mv. SSI og SUM vil introducere til styrelsens
organisation og historik i relevant omfang samt stå til rådighed for hjælp til internationa-
le sammenligninger mv.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
18
Det forventes desuden, at medlemmer fra styregruppen inddrages løbende i analysear-
bejdet, herunder workshops, møder med relevante aktører, interviews mv. for at sikre en
dybdegående forståelse af anvendte metoder, beregninger, data mv.
Projektleder for Kunden vil være Chefkonsulent Bettina Heinesen, der forventes at ind-
gå aktivt og løbende i arbejdet med Konsulenthuset.
Projektet forventes at starte uge 10.
Der vil være endelig afrapportering ultimo april (uge 17). Det forventes, at spor (5) med
fastlæggelse af modeller og opgavespecifikation kan afsluttes senest primo april, uge 14.
En mere detaljeret tidsplan aftales nærmere med Konsulentfirmaet ved indgåelse af del-
kontrakt for opgaven.
Afrapportering
Afrapporteringen skal på en lettilgængelig og overskuelig vis præsentere analysens sam-
lede og enkeltstående resultater, så analysen kan bruges i forbindelse med videre analyse
mv.
Analyser, beregninger, beregningsmodeller, datagrundlag, forudsætninger, antagelser mv.
skal præsenteres og overdrages på en sådan måde, at det efterfølgende er muligt at gen-
skabe forudsætninger, metoder, beregninger mv., og så Kunden efter analysens afslut-
ning har mulighed for at benytte data og analyseresultater til videre analyser.
Endelig afrapportering skal ske i Word, evt. suppleret med Power Point. Det nærmere
format, herunder fx niveauet/omfanget af tekst, aftales nærmere med Konsulentfirmaet
ved indgåelse af delkontrakten for opgaven. Data skal stilles til rådighed i Excel eller
SAS.
Priser
Tilbuddet skal holdes inden for en samlet økonomisk ramme på 2,5 mio. kr. eksklusiv
moms. Således vil tilbud med en økonomisk ramme på mere end 2,5 mio. kr. eksklusiv
moms ikke blive taget i betragtning.
Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat, jf. rammekontrak-
tens afsnit 5 og bilag 4d (Pris og allokerede medarbejdere). Det skal således ud fra til-
buddets oplysninger være muligt for Kunden at beregne hver allokeret medarbejders
timepris.
Generelle krav til tilbuddet
De indkomne tilbud vil blive vurderet ud fra tildelingskriteriet "det økonomisk mest
fordelagtige tilbud". Delkriterierne er:
Kvaliteten af tilbudsgivers løsning: 50 pct.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0019.png
19
Pris: 20 pct.
Konsulentteam: 30 pct.
Nedenfor fremgår de generelle krav til indholdet af det ønskede tilbud.
En beskrivelse af hvordan kravene i opgavebeskrivelsens vil blive opfyldt.
En detaljeret tids- og aktivitetsplan.
En beskrivelse af mulige hypoteser og løftestænger, som Konsulentfirmaet forven-
ter at analysere.
Et specificeret budget for analysen opdelt på henholdsvis aktiviteter og forventet
timeforbrug fordelt på de allokerede medarbejdere, som skal udføre aktiviteten. I
sammenhæng hermed skal opgives timepriser for de enkelte allokerede medarbejde-
re og den samlede pris for analysen, jf. punkt 7.
CV’er med beskrivelse af relevante kompetencer på de personer, der allokeres til
opgaven, samt hvordan disse aktiveres i opgaveløsningen.
I CV’erne ønskes de enkelte medarbejderes erfaring
med lignende projekter beskre-
vet, herunder i særdeleshed medarbejdernes erfaring med varetagelse af et infekti-
ons/smitte-beredskab, forståelse for det medicinske område, herunder vaccineom-
rådet og større organisatoriske omstruktureringer.
Bemærk at tilbuddets løsningsbeskrivelse (bilag 4c) ikke må overstige 20 sider i omfang
(eksklusiv CV’er, indholdsfortegnelse og forside).
Der vil i vurderingen af Konsulenthuset blive lagt stor vægt på erfaring med og indgå-
ende viden om infektionsberedskab, herunder internationale erfaringer med området.
Spørgsmål
Eventuelle spørgsmål til opgaven bedes fremsendt skriftligt til projektleder Chefkonsu-
lent Bettina Heinesen på e-mailadressen,
[email protected].
Spørgsmålene vil blive besvaret
skriftligt, og svarene vil blive rundsendt til alle øvrige tilbudsgivere i anonymiseret form.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0020.png
20
Bilag 4.c
Løsningsbeskrivelse
A
RBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER
:
[ … ]
(Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-
ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)
T
ILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
:
[ … ]
(Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-
den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledes
rettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0021.png
21
Bilag 4.d
Pris og allokerede medarbejdere
P
RIS
:
Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.
[ … ]
(angivelse af
fast pris for gennemførelse af opgaven).
A
LLOKEREDE MEDARBEJDERE
:
Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-
krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:
[ … ]
(navn(e) på konsulent(er))
(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generelle
kompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rolle
medarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.
Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:
1. Tilbudte medarbejdere
(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)
2. Medarbejderens generelle kompetencer
(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-
se pr. tilbudt medarbejder.)
3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer
(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-
des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.
tilbudt medarbejder.)
4. Rolle i projektorganisationen
(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle i
projektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)
5. Konsulentkategori
(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angives
konsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)
Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-
bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-
keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-
mekontrakten forøges. )
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0022.png
22
F
ORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF
:
[ … ]
(Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrug
hver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om oversendelse af kommissorium for den igangsatte konsulentundersøgelse af Statens Serum Instituts bevillingsniveau, opgaveportefølje m.v., til sundhedsministeren
1765275_0023.png
23
Bilag 4.e
Samarbejdsorganisation
K
UNDENS KONTAKTPERSON
(
ER
):
Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavens
udførelse:
Navn:
Bettina Heinesen
Tlf.:
72 26 94 49
Titel:
Chefkonsulent
Dir. tlf.:
72 26 94 49
Adresse:
Holbergsgade 6
Mobil:
---
Postnr./by:
1057 Kbh. K
E-mail:
[email protected]
Funktionsbeskrivelse:
Projektleder
K
ONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON
(
ER
):
Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation til
opgavens udførelse:
Navn:
[ … ]
Titel:
[ … ]
Adresse:
[ … ]
Postnr./by:
[ … ]
Funktionsbeskrivelse:
[ … ]
Navn:
[ … ]
Titel:
[ … ]
Adresse:
[ … ]
Postnr./by:
[ … ]
Funktionsbeskrivelse:
[ … ]
Tlf.:
[ … ]
Dir. tlf.:
[ … ]
Mobil:
[ … ]
E-mail:
[ … ]
Tlf.:
[ … ]
Dir. tlf.:
[ … ]
Mobil:
[ … ]
E-mail:
[ … ]
S
AMARBEJDSORGANISATION
:
I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-
sation etableret mellem parterne.
[ … ]
(Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af en
sådan.)