Edvard Thomsens Vej 14
Alle kommuner
BL
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
tbst.dk
Sagsnr.:2017-2598
Dato:[Brevdato]
Sagsbehandler: kala
Finansiering af indretninger og inventar i almene pleje-
boliger
Artikler i Nordjyske.dk og Boligen har rejst tvivl om, hvorvidt der i
praksis sker den rette fordeling af udgifter til indretning og udstyr i
almene plejeboliger.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har derfor i samarbejde med Børne-
og Socialministeriet og Beskæftigelsesministeriet udarbejdet neden-
stående orientering om reglerne for fordeling af udgifter. Orienterin-
gen er disponeret efter:
A.
B.
C.
D.
E.
F.
Byggeriets opførelse,
Eftermontering af velfærdsteknologi og boligindretning,
Individuel boligindretning,
Hjælpemidler,
Indretning af og udstyr i fælles boligarealer,
Indretning og udstyr i servicearealer.
A. Byggeriets opførelse
–
opgørelse af anskaffelsessummen
Anskaffelsessummen for boligerne skal godkendes af kommunalbesty-
relsen efter byggeriets færdiggørelse. Alle udgifter skal indgå i regn-
skabet. Det vil sige også alle udgifter til indretninger, der monteres
ved byggeriets opførelse, herunder almindelige hårde hvidevarer og
fastmonteret velfærdsteknologi.
Derimod kan udgifter til løsøre ikke indgå i anskaffelsessummen.
Dette indebærer, at f.eks. indkøb og montering af loftskinne til per-
sonløft skal indgå i anskaffelsessummen, når denne monteres ved
byggeriets opførelse.
Derimod kan løftemodul og løftesejl ikke medtages i anskaffelses-
summen, da disse ting ikke er en del af byggeriet. Sådant løsøre må
derfor finansieres som hjælpemiddel til den enkelte efter serviceloven,
Side 1 (5)