Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1753865_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
Alle kommuner
BL
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Sagsnr.:2017-2598
Dato:[Brevdato]
Sagsbehandler: kala
Finansiering af indretninger og inventar i almene pleje-
boliger
Artikler i Nordjyske.dk og Boligen har rejst tvivl om, hvorvidt der i
praksis sker den rette fordeling af udgifter til indretning og udstyr i
almene plejeboliger.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har derfor i samarbejde med Børne-
og Socialministeriet og Beskæftigelsesministeriet udarbejdet neden-
stående orientering om reglerne for fordeling af udgifter. Orienterin-
gen er disponeret efter:
A.
B.
C.
D.
E.
F.
Byggeriets opførelse,
Eftermontering af velfærdsteknologi og boligindretning,
Individuel boligindretning,
Hjælpemidler,
Indretning af og udstyr i fælles boligarealer,
Indretning og udstyr i servicearealer.
A. Byggeriets opførelse
opgørelse af anskaffelsessummen
Anskaffelsessummen for boligerne skal godkendes af kommunalbesty-
relsen efter byggeriets færdiggørelse. Alle udgifter skal indgå i regn-
skabet. Det vil sige også alle udgifter til indretninger, der monteres
ved byggeriets opførelse, herunder almindelige hårde hvidevarer og
fastmonteret velfærdsteknologi.
Derimod kan udgifter til løsøre ikke indgå i anskaffelsessummen.
Dette indebærer, at f.eks. indkøb og montering af loftskinne til per-
sonløft skal indgå i anskaffelsessummen, når denne monteres ved
byggeriets opførelse.
Derimod kan løftemodul og løftesejl ikke medtages i anskaffelses-
summen, da disse ting ikke er en del af byggeriet. Sådant løsøre må
derfor finansieres som hjælpemiddel til den enkelte efter serviceloven,
Side 1 (5)
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 832: Spm. om oversendelse af udkast til orienteringsskrivelsen til kommunerne om gældende regler om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
som en udgift til opfyldelse af arbejdsmiljøkrav eller som en udgift til
forbedring eller billiggørelse af levering af ydelser efter serviceloven.
B. Eftermontering af velfærdsteknologi og boligindretning
Hverken eftermontering af velfærdsteknologi eller ændret boligindret-
ning kan finansieres over byggeriets anskaffelsessum. Der er ikke i
almenboliglovgivningen fastsat særlige regler om finansiering af så-
danne indretninger.
Uanset, hvordan indretningerne finansieres, er det et krav, at afde-
lingsmødet før gennemførelse af arbejderne har truffet beslutning
herom, jf. almenboliglovens § 37, stk. 1.
Indretninger af hensyn til forbedring af plejeydelsen, arbejdsbesparel-
se eller arbejdsmiljø:
Ved eftermontering af velfærdsteknologi eller ændring af boligernes
indretning, der sker som følge af målgruppens generelle behov, må
formodningen være for, at dette skyldes et hensyn til at forbedre ind-
holdet i den leverede service, billiggøre leveringen af ydelser efter
serviceloven eller til at opfylde arbejdsmiljøkrav. Det kan fx være
etablering af en demensring omkring bebyggelsen. I sådanne tilfælde
må udgiften til disse indretninger afholdes af kommunen eller af ser-
viceleverandøren og kan ikke kræves betalt af lejerne over huslejen.
Arbejdsmiljølovgivningen indeholder bestemmelser, der pålægger ar-
bejdsgiveren at sørge for, at arbejdet kan udføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt forsvarligt. Dette gælder også ved arbejde i private
boliger som f.eks. ældre- og plejeboliger.
Arbejdsgiveren har ikke pligt til at gennemføre bygningsmæssige æn-
dringer på arbejdsstedet, når arbejdsstedet er en plejebolig, men ar-
bejdsgiveren skal sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og ud-
føres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt
uanset de
bygningsmæssige forhold.
Arbejdsgiveren har ansvar for, at der bl.a. er det nødvendige arbejds-
udstyr og de nødvendige tekniske hjælpemidler til rådighed for, at ar-
bejdet kan udføres forsvarligt. Det kan eksempelvis være nødvendigt
at anvende særligt arbejdsudstyr og tekniske hjælpemidler, hvis den
bygningsmæssige indretning eller beboerens inventar gør det vanske-
ligt at udføre arbejdet uden at overtræde arbejdsmiljøreglerne.
Da det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for, at arbejdet kan udfø-
res forsvarligt, må arbejdsgiveren enten selv afholde de udgifter, der
er nødvendige for at kunne leve op til arbejdsmiljølovgivningens krav,
eller aftale med andre, at disse afholder de nødvendige udgifter. Dette
Side 2 (5)
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 832: Spm. om oversendelse af udkast til orienteringsskrivelsen til kommunerne om gældende regler om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
gælder, uanset om arbejdsgiveren er kommunen eller en privat, der
leverer ydelserne efter serviceloven efter aftale med kommunen.
Der er ikke hjemmel i arbejdsmiljøloven eller anden lovgivning til at
forlange, at beboerne skal betale sådanne omkostninger.
Det har i forhold til arbejdsgiverens forpligtelser ingen betydning, om
arbejdsmiljøproblemstillingerne er opstået før eller efter, boligen er
blevet bygget.
Beboerønske:
Hvis ønsket om f.eks. velfærdsteknologi kommer fra lejerne med hen-
blik på at opnå øget tryghed eller værdighed ved i højere grad at kun-
ne klare sig selv, kan beboerne på afdelingsmødet træffe beslutning
om gennemførelse af forbedringer af ejendommen og boligerne. Så-
danne forbedringer lånefinansieres, og ydelserne på lånet betales over
huslejen som en del af budgetudgifterne.
Hvis et forslag om gennemførelse af forbedringer i form af f.eks. in-
stallering af ny velfærdsteknologi kommer fra kommunen og formidles
af boligorganisationen, kan der opstå tvivl om, hvorvidt der faktisk er
tale om et beboerønske.
I sådanne tilfælde bør det klart fremgå af forslaget til afdelingsmødet,
at afdelingen ikke er forpligtet til at betale for indretningerne, og at de
derfor ikke har konsekvenser for lejeberegningen.
Det bemærkes i øvrigt, at der ifølge almenboliglovens § 115, stk. 4,
ikke må gennemføres forbedringsarbejder inden for 4 år efter ibrug-
tagningen, hvis udgiften hertil sammen med den oprindelige anskaf-
felsessum overstiger det maksimumsbeløb, der var gældende, da an-
skaffelsessummen blev godkendt før byggeriets påbegyndelse.
C. Individuel boligindretning
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 116 yde hjælp til ind-
retning af bolig til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funk-
tionsevne, når indretningen er nødvendig for at gøre boligen bedre
egnet som opholdssted for den pågældende borger.
Kommunalbestyrelsen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret
og individuel vurdering med udgangspunkt i den enkelte borgers be-
hov. Der kan således ikke efter servicelovens regler laves en samlet
indretning i flere boliger, da det er afgørende, at den pågældende bo-
ligindretning opfylder ovenstående nødvendighedskriterium i forhold
til den enkelte borger. Det er kommunalbestyrelsen, der afholder ud-
giften til boligindretningen, og der er således ingen egenbetaling på
boligindretning efter serviceloven.
Side 3 (5)
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 832: Spm. om oversendelse af udkast til orienteringsskrivelsen til kommunerne om gældende regler om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
D. Hjælpemidler
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 112 yde støtte til
hjælpemidler til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funkti-
onsevne. Det er desuden bl.a. en betingelse, at hjælpemidlet i væ-
sentlig grad kan afhjælpe de varige følger af borgerens nedsatte funk-
tionsevne eller i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i
hjemmet.
Kommunalbestyrelsen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret
og individuel vurdering med udgangspunkt i den enkelte borgers be-
hov. Eksempler på hjælpemidler, der kan bevilges støtte til efter ser-
viceloven, er lifte, kørestole, rollatorer og plejesenge. Afgørende er, at
borgeren har en varig funktionsnedsættelse, og at det pågældende
hjælpemiddel opfylder ovenstående væsentlighedskriterium i forhold
til den enkelte borgers individuelle behov.
Det er kommunalbestyrelsen, der skal afholde udgiften til hjælpemid-
let, og der er således ingen egenbetaling på hjælpemidler efter ser-
viceloven.
E. Indretning af og udstyr i fælles boligarealer
Fælles boligarealer kan anvendes frit af hver enkelt lejer på lige fod
med de øvrige lejere. De er derfor en del af boligen og indgår i dennes
areal.
Som en konsekvens heraf er det beboerne, der skal betale for indret-
ning af og udstyr i de fælles boligarealer. Opførelsen af de fælles bo-
ligarealer og indretning af disse med hårde hvidevarer eller andre
fastmonterede indretninger, indgår i boligernes anskaffelsessum, jf.
ovenfor i afsnit A.
Derimod kan møblering m.v. af de fælles boligarealer ikke indgå i an-
skaffelsessummen. Sådant løsøre skal betales af lejerne på lige fod
med inventar i disses individuelle boliger. Dette gælder også for det
inventar, der tilvejebringes ved boligernes ibrugtagning.
Indretning af de fælles boligarealer med møbler, service m.v. kan en-
ten tilvejebringes ved, at de enkelte lejere medbringer sådant inven-
tar, eller ved at boligafdelingen finansierer anskaffelsen. Når boligaf-
delingen finansierer anskaffelsen, bliver dette en del af afdelingens
budget og regnskab, og udgiften vil dermed komme til at indgå i be-
regningen af husleje.
Tilsvarende skal senere vedligeholdelse og udskiftning af inventaret
finansieres af lejerne.
Side 4 (5)
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 832: Spm. om oversendelse af udkast til orienteringsskrivelsen til kommunerne om gældende regler om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
F. Indretning af og udstyr i servicearealer
Servicearealer er ikke en del af det fælles boligareal, og de er bereg-
net på personalet eller på aktiviteter, som normalt ikke foregår i en
bolig. Udgifterne til anskaffelse og indretning af servicearealerne er
lejerne uvedkommende og må derfor ikke indgå i huslejen.
Faste indretninger, der foretages i forbindelse med byggeriets opførel-
se, indgår i servicearealernes anskaffelsessum, mens løsøre er en
driftsudgift, der finansieres af serviceleverandøren, uanset om denne
er kommunen eller en privat leverandør, der leverer servicelovsydel-
serne efter aftale med kommunen.
Med venlig hilsen
Mikael Lynnerup Kristensen
Kontorchef
Side 5 (5)