Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-06-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSBRE
Sagsnr.: 1703341
Dok. nr.: 374947
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. april 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 809 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 809:
”Ministeren
bedes redegøre for, om der siden udarbejdelse af Forebyggelsespakken
om mental sundhed fra 2012 er fremkommet ny viden på området om
sundhedsfremmende indsatser? I bekræftende fald bedes ministeren redegøre
for indholdet heraf?
”
Svar:
Jeg har til endeligt svar på dette spørgsmål indhentet nedenstående bidrag fra Sund-
hedsstyrelsen, som jeg henholder mig til:
”Fremme
af mental sundhed er et nyere sundhedsfagligt fokus i Danmark, hvorfor det
også er et område i stærk udvikling, hvor både kommuner, private organisationer, fag-
lige selskaber, forskningsenheder og Sundhedsstyrelsen beskæftiger sig med emnet og
bidrager til udvikling af ny viden på området. Der foregår altså vidensudvikling hos
mange forskellige aktører og både på lokalt og nationalt niveau ift. mentalt sundheds-
fremmende indsatser. Det er derfor ikke muligt inden for tidsrammen for besvarelsen
af spørgsmålet at redegøre for den samlede nye viden på området, da der ikke er fo-
retaget en systematisk litteraturgennemgang i forbindelse med nedenstående besva-
relse.
Sundhedsstyrelsen har imidlertid gennemført en række indsatser med fokus på mental
sundhedsfremme siden 2012 i forbindelse med hvilke, der er etableret et vist videns-
overblik.
Litteraturgennemgang vedr. interventioner rettet mod mental sundhed over for børn
og unge
I rapporten præsenteres et systematisk litteraturstudie af internationale undersøgel-
ser, som har undersøgt effekten af indsatser, der fremmer børn og unges mentale
sundhed.
Rapporten fastslår, at der er flere virksomme interventioner til at fremme den mentale
sundhed hos børn og unge. Skal interventioner virke, skal:
der sættes ind tidligt for at få det bedste resultat
indsatsen omfatte mange dimensioner på samme tid (undervisning, skolemil-
jøet, inddragelse af undervisere, inddragelse af forældre osv.)
de være teoretisk velfunderede (men det betyder muligvis ikke så meget, hvil-
ken teori, de bygger på)
der være solide kompetencer til stede.