Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1750621_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Besvarelse af SUU samrådsspørgsmål
BW
Dato / tid
Sted
25-04-2017 kl. 13.30-15.00
Sundheds- og Ældreudvalget
Samrådsspørgsmål BW stillet af Astrid Krag (S)
”Hvordan forholder ministeren sig til, at ældre på plejehjem
pålægges brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler, som
de ældre ellers er berettiget til vederlagsfrit ifølge serviceloven,
fordi nogle kommuner sender regningen for hjælpemidler m.v.
videre til boligselskaberne? Der henvises til artiklen ”Svage ældre
og demente må selv betale for plejeudstyr” bragt på boligen.dk
den 1. september 2016, hvor i bl.a. Ældre Sagen bekræfter
problemet: http://blboligen.dk/artikler/artikler/2016/august/svage-
aeldre-og-demente-maaselv-betale-for-plejeudstyr/”
Det talte ord gælder
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til børne- og socialministeren
1750621_0002.png
Indledning
Jeg vil også gerne sige tak for invitationen til samrådet her i dag.
Jeg er enig med spørgeren i, at vi her har at gøre med et vigtigt
emne, der har betydning for nogle af samfundets svageste, nemlig
de ældre og demente, som har behov for pleje og omsorg.
Transport-, bygnings- og boligministeren har i sin besvarelse
været inde på begge de to samrådsspørgsmål, og jeg vil nu
supplere i forhold til spørgsmål BW, som også er stillet til mig,
omkring den del, der hører under mit ressort.
Som det blev sagt før, så drejer det sig om servicelovens regler
om hjælpemidler og boligindretning, hvor kommunerne ifølge
loven har finansieringsansvaret.
Ikke overvæltning af udgifter på beboerne
Jeg bliver spurgt, hvad min holdning er til, at ældre på plejehjem
pålægges brugerbetaling for hjælpemidler, som de ellers har ret til
at få vederlagsfrit efter serviceloven, fordi nogle kommuner sender
regningen videre til boligselskaberne, som så indregner udgiften i
huslejen.
Jeg vil gerne starte med at sige helt tydeligt, at hvis man opfylder
betingelserne for at få fuld hjælp fra sin kommune, skal man
naturligvis have hjælpen uden at risikere, at man bagefter skal
have penge op af lommen, fordi udgifterne pludselig er havnet hos
én selv.
Alt andet ville være helt uhørt i et velfærdssamfund som vores. Og
de eksempler, som er nævnt i den artikel, der følger med
spørgsmålet, handler, som jeg forstår artiklen, da heldigvis heller
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til børne- og socialministeren
1750621_0003.png
ikke om overvæltning af udgifter fra kommunerne til
boligselskaberne for hjælpemidler og boligindretninger til den
enkelte borger efter serviceloven.
Derimod handler eksemplerne om fælles inventar, redskaber, som
er nødvendige af hensyn til medarbejderne, og udgifter, som
serviceleverandøren skal betale.
Servicelovens regler
De regler på mit område, som er i spil her, er som sagt reglerne i
serviceloven om hjælpemidler og boligindretning.
Både for hjælpemidler og boligindretning gælder, at det er den
enkelte borger, der får hjælp ud fra en konkret og individuel
vurdering af hjælpebehovet og uden egenbetaling. Og hjælpen
skal gives uanset borgerens boform – og altså også til borgere,
der bor på plejehjem.
Det er også fælles for begge typer af hjælp, at borgeren skal have
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne som forudsætning
for støtte.
For hjælpemidler gælder det i øvrigt, at hjælpemidlet i væsentlig
grad skal kunne afhjælpe følgerne af funktionsnedsættelsen eller i
væsentlig grad lette den daglige tilværelse.
Som eksempler på hjælpemidler kan jeg nævne en individuelt
tilpasset kørestol til en borger med nedsat gangfunktion eller
særligt spisebestik til en borger med nedsat håndfunktion på
grund af f.eks. slidgigt i hænderne.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til børne- og socialministeren
1750621_0004.png
For boligindretninger er det derudover en forudsætning for at få
hjælp, at indretningen skal være nødvendig for at gøre boligen
bedre egnet som opholdssted for borgeren med
funktionsnedsættelse.
Et eksempel på en boligindretning kunne være en automatisk
døråbner til en borger med få kræfter på grund af sclerose, som
ikke kan åbne en dør på normal vis.
Det er kommunen, der yder og fuldt ud finansierer støtte til både
hjælpemidler og boligindretning efter serviceloven til den enkelte
borger.
Støtte til hjælpemidler og boligindretning efter serviceloven er
altså klart en kommunal opgave, og de borgere, som opfylder
servicelovens visitationskriterier, skal naturligvis ikke selv betale
for deres hjælpemiddel eller boligindretning – hverken direkte eller
indirekte via deres husleje.
Afrunding
Jeg mener ligesom transport-, bygnings- og boligministeren, at
regelsættet er fornuftigt indrettet, så det understøtter, at udgifterne
til hjælp placeres der, hvor de skal, og ikke væltes over på
borgerne. Og jeg er enig i, at der ikke er behov for at gennemføre
lovgivningsmæssige ændringer.
Men jeg vil naturligvis bidrage til den orienteringsskrivelse med en
redegørelse for reglerne, som transport-, bygnings- og
boligministeren omtalte før, og oplyse om regelsættet med
hjælpemidler og boligindretninger efter serviceloven.
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til børne- og socialministeren
1750621_0005.png
På den måde håber jeg, at vi hele vejen rundt i forhold til alle
relevante regelsæt kan bidrage til at fjerne den tvivl, der er rejst
om, hvorvidt der i praksis sker den rette udgiftsfordeling mellem
beboerne, kommunerne og serviceleverandørerne.
Tak for ordet.
4