Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1749390_0001.png
Side 1 af 9
Talemanuskript til brug for SUU samråd BX og BW 25. april 2017 stillet
efter ønske fra Astrid Krag (S)
Samrådsspørgsmål BX
Hvad vil ministeren gøre for at forhindre, at kommunerne på grund af
stramme budgetter sender regningen for hjælpemidler m.v. videre til
boligselskaberne, som i flere tilfælde betyder, at plejehjemsbeboerne
ender med at blive opkrævet brugerbetaling?
Samrådsspørgsmål BW
Hvordan forholder ministeren sig til, at ældre på plejehjem pålægges
brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler, som de ældre ellers
er berettiget til vederlagsfrit ifølge serviceloven, fordi nogle kommuner
sender regningen for hjælpemidler m.v. videre til boligselskaberne?
Svar:
Allerførst vil jeg sige tak for spørgsmålene om betaling for
hjælpemidler og indretning af plejeboliger. Med formandens
tilladelse vil jeg besvare spørgsmålene samlet.
Artikler i henholdsvis nordjyske.dk og Boligen anfører, at der i
stigende grad sker overvæltning af udgifter fra kommunen til
boligafdelingen, der så må sende udgifterne videre til lejerne
som en del af huslejen.
Jeg vil gerne understrege, at der ikke i de senere år er sket
ændringer i de regler, der regulerer, hvem der skal betale for
forskellige indretninger og udstyr.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 9
Hvis kommunerne kræver, at lejerne betaler for andet og mere
end hidtil, må der derfor være tale om en ændret praksis inden
for de gældende regler eller om en misforståelse af reglerne.
En eventuel ændring af praksis kan eventuelt hænge sammen
med den løbende udvikling af velfærdsteknologi. Denne
teknologi indarbejdes ofte i nybyggeri fra begyndelsen, mens
den i ældre byggeri i sagens natur må eftermonteres, hvis man
ønsker den.
Uanset hvilke indretninger, der indarbejdes i byggeriet ved
opførelsen, er der et maksimum for, hvad det må koste. Det
kommer jeg ind på senere. Der er også regler om, hvem der skal
betale for eftermontering af velfærdsteknologi og andre udgifter
forbundet med plejen. Det kommer jeg også ind på senere.
Det har ikke været muligt at skaffe data, der be- eller afkræfter
den udvikling i udgiftsfordelingen og overvæltning af udgifter
på lejerne, som både ÆldreSagen og BL i artiklerne i Boligen
har givet udtryk for har fundet sted. Men BL har overfor Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen telefonisk modificeret de udtalelser,
der er refereret i artiklerne og oplyst, at det er rigtigt, at
organisationen får flere henvendelser om problemet, men at der
i mange tilfælde er tale om, at kommunerne har misforstået
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
1749390_0003.png
Side 3 af 9
reglerne, og at fejlene rettes, når kommunerne får reglerne
forklaret.
Reglerne om, hvem der har ansvaret i forhold til indretninger og
udstyr i plejeboliger, findes i lovgivningen under tre ministerier:
I mit ministerium har vi regler i almenboligloven, der blandt
andet regulerer huslejeberegningen.
I Børne- og Socialministeriet ligger reglerne i serviceloven
om hjælpemidler og boligindretning.
Beskæftigelsesministeriet er ansvarlig for arbejdsmiljøloven
om arbejdsgiverens forpligtelser til at sikre, at der er det
nødvendige arbejdsudstyr og de nødvendige tekniske
hjælpemidler til rådighed for, at de ansatte kan udføre deres
arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Og jeg vil gerne uddybe de forhold, der har betydning for, hvad
en plejekrævende borger skal betale for at bo i en plejebolig.
[Almenboligloven]
I almenboligloven skelner man mellem flere arealtyper. Det
centrale i denne sammenhæng er sondringen mellem
servicearealer og fælles boligarealer.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
1749390_0004.png
Side 4 af 9
Servicearealer er arealer, der bruges til omsorgs- og
servicefunktioner, der normalt ikke vil foregå i en selvstændig
bolig. Der kan f.eks. være tale om et storkøkken, vagtstue,
kontor og omklædningsrum for personalet. Populært kan man
måske sige, at servicearealerne tilhører personalet.
Udgifter til byggeri og indretning af servicearealer må ikke
indregnes i beboernes husleje. Det samme gælder for inventar i
servicearealerne.
Fælles boligarealer er derimod arealer, der kan benyttes af alle
beboerne til boligformål. Det kan fx være fælles spisestue,
opholdsrum eller gæsteværelser. Disse arealer anses for at være
en del af boligerne, og andele af arealet indregnes derfor i de
enkelte boligers bruttoareal. Populært kan man sige, at de fælles
boligarealer tilhører lejerne.
Da der er tale om boligarealer, skal lejerne betale for inventar,
ligesom de skal, når det gælder den individuelle bolig. Det vil
sige, at lejerne skal betale f.eks. møbler og service, der bruges i
de fælles boligarealer.
Når en artikel i Boligen nævner inventar i fælles boligarealer
som eksempler på udgifter, kommunerne kræver betalt af
beboerne, er det altså helt efter reglerne.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 9
Hvis nogle kommuner hidtil har betalt for den slags udstyr, er
det altså ikke noget, der skyldes en forpligtelse for kommunen.
Det er jo ikke særligt praktisk, hvis hver lejer skal stille med sin
egen stol og tallerken. Derfor bliver i hvert fald en del af
inventaret som regel finansieret af boligafdelingen i første
omgang. Udgiften tages med i afdelingens budget og indgår som
en post i lejeberegningen.
En anden post i lejeberegningen er kapitaludgifter – det vil sige
ydelser på de støttede lån, der er optaget ved anskaffelse af
byggeriet. Posten i afdelingens budget beregnes som en bestemt
procentdel af den samlede anskaffelsessum. Og her er det
sådan, at alt, hvad der er en del af byggeriet, indgår i
anskaffelsessummen. Det gælder, uanset om den pågældende
indretning har karakter af velfærdsteknologi eller f.eks.
almindelige hårde hvidevarer.
Det gælder altså også den velfærdsteknologi, der nævnes i
artiklerne i nordjyske.dk og Boligen.
Blandt de eksempler på velfærdsteknologi, der nævnes i
artiklerne, kan jeg særligt fremhæve glideskinner i loftet, der
benyttes, når beboere skal flyttes. Det er jo ikke en ny teknik, og
det fremgår allerede af en vejledning fra 1997, at skinnen indgår
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 9
i anskaffelsessummen, mens løftemodul og løftesejl, som ikke er
en fast del af byggeriet, ikke kan medtages. Det er altså ikke nyt.
Uanset hvilke indretninger man vælger at integrere i byggeriet
ved opførelsen, skal den samlede anskaffelsessum holdes inden
for et maksimumsbeløb. Netop fordi der ofte kræves særlige
indretninger i plejeboliger, er maksimumsbeløbet noget højere
for ældreboliger end for andre almene boliger. Det er der ikke
sket nogen ændringer i, og dermed er der heller ikke sket nogen
forhøjelse af den del af huslejen, der vedrører kapitaludgifter.
Man skal jo heller ikke glemme, at der gives ret store
statstilskud til almene boliger, så lejerne får ikke den fulde
udgiftsbyrde ved den fordyrelse af byggeriet, der skyldes
velfærdsteknologi.
I forhold til eftermontering af velfærdsteknologi må
formodningen være, at hovedformålet med sådanne
indretninger er at forbedre, lette eller billiggøre plejen eller at
opfylde arbejdsmiljøkrav for personalet. Derfor er det som
udgangspunkt kommunen eller serviceleverandøren, der skal
afholde sådanne udgifter. Det medfører altså ingen
huslejeforhøjelser.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 9
Kun hvis det er beboerne selv, der vil have de særlige
indretninger monteret, vil det være boligafdelingen, der skal
afholde udgiften og bagefter indregne finansieringsudgifterne i
lejen. Det kan være, fordi beboerne oplever en øget tryghed eller
værdighed ved i højere grad at kunne klare sig selv. Sådan et
arbejde og de budgetmæssige konsekvenser af det skal besluttes
på et afdelingsmøde, før det kan sættes i værk.
[Serviceloven]
Af serviceloven fremgår det, at hjælpemidler og boligindretning
finansieres af kommunen. Både hjælpemidler og
boligindretning gives til enkeltpersoner efter en konkret
vurdering. Området hører som sagt under børne- og
socialministeren, der vil redegøre nærmere for disse regler i sin
tale.
[Arbejdsmiljøloven]
Endelig bestemmer arbejdsmiljøloven, at den, der leverer pleje
og andre ydelser efter serviceloven som arbejdsgiver, har
ansvaret for, at personalet kan udføre arbejdet sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt – uanset de
bygningsmæssige forhold.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af 9
Arbejdsgiveren har altså ansvaret for, at der er det nødvendige
arbejdsudstyr og de nødvendige tekniske hjælpemidler til
rådighed for, at arbejdet kan udføres forsvarligt. Det kan f.eks.
være nødvendigt at anvende særligt arbejdsudstyr og tekniske
hjælpemidler, hvis den bygningsmæssige indretning eller
beboerens inventar gør det vanskeligt at udføre arbejdet uden at
overtræde arbejdsmiljøreglerne.
Da det er arbejdsgiveren, der skal sørge for, at
arbejdsmiljøreglerne overholdes, må arbejdsgiveren betale de
indretninger og det udstyr, der er nødvendigt for at leve op til
arbejdsmiljølovens regler.
[Orientering af kommunerne om samlede regelsæt]
Der er altså klare regler for, hvem der skal betale de nødvendige
hjælpemidler og indretninger. Jeg synes, at det samlede
regelsæt alt i alt er fornuftigt, og jeg ser ingen grund til at tage
initiativ til en ændring af dette.
Men da det samlede regelsæt består af bestemmelser fra
forskellige fagområder – og da der nu tilsyneladende er rejst
tvivl om, hvorvidt der i praksis sker den rette fordeling af
udgifter mellem lejerne, kommunen og serviceleverandøren –
vil jeg tage initiativ til sammen med børne- og socialministeren
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-17 om brugerbetaling for fælles inventar og hjælpemidler på plejehjem, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 9 af 9
og beskæftigelsesministeren at udarbejde et orienteringsbrev til
kommunerne, hvor der redegøres for reglerne.