Folketingets Sundheds- og Ældreudvalget
Astrid Krag
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
10. maj 2017
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 20. april 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 791 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Astrid Krag (S).
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan der arbejdes med arbejdsmiljøet i pleje-
sektoren i forhold til andre offentlige sektorer? Ministeren bedes endvidere oplyse,
om der er best practice fra andre sektorer, som der også kan drages nytte af i pleje-
sektoren?
”
Svar:
Spørgsmål nr. 791:
J.nr. 20175200163
Det er arbejdsgiverens pligt at sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udfø-
res, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt på den enkelte ar-
bejdsplads, herunder også fx på det enkelte plejehjem.
Arbejdstilsynet skal som én blandt flere aktører på arbejdsmiljøområdet bidrage til,
at dette ansvar varetages af arbejdsgiverne. For Arbejdstilsynets vedkommende
sker det fx ved, at Arbejdstilsynet fører tilsyn med virksomhederne.
Jeg er bekendt med, at både Arbejdstilsynet, Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø (NFA) og organisationerne på området har iværksat en række ar-
bejdsmiljørettede initiativer netop inden for plejesektoren. Det drejer sig navnlig
om:
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø er i gang med projektet MED-
virk, hvor der udvikles et værktøj, der skal hjælpe arbejdspladserne inden for
døgn- og hjemmepleje med at implementere gode arbejdsmiljøløsninger.
Et samarbejde mellem Arbejdstilsynet og Socialstyrelsen om flere initiativer
med fokus på forebyggelse af vold inden for døgn- og hjemmepleje, herunder
udvikling af en forebyggelsespakke. Projektet er finansieret af satspuljemidler.
I satspuljen for 2017 er der afsat midler til at videreføre voldsforebyggelsespak-
kerne i 2016 og 2017 for bl.a. hospitaler og døgn- og hjemmepleje generelt.
Organisationerne i Branchefællesskabet for Velfærd og Offentlig administration
(det tidligere BAR SOSU) står bag en aktivitet med fokus på fald- og snuble-
ulykker. I første omgang har fokus været på hospitaler, men der arbejdes med at
udvide til andre målgrupper inden for social og sundhed.
I slutningen af 2016 lancerede Branchearbejdsmiljørådet Social og Sundhed
materialer rettet mod muskel- og skeletbesvær på arbejdspladsen samt et nyt ri-
sikovurderingsskema.