Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Dato:
Sygehuspolitik
DEPKNI
04. oktober 2016
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
tirsdag den 18. oktober 2016, kl. 12:00 – 13:30 i Sundheds- og Ældreudvalget
Samrådsspørgsmål AQ (tidligere CI), stillet af Flemming Møller
Mortensen (S)
”Hvordan forholder ministeren sig til forslaget fra ledende
overlæger om at indføre en certificering og re-certificering med
jævne mellemrum af speciallæger, der praktiserer i Danmark for
at sikre at lægerne vedligeholder deres færdigheder på et højt
fagligt niveau til gavn for både patientsikkerheden og kvaliteten
i det danske sundhedsvæsen? Er det ministerens holdning, at
den nuværende efteruddannelse af speciallæger er sat
tilstrækkeligt i system, eller kunne Danmark med fordel lade sig
inspirere af det system for efteruddannelse og certificering, som
man har i andre lande?”
***
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
Tak til udvalget for invitationen – og tak til spørgeren for
spørgsmålet.
Jeg er blevet bedt om at forholde mig til et forslag fra nogle
overlæger om at indføre en såkaldt certificering og re-
certificering af speciallæger i Danmark.
Og så er der spurgt til min holdning til, om den nuværende
efteruddannelse af speciallæger er sat tilstrækkeligt i system.
Eller om Danmark med fordel kunne lade sig inspirere af
det system for efteruddannelse og certificering, som man
har i andre lande?
***
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
De cirka 15.000 speciallæger, som vi har i Danmark, udgør en
vigtig del af det samlede sundhedsvæsen.
Og speciallægernes kompetencer skal selvfølgelig være i
orden.
Det er Sundhedsstyrelsen, der fra national side sætter de
overordnede, faglige rammer for speciallægeuddannelsen.
Det sker i samarbejde med og med løbende inddragelse
af bl.a. regionerne og de lægevidenskabelige selskaber
[fx
via Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse]
Læger skal søge om anerkendelse som speciallæge
[hos
Styrelsen for Patientsikkerhed],
når de har gennemført deres
speciallægeuddannelse på tilfredsstillende vis.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
Og her skal lægerne bl.a. kunne dokumentere, at de lever
op til de relevante faglige krav, som stilles til dem
gennem uddannelsen.
Så langt så godt.
***
Når speciallægen er uddannet og har fået sin
speciallægeanerkendelse, så skal speciallægen selvfølgelig
løbende holde sin faglige kunnen ved lige.
Det er en helt central forudsætning for at kunne tilbyde
patienterne en ordentlig behandling i sundhedsvæsenet.
Det er jo sådan set dét, der blandt andet ligger i at udvise omhu
og samvittighedsfuldhed som læge.
At man som læge følger med i den faglige udvikling inden
for sit felt.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
Og at man sørger for at udvikle ens faglige kompetencer.
Alt sammen, så man som læge er i stand til at tilbyde patienter
en ordentlig og sikker behandling.
***
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
Og i den sammenhæng har speciallægens arbejdsgiver også et
ansvar for at sikre, at speciallægens kompetencer er på et højt
nok niveau.
Fx har et sygehus et ansvar for, at speciallægen bliver
efteruddannet, hvis der er behov for det.
Ligesom fx et sygehus kan stille særlige uddannelseskrav
til de speciallæger, som de ønsker at ansætte.
Og så skal sygehusledelsen selvfølgelig i øvrigt gribe ind
over for speciallægen, hvis kvaliteten ikke er i orden.
o
Dét ligger for mig at se helt centralt i at have et
driftsansvar.
Det er altså tale om et fælles ansvar, som jeg forventer, at den
enkelte speciallæge og speciallæges arbejdsgiver lever op til.
Og det er min holdning, at det bør vi holde fast i.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
***
Fra centralt hold er der en række redskaber og initiativer, som
netop skal være til at værne om patienternes sikkerhed og højne
kvaliteten i sundhedsvæsenet.
Vi har fx et tilsyn, som griber ind, hvis noget går galt i
sundhedsvæsenet.
Det er jo et tilsyn, som vi bredt i Folketinget for nyligt har
styrket ved at gøre det mere risikobaseret.
Så vi bruger ressourcerne dér, hvor man ved
erfaringsmæssigt, at der er størst risiko for patienterne.
Styrelsen for Patientsikkerhed har forskellige muligheder, hvis
en læge handler fagligt uansvarligt.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
Og i sidste ende kan det jo være, at lægen får frataget sin
autorisation.
I et lidt andet perspektiv kan også nævnes
specialeplanlægningen, som Sundhedsstyrelsen har ansvaret for.
Formålet med specialeplanlægningen er grundlæggende at sikre
en høj kvalitet for patienterne.
Og i den sammenhæng har Sundhedsstyrelsen også nogle
vurderinger af, om de rette kompetencer generelt er til
stede på et sygehus, når de skal godkende placering af en
behandling.
Og i det helt brede perspektiv, så foregår der jo også en masse
kvalitetsarbejde i de faglige miljøer.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
Fx i regi af de lægevidenskabelige selskaber – som også
kan være møntet på at udvikle speciallægernes
kompetencer.
***
Hvis jeg skal opsummere, så er det helt afgørende, at den
enkelte speciallæge har de fornødne kompetencer, der skal til,
for at patienter kan tilbydes en sikker behandling af høj kvalitet i
sundhedsvæsenet.
Det er Sundhedsstyrelsen, der sætter de overordnede, faglige
rammer for speciallægeuddannelsen.
Det er den enkelte speciallæges ansvar løbende at følge med og
holde sig ajour med den faglige udvikling.
Og her skal speciallægens arbejdsgiver også være med til
at sikre, at speciallægen har de rette kompetencer.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
Og så er der i øvrigt fra centralt hold en række redskaber og
initiativer, som skal være med til at værne om patienternes
sikkerhed og højne kvaliteten.
Fx tilsynet, som griber ind, hvis noget går galt i
sundhedsvæsenet. Og jo allerhelst inden det sker.
Så ja - jeg mener, at vi har nogle fornuftige rammer i Danmark
for, at speciallægen – i samarbejde med sin arbejdsgiver -
løbende kan holde sin faglige kunnen ved lige.
Det er jo ikke det samme som at sige, at vi ikke nogle gange kan
lade os inspirere af løsninger fra fx andre lande.
Eller at vi fra centralt hold fx kan understøtte et
systematisk og struktureret kompetenceløft hos
speciallæger i regionerne på nogle helt specifikke
områder.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18/10-16 om efteruddannelse og certificering af speciallæger, til sundheds- og ældreministeren
o
Eksempelvis har regeringen senest med Kræftplan
4 – efter anbefalinger fra bl.a. faglige miljøer og
eksperter - lagt op til en systematisk og
struktureret kompetenceudvikling inden for
kræftkirurgi.
o
Og hvis der på sigt skulle vise sig et behov for noget
lignende på andre specifikke områder – så er jeg
også åben over for de overvejelser.
Men den grundlæggende model og balance i Danmark – med
det fælles ansvar hos speciallægen og speciallægens
arbejdsgiver, kombineret med tilsynet hos Styrelsen for
Patientsikkerhed – det mener jeg, at vi bør holde fast i.
Tak for ordet
Side 11