Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: SUMBEH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1702310
Dok. nr.: 332375
Dato: 22-03-2017
Det talte ord gælder
[Skriv tid, sted og overordnet tilhørerkreds]
TALEPAPIR
Samråd vedrørende SSI
[Indledning]
Tak for spørgsmålene om salgene på SSI. Jeg er glad for denne
mulighed for at uddybe baggrunden for en svær sag, som viste
sig ikke at have nogen nem løsning.
Indledningsvist vil jeg lige nævne, at beslutningen om salget blev
truffet af den tidligere SR-regering i marts 2014, og at der har
været bred opbakning til salget blandt Folketingets partier. Den
daværende sundheds- og ældreminister indgik således i oktober
2015 en fortrolig aftale med Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre samt
det Konservative Folkeparti om salg af SSI Diagnostica og SSIs
vaccineproduktion.
Alternativet valgte dog at trække sig fra vaccinedelen i
forbindelse med Finansudvalgets behandling af sagen.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
1750858_0002.png
[Samrådsspørgsmål DK]
Spørgsmålet lyder:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
overvejelser der ligger bag beslutningen om at frasælge SSI
Diagnostica og SSI Vaccineproduktion, herunder om der er lavet
en konsekvensanalyse af de langsigtede konsekvenser af
alternative løsninger som f.eks. at fastholde begge selskaber
under statsligt ejerskab.
[Svar]
[SSIs vaccineproduktion]
Med hensyn til SSIs vaccineproduktion, så skal frasalget ses i
lyset af, at vaccineproduktionen har været underskudsgivende i
de senere år. Og staten kunne ikke blive ved med at understøtte
en produktion som ikke var rentabel. I 2012 udgjorde
underskuddet i vaccineproduktionen 71 mio. kr., i 2013 122 mio.
kr., 2014 206 mio. kr., 2015 314 mio. kr., mens dette underskud
var steget til ca. 330 mio. kr. i 2016.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
1750858_0003.png
Der er flere årsager til det store underskud, og hvis vi ser på,
hvad der lå til grund herfor tilbage i 2012 og 2013, dvs. før
salgsprocessen blev sat i gang, kan jeg bl.a. nævne:
Det danske marked er et relativt lille marked, og
eksportforventningerne har ikke holdt stik.
Der blev besluttet en prisnedsættelse på de
egenproducerede vacciner tilbage i 2012.
o
I forbindelse med finanslovaftalen for 2012 blev det
aftalt at sænke SSIs priser frem mod 2016 med 72
mio. kr. Aftalen blev indgået mellem den
daværende regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti.
Det, at Danmark er et lille marked, betyder, at det er vanskeligt
at fastholde og udvikle en relativt set lille
produktionsvirksomhed i statsligt regi. Dette understreges også
af, at lande, som Danmark normalt sammenligner sig med,
allerede har frasolgt deres statslige vaccineproduktioner for
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
flere år siden, og i dag indkøber børnevaccinerne fra private
producenter.
Ifølge Statens Serum Institut, er Kroatien det eneste sted inden
for EU, hvor der muligvis foregår statslig vaccineproduktion.
En forbedring af vaccineproduktionen kræver, at den bliver
mere robust, og her kan et salg bl.a. bidrage ved, at en køber
med risikovillig kapital kan investere i produktionen og geare
den til et større marked end det danske.
I forbindelse med igangsættelse af salget har det været
vurderingen, at eneste reelle alternativ til et salg var en
nedlukning af vaccineproduktionen, og dermed betydelige
nedlukningsomkostninger og et tab af knapt 600 arbejdspladser.
En fortsættelse af vaccineproduktionen i statsligt regi har ikke
været vurderet som et realistisk alternativ, da det ville kræve
tilførsel af en betydelig tre-cifret merbevilling årligt for at dække
underskuddet. Hertil kommer investeringer.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
Som en del af beslutningsgrundlaget for igangsættelse af
salgsprocessen har endvidere indgået, at et salg af SSIs
vaccineproduktion ikke ville have nogle konsekvenser i relation
til forsyningssikkerheden. Danmark indkøber allerede i dag flere
af vaccinerne til børnevaccinationsprogrammet fra private
leverandører. Fremadrettet vil Danmark i lighed med de lande,
vi normalt sammenligner os med, indkøbe alle vaccinerne til
børnevaccinationsprogrammet fra private leverandører. Det har
Danmark allerede gjort ad flere omgange, når der har været
nedbrud i produktionen af børnevacciner på SSI.
Endvidere er en statslig vaccineproduktion ikke nødvendig for
varetagelse af smitteberedskabet, hvilket igen understreges af,
at de lande, som vi normalt sammenligner os med, ikke har en
statslig vaccineproduktion.
I relation til vaccineforskningen, så har SSI i forbindelse med
beslutning om frasalget vurderet, at vaccineforskningen fortsat
vil kunne opretholdes på et højt fagligt niveau, idet man
fremover vil basere sig på eksterne samarbejder i det omfang,
det er nødvendigt.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
[SSI Diagnostica]
Hvad angår SSI Diagnostica, så skal baggrunden for salget -
ligesom tilfældet var for vaccineproduktionen – ses i lyset af det
vanskelige ved at fastholde og udvikle så lille en
produktionsvirksomhed i statsligt regi.
Et frasalg ville kunne understøtte mulighederne for, at
virksomheden kan udvikle sig.
I modsætning til vaccineproduktionen har SSI Diagnsotica været
overskudsgivende og vil sandsynligvis også være det i årene
fremover.
Der er imidlertid også en risiko for, at dette overskud forsvinder.
Dette skal ses i lyset af, at SSI Diagnostica agerer på
markedsvilkår med de risici og muligheder, der følger heraf.
[Igangsættelse af salgsprocessen]
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
Som følge af ovenstående blev det besluttet at igangsætte
udarbejdelsen af PWC-rapporten, som foretog en
værdiansættelse af SSIs forretningsmæssige aktiviteter.
PWC-rapporten forelå i juni 2013 og har indgået i
beslutningsgrundlaget om igangsættelse af salg af SSIs
vaccineproduktion og SSI Diagnostica.
Beslutningen om salget blev som tidligere nævnt truffet i marts
2014, og selve salgsprocessen blev indledt ultimo 2014 med
Ernest & Young som statens finansielle rådgiver.
Med hensyn til selve salgsprocessen, kan det oplyses, at der har
været gennemført en åben og transparent salgsproces, hvor alle
interesserede købere har haft mulighed for at byde.
For så vidt angår SSI Diagnostica blev der i foråret 2016 indgået
aftale med den svenske kapitalfond Adelis om salg af SSI
Diagnsotica. Salget indbragte staten knapt en ¼ mia. kr.
Med hensyn til vaccineproduktionen var der indledningsvist
flere interesserede købere, som faldt fra efterhånden som
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
processen skred frem. Det blev i slutningen af 2015 klart, at der
kun var én interesseret køber til vaccineproduktionen, og at den
tilbudte pris i stigende grad blev af symbolsk betydning.
Dette er ikke overraskende, når der sælges en virksomhed, der i
de seneste år har haft et trecifret millionunderskud, og hvor der
kræves store investeringer for at gøre produktionen rentabel.
Hensynet til at sikre de knapt 600 arbejdspladser og undgå
betydelige nedlukningsomkostninger betød, at man valgte at
indgå en aftale om salg af SSIs vaccineproduktion med den
tilbageværende køber i sommeren 2016.
Begge salgsaftaler er godkendt af et flertal i Finansudvalget.
Det var tidslinjen.
Jeg kan oplyse jer om, at der også er lagt en tidslinje ud på
ministeriets hjemmeside vedrørende salget af
vaccineproduktionen, hvor I kan læse nærmere om hele sagens
forløb.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
1750858_0009.png
[Samrådsspørgsmål DL]
Spørgsmålet lyder:
Ministeren bedes redegøre for, om
ministeren har sikret sig, at en fremtidig ejer af SSI Diagnostica
og SSI Vaccineproduktion ikke placerer sig i skattely og
unddrager sig skattebetaling i Danmark, som det er beskrevet i
artiklen ”Solgte til Sharia-Skeik: Nu er statens vaccinefabrik i
skattely” bragt i Ekstra Bladet den 13. februar 2017.
[Svar]
Med hensyn til spørgsmål om skatteforhold kan jeg oplyse, at
ministeriet tidligere i forbindelse med salgsprocessen har været i
kontakt med Skatteministeriet.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
1750858_0010.png
I min følgende besvarelse af spørgsmålet vil jeg derfor henholde
mig til, hvad Skatteministeriet tidligere har oplyst vedrørende
skatteforhold. Det bliver hurtigt meget teknisk, så derfor vil jeg
alene sige lidt overordnet om skattereglerne, og så har jeg taget
en besvarelse af et spørgsmål med, som blev stillet i forbindelse
med Finansudvalgets behandling og godkendelse af salget, og
det går lidt mere i detaljer med reglerne.
Som I nok alle er bekendt med udtaler Skatteministeriet sig ikke
om konkrete skatteydere.
Helt overordnet kan det oplyses, at der ikke iværksættes særlige
procedurer ved salg af statslige selskaber, idet der gælder de
samme generelle skatteregler som for andre tilsvarende
overdragelser.
Og det kan også oplyses, at den danske skattelovgivning
indeholder regler til imødegåelse af konstruktioner, der i en
koncernsammenhæng har til formål at nedsætte den
skattepligtige indkomst med uforholdsmæssigt store
rentebetalinger.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
1750858_0011.png
Men som sagt fremgår der en mere tekniske gennemgang af det
i spørgsmål 19 fra Finansudvalget.
[Samrådsspørgsmål DO]
Spørgsmålet lyder:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor
konsulentrapporten og evt. andre dokumenter vedrørende
salget af Statens Serum Institut Diagnostica og
vaccineproduktion ikke udleveres til Sundheds- og Ældreudvalget
og offentliggøres.
[Svar]
Baggrunden for, at konsulentrapporten – jeg går ud fra, at det er
PWC-rapporten, som der henvises til - ikke udleveres, er, at der i
rapporten indgår oplysninger af såvel økonomisk som
kommerciel karakter.
Førend salget blev gennemført var det af afgørende betydning
af hensyn til at sikre statens økonomiske interesser, at
oplysningerne i rapporten ikke blev offentliggjort, da det ville
kunne påvirke statens forhandlingsposition i en negativ retning
– ikke mindst set i lyset af, at vaccineproduktionen allerede
dengang ikke var en overskudsgivende forretning.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
Nu hvor salget er gennemført, er der ikke helt det samme
hensyn til at sikre statens forhandlingsposition. Det er også
derfor, at ordførerne har modtaget invitation og mødt op til
både en gennemgang af og en mulighed for at gennemlæse
rapporten i ministeriet.
Da der indgår en række oplysninger af kommerciel karakter i
rapporten, kan det imidlertid være et problem for den nye ejer,
AJ Vaccines, hvis rapporten offentliggøres.
Der er således et overordnet hensyn til staten som kommerciel
spiller – og dermed ift. de oplysninger som køber må forvente
holdes fortrolige.
I forbindelse med vores fortrolige møde vedrørende
gennemgang af PWC-rapporten aftalte vi at udforme et notat til
jer, hvoraf fremgår de hovedelementer i aftalen om salg af SSIs
vaccineproduktion, som vil kunne offentliggøres. Dette notat vil
jeg nu sørge for bliver oversendt til udvalget.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-17 om vaccineproduktion, til sundhedsministeren
Afslutningsvis vil jeg nævne, at der også er det forhold i relation
til offentliggørelse, at den danske stat også fremadrettet skal
kunne fremstå som en troværdig part i forbindelse med
eventuelle kommende handler.
Side 13