Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 15-11-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPTBH
Sagsnr.: 1609703
Dok. nr.: 205605
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 74 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 74:
”Vil ministeren i forlængelse af § 20-spørgsmål S 44 til ministeren redegøre for, hvor-
dan det er muligt at få oprettet en journal i retspsykiatrien, når en borger aldrig har
været henvist dertil? Der henvises til ”P1 Dokumentar: Stemplet i journalen” sendt 6.
oktober 2016: http://www.dr.dk/p1/p1-dokumentar/p1-dokumentar-2016-10-06/.”
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at jeg ikke har mulighed for at gå ind i den konkrete
sag.
Generelt kan jeg oplyse, at det følger af bekendtgørelse nr. 1090 af 28. juli 2016 om
autoriserede sundhedspersoners patientjournaler, at der for hver patient skal opret-
tes én patientjournal på hvert enkelt sygehus, klinik, praksis, kommunalt sundheds-
center, plejehjem, bosted m.v.
Forpligtelsen til at føre journal påhviler i medfør af bekendtgørelsen enhver autorise-
ret sundhedsperson, der som led i sin virksomhed foretager behandling af en patient.
Det følger af bekendtgørelsen, at der ved en patientjournal skal forstås optegnelser,
som oplyser om patientens tilstand, den planlagte og udførte behandling m.v. herun-
der hvilken information, der er givet, og hvad patienten på den baggrund har tilken-
degivet. Omfattet af patientjournalen er blandt andet sundhedsfaglige erklæringer,
hen- og tilbagevisninger samt resultatet af undersøgelses- og behandlingsforløb, i det
omfang de har betydning for behandling m.v.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Trine Berner Hansen