Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1741720_0001.png
TALE
29. marts 2017
Samrådsspørgsmål BY om arbejdsmiljø på offentlige
arbejdspladser
J.nr. 2016-8400
Center for Arbejdsliv
SFH/KFM
Samrådsspørgsmål BY stillet den 8. december 2016 efter ønske fra Flemming Møl-
ler Mortensen (S) og Lennart Damsbo-Andersen (S):
Vil ministrene redegøre for, hvad ministrene på deres respektive områder vil gøre
for at forbedre arbejdsmiljøet på offentlige arbejdspladser set i forhold til Arbejds-
tilsynets påbud og strakspåbud, herunder særligt tilsynets kritik af arbejdsmiljøet
på hospitaler, plejecentre o. lign.? Der henvises til bl.a. http://
www.ugebreveta4.dk/kritik-plejehjem-aner-ikke-hvor-mange-sosuer-
derr_20641.aspx og https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler/2016/05/03/Hvert-
tredjesygehus-dumper-i-arbejdsmiljoe
[Indledning]
Jeg vil også gerne sige tak for invitationen til dette sam-
råd.
Lad mig indledningsvist slå fast, at vi skal sikre, at man
ikke bliver syg af at passe sit arbejde i Danmark
uanset
hvor man arbejder.
Det er derfor også vigtigt, at medarbejdere, der arbejder i
frontlinjen på fx hospitaler, plejecentre og bosteder, kan
gøre det uden fare for psykiske og fysiske overbelastnin-
ger.
Hvis der er problemer med arbejdsmiljøet, skal det tages
alvorligt.
Arbejdsmiljøreglerne er meget klare: Arbejdet skal plan-
lægges, tilrettelægges og udføres, så det er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 733: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til beskæftigelsesministeren
Det er arbejdsgiverens pligt at sikre, at det er tilfældet på
den enkelte arbejdsplads.
[Hvilke initiativer er der taget?]
Jeg vil nu opridse nogle af de initiativer, der i de seneste år
er gjort på området.
I 2011 blev der indgået en bred politisk aftale på arbejds-
miljøområdet. Aftalen betød, at Arbejdstilsynet skal gen-
nemføre flere tilsyn med de virksomheder, hvor risikoen
for problemer med arbejdsmiljøet er størst. Det gælder og-
så inden for sundhedssektoren.
I 2015 blev der indgået en ny bred aftale på arbejdsmiljø-
området, der bevirkede, at Arbejdstilsynets tilsyn blev
yderligere målrettet.
Risikoen for arbejdsmiljøproblemer er nemlig ikke lige
stor på alle arbejdspladser. Fx er risikoen for vold større
på arbejdspladser, hvor medarbejderne er i tæt kontakt
med andre mennesker
som det kan være tilfældet på ar-
bejdspladser som hospitaler og plejecentre.
Siden 2016 har Arbejdstilsynet gennemført såkaldte udvi-
dede risikobaserede tilsyn. Det betyder, at der i udvalgte
belastede brancher som fx døgninstitutioner og hjemme-
pleje samt hospitaler er gennemført tilsyn, der har særligt
fokus på psykisk og ergonomisk arbejdsmiljø.
Hospitalerne er fra i år omfattet af en koordinerende ind-
sats, hvor Arbejdstilsynet i samarbejde med arbejdsmar-
kedets parter udvælger nogle af de væsentligste arbejds-
miljøproblemer for branchen. De arbejdsmiljøproblemer er
herefter i fokus, når Arbejdstilsynet gennemfører risikoba-
serede tilsyn.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 733: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til beskæftigelsesministeren
Der er altså gennemført en række indsatser om forebyg-
gelse af psykisk og ergonomisk arbejdsmiljø og vold på
arbejdspladsen. Indsatser, som vi har aftalt sammen.
Men er det godt nok? Nej, jeg mener faktisk ikke, vi kan
være tilfredse.
[Nedsættelse af ekspertudvalg]
Jeg har netop offentliggjort en status på tre 2020-
arbejdsmiljømål, som er fastsat af arbejdsmiljøforligskred-
sen.
Statussen viser desværre, at udviklingen går den forkerte
vej:
Andelen af beskæftigede, der er psykisk eller fysisk over-
belastede, skal reduceres med 20 procent
men tallene er
steget.
Siden 2012 er der 17 procent flere personer, der overbela-
stes psykisk, når de går på arbejde. Og 15 procent flere har
overbelastninger af muskel og skelet.
Det tager jeg som beskæftigelsesminister alvorligt.
Jeg kender endnu ikke det underliggende datamateriale.
Men tallene tyder på, at det, vi gør, ikke virker efter hen-
sigten. Patienten får den forkerte medicin for at formulere
det i tråd med dagens emne.
Det kan vi ikke være tjent med. Derfor vil vi nu se på den
samlede indsats på området, og på hvordan tilsynet med
arbejdsmiljøet fungerer. Hvad virker, og hvad virker min-
dre godt? Og ikke mindst
hvad skal der til.
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 733: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til beskæftigelsesministeren
Jeg har også drøftet sagen med arbejdsmiljøforligskredsen.
Regeringen vil nu nedsætte et ekspertudvalg, der skal ud-
rede indsatsen og komme med anbefalinger til en ny og
forbedret arbejdsmiljøindsats.
Det er en stor opgave, som har betydning for rigtig mange
danskeres trivsel og helbred.
[Afslutning]
Samlet set mener jeg ikke, at der skal herske nogen tvivl
om, at regeringen tager sin opgave særdeles alvorligt, når
det kommer til at sikre et godt arbejdsmiljø på hospitaler
og plejeområdet.
Regeringen vil med ekspertudvalget undersøge området,
så vi gør vores for, at arbejdsmiljøet kan komme på rette
vej igen.
Tak for ordet.
4