Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1747634_0001.png
Talepapir Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
SPOLD
DEPAJU
SUNDOEK/AELSAM/BM
1610971
268642
30. marts 2017
Det talte ord gælder
[Åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget, den 30. marts 2017 kl 15.00 til 16.30.]
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål BY (stillet af Flemming Møller Mortensen (S) og
Lennart Damsbo-Andersen (S)):
Vil ministrene redegøre for, hvad ministrene på deres respektive områder
vil gøre for at forbedre arbejdsmiljøet på offentlige arbejdspladser set i
forhold til Arbejdstilsynets påbud og strakspåbud, herunder særligt tilsynets
kritik af arbejdsmiljøet på hospitaler, plejecentre o.lign. ? Der henvises til
bl.a. http:// www.ugebreveta4.dk/kritik-plejehjem-aner-ikke-hvor-mange-
sosuer-derr_ 20641.aspx
og
https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler/2016/05/03/Hvert-tredjesygehus-
dumper-i-arbejdsmiljoe
[Indledning]
Tak til formanden, og også tak til de to spørgere for at begrunde
samrådsindkaldelsen. Det er et relevant spørgsmål, som handler
om, hvad man på de respektive områder gør for at forbedre
arbejdsmiljøet på offentlige arbejdspladser.
Jeg vil indlede med at fokusere på arbejdsmiljøet på
sygehusene, og så vil mine kollegaer respektivt besvare deres
del af spørgsmålet.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
Jeg vil gerne starte med at tilslutte mig, hvad Ellen Trane Nørby
udtalte til bladet Sygeplejersken i december, nemlig, at: ”Vi har
alle en interesse i, at vi har velfungerende sygehuse som en del
af et stærkt sundhedsvæsen, hvor der er ordentlige forhold for
både patienter og sundhedspersonale.”
Det tror jeg ikke der er nogen, der kan være uenige i.
***
[Besvarelse af spørgsmål BY]
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at regeringen ikke finder
det tilfredsstillende, hvis mennesker risikerer at blive syge af at
gå på arbejde.
Og de mange historier om arbejdspres, vidner om, at der til tider
er
travlt på landets sygehuse – og her skal der selvfølgelig passes
på de mennesker, der hver dag gør et utrætteligt arbejde på vores
sygehuse og gør en forskel for patienterne.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
Og der skal heller ikke herske tvivl om, at jeg fuldt ud
anerkender den store indsats, som personalet på hospitalerne
gør hver dag.
[Regeringens prioriteter - overordnet]
Fra regeringens side tager vi gerne ansvaret for at sikre en god
kernevelfærd - og derfor prioriterer vi vores sundhedsvæsen
højt.
Det er også baggrunden for, at den tidligere Venstreregering i
2016 tilførte 2,4 mia. kr. ekstra til sundhedsområdet, og igen i år
i 2017 tilførte yderligere 0,7 mia. kr.
Så ja, vi er parate til at investere i vores sundhedsvæsen.
Det er også derfor, at den daværende Venstreregering sammen
med DF, LA og K sidste år indgik en aftale om en akutpakke mod
overbelægning, som også rummer midler til at ansætte flere
læger og sygeplejersker ude på afdelingerne.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
Så selvom alt ikke kan opgøres i penge, så vil jeg gerne
understrege, at der alt i alt er flere midler til sundhed nu, end
der har været tidligere.
[Regionernes ansvar]
Derfor bliver jeg også nødt til at pointere, at det her i høj grad
handler om god ledelse og arbejdstilrettelæggelse i regionerne -
på alle niveauer, også i sygehusledelsen og ude på de enkelte
afdelinger.
For det er regionerne, som både er arbejdsgivere for personalet
på sygehusene, og som er ansvarlige for driften af vores
sygehusvæsen.
Dermed har de ansvaret for, at personalet kan arbejde i et
sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Og for at foretage
de nødvendige prioriteringer i sygehusdriften, sådan så
indsatserne afspejler patienternes behov.
Det er et stort ansvar, ingen tvivl om det, men ansvaret er klart
placeret.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
Og vurderer en region, at der er behov for at prioritere eller
omorganisere for at opnå det bedst mulige for personalet og
patienterne inden for de gældende faglige retningslinjer, så står
det faktisk regionerne frit for at gøre det.
Ja, jeg vil faktisk mene, at regionerne har pligt til at gøre det.
Man har også i den forbindelse pligt til at kommunikere, når
man evt. ændrer på organiseringen, ændrer på prioriteringen.
Det er afgørende vigtigt for medarbejdere, at man kender til de
ledelsesbeslutninger, der må være truffet i forhold til at
omorganisere eller omprioritere.
Og det gælder på hele paletten – både i forhold til faglige
prioriteringer og også i forhold til personalet.
Her vil jeg gerne fremhæve, at regionerne hvert år modtager
godt og vel 110 mia. kr. til at drive sundhedsvæsenet for.
Og det vel og mærke 110 mia. kr., som de selv kan prioritere.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
Og som jeg har fået det oplyst, arbejder regionerne også
løbende og målrettet med problemstillingen. Et konkret
eksempel er regionernes arbejde med ”Sikkert Patientflow”, der
giver sygehusene konkrete redskaber til at styrke samarbejdet
på tværs af afdelingerne, så ressourcerne anvendes bedst
muligt.
Men dermed ikke sagt, at hverdagen ikke kan være hektisk på
sygehuset for den enkelte medarbejder. For det kan den.
Men når jeg kan konstatere, at der i dag er mere end 2.000 flere
sundhedsfaglige ansatte i regionerne, end der var for 5 år siden,
og at nettodriftsudgifterne til det regionale sygehusvæsen er
steget med ca. 13 mia. kr. i de forløbende 10 år, så vidner det
sådan set om, at sundhedsvæsenet generelt set har fået et
markant ressourceløft over de seneste år.
Og så bliver drøftelsen jo i høj grad – som jeg sagde før - et
spørgsmål om god styring og god arbejdstilrettelæggelse i den
enkelte region.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
Derfor vil jeg også sige klart, at jeg har en forventning om, at
regionerne er bevidste om det ansvar de har, og også lever op til
det ansvar – og selvfølgelig følger op på de påbud, som
Arbejdstilsynet udsteder.
[Hvad vil regeringen gøre]
Fra regeringens side er vi klar til at løfte vores del.
Vi må som regering - og som politikere på Christiansborg - hele
tiden se på, hvordan vi kan skabe de bedste rammer for vores
sundhedsvæsen - til gavn for både personale og patienter.
Vi vil gerne have en offentlig sektor, der leverer gode og
effektive løsninger. Det forudsætter god ledelse, åbenhed og
nytænkning, og offentlige ledere, som er fyrtårne der motiverer,
der sætter en retning og forløser det store potentiale der er
blandt medarbejderne. Det er baggrunden for, at regeringen har
nedsat en ledelseskommission, som skal give anbefalinger til
hvordan kvaliteten af ledelsen i den offentlige sektor kan
styrkes.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
Den tidligere Venstreregering har sammen med Danske
Regioner og KL indført otte nationale mål, der tydeligt sætter
retning for vores sundhedsvæsen. Og til maj offentliggøres den
første årlige opfølgning på de nationale mål.
De nationale mål - og den grundlæggende omstilling af
kvalitetsarbejdet som målene er udtryk for - handler om, at vi
skal have fokus tilbage på kerneopgaven - det skal vi bl.a. via
regelforenkling, som netop kan give medarbejderne mere tid og
fokus til at løse kerneopgaverne til gavn for patienterne.
Derfor har vi besluttet at udfase akkrediteringen efter Den
Danske Kvalitetsmodel på de offentlige sygehuse, hvilket et
bredt flertal i Folketinget også har bakket op om. Proces- og
registreringskrav må ikke overskygge personalets fokus på
patienternes behov.
Derfor vil vi også afvikle kontaktpersonordningen i år - en
ordning, som mange medarbejdere har kaldt: ”pjat på papir”.
Derfor fremsætter vi lovforslag om at afvikle ordningen.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
1747634_0009.png
Regelforenkling er én dagsorden, som regeringen rigtig gerne vil
være med til at se på med fornyede øjne.
Det handler i høj grad om at gøre tingene smartere.
Vi har et sundhedsvæsen i konstant udvikling.
Det gælder både i forhold til teknologi, med bedre og smartere
arbejdsgange. Det handler også om bedre organisering, nye
metoder, ny medicin osv.
Det er vigtigt, at udviklingen i ny viden og teknologi bruges til at
skabe værdi, som i sidste ende er til gavn både for patienter og
for personalet.
[Afslutning]
Så helt afslutningsvis lad mig opsummere mine 3 pointer:
For det første: Regeringen ser med stor alvor på disse sager, for
arbejdsmiljøet på sygehusene skal være i orden.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/3-17 om arbejdsmiljø på offentlige arbejdspladser, til sundhedsministeren
1747634_0010.png
For det andet: Sundhedsvæsenet har fået et ressourceløft, og
regeringen har en klar forventning om, at regionerne med et
sådan ressourceløft også lever op til ansvaret.
Og for det tredje: Vi skal selvfølgelig hele tiden arbejde på at
udnytte den udvikling, der sker i sundhedsvæsenet til gavn for
både personalet og så sandeligt også patienterne.
Tak for ordet.
Side 10