18. november 2016/HT/LJ
Bidrag til Sundheds- og Ældreministeriet
Att: Fuldmægtig Frederik Rechenback Enelund
Hermed følger bidrag til ministeriets besvarelse af spørgsmål fra Folketingets Udvalg, modtaget af REHPA
pr. mail 26. oktober 2016 og med svarfrist 21. november 2016.
Henvendelsen fra ministeriet lød:
Sundheds- og Ældreministeriet skal anmode REHPA om i muligt omfang at bidrage, herunder at REHPA
redegør for REHPAs kendskab til
-
-
Årsagerne til, at døende patienter afviser behandling, der kan udskyde dødens indtræden, herunder
hvilke årsager, der opleves som værende de mest hyppige
Hvilken forskning, der eksisterer omkring årsagerne til døende patienters ønske om ikke at modtage
livsforlængende behandling
REHPA har ikke gennemført en systematisk undersøgelse af ovenstående og kan derfor ikke bidrage med et
systematisk overblik over den eksisterende forskning. Dette overblik vil kunne tilvejebringes, men vil kræve
en egentlig undersøgelse. REHPAs besvarelse bygger derfor på den forhåndenværende viden, vi har. Vi
håber besvarelsen er hjælpsom og står naturligvis til rådighed for evt. uddybning.
Definition af døende patienter og livsforlængende behandling:
I det følgende forstår vi ”døende patienter” som mennesker, der er uafvendeligt døende og formodes at dø
indenfor dage eller uger.
Livsforlængende behandling defineres som: ”Behandling,
hvor der ikke er udsigt til helbredelse, bedring
eller lindring, men alene til livsforlængelse. Der kan f.eks. være tale om påbegyndelse af
respiratorbehandling, hvor der med sikkerhed kun er kort ganske kort levetid tilbage eller genoplivning efter
hjertestop.”
(Vejledning nr. 9025 af 17/01/2014 om fravalg af livsforlængende behandling, herunder
genoplivningsforsøg, og om afbrydelse af behandling, uden for sygehuse, side 11).
I det følgende tager vi afsæt i ovenstående definition, men udvidet til beslutninger indenfor sygehuse, det
vil sige under indlæggelse eller ambulant behandling.
1