Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-04-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: SUMIHO
Sagsnr.: 1702361
Dok. nr.: 333660
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 687 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 687:
”Dansk
Sygeplejeråd skriver i deres anbefalinger til det nære sundhedsvæsen, at spe-
cialuddannelsen i kommunal sygepleje skal ruste sygeplejerskerne til at håndtere de
nye og mere komplekse opgaver i kommunerne. Hvordan forestiller ministeren sig, at
den nye specialuddannelse målrettet de kommunalt ansatte sygeplejersker og syge-
plejersker i almen praksis skal dimensioneres? Og hvad er forventningerne til, hvor
stor en andel af sygeplejersker i kommuner og almen praksis, der skal have uddannel-
sen om 10 år?”
Svar:
Som nævnt i min nylige orientering til Sundheds- og Ældreudvalget er Udvalget om
det nære og sammenhængende sundhedsvæsen nået til enighed om at pege på, at
der skal etableres en specialuddannelse til sygeplejersker målrettet de kommunalt
ansatte sygeplejersker og sygeplejersker i almen praksis. Formålet med specialuddan-
nelsen skal være at styrke sygeplejerskernes kliniske og koordinerende kompetencer i
relation til de patientgrupper, der modtager behandling, pleje, rehabilitering og palli-
ative indsatser i et tværsektorielt og tværfagligt samarbejde, eksempelvis patienter
med kronisk sygdom, ældre medicinske patienter og patienter med komplekse og
flere samtidige sygdomme.
Udvalget peger herunder på, at der er behov for specialistkompetencer hos en min-
dre gruppe sygeplejersker, der so ”faglige fyrtår e” skal styrke de faglige sa
e -
hæng på tværs af sektorer og styrke de sygeplejefaglige kliniske og organisatoriske
kompetencer i forhold til at håndtere komplekse forløb og komplekse patientgrup-
per.
Sundhedsstyrelsen er ved at se på, hvordan udvalgets anbefaling kan implementeres.
Som et led i dette arbejde vil der være naturligt at se på den konkrete dimensionering
af specialuddannelsen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Irene Holm