Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-04-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPHEHJ
Sagsnr.: 1702229
Dok. nr.: 334621
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 655 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 655:
”Vil
ministeren oplyse, om man med sikkerhed kan konkludere, at fordi et fripleje-
hjem modtog den højeste døgntakst efter lov om friplejeboliger før ændringen af af-
regningen 2015, så var plejehjemmets beboere blandt landets 20 pct. mest plejekræ-
vende plejehjemsbeboere
”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at der er forskel på reglerne for, hvorledes afregningsprisen
skal fastsættes, afhængig af om der er tale om friplejeboliger eller friplejehjem.
Friplejeboliger reguleres efter lov om friplejeboliger med tilhørende bekendtgørelser.
Taksterne for afregning for beboere i friplejeboliger efter reglerne fra før lovændrin-
gen i 2015 er fastsat centralt. For personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83
afregnes på baggrund af døgntakster, der varierer afhængig af plejetyngde. Den høje-
ste døgntakst gives for personer, der modtager flere end 106 timers personlig og
praktisk hjælp pr. 4 uger. Uanset hvilken døgntakst, en beboer afregnes til, skal friple-
jeboligleverandøren desuden afregnes med en fast døgntakst for de indirekte om-
kostninger.
Derudover er der for friplejeboliger efter reglerne fra før lovændringen i 2015 fastsat
timetakster for andre ydelser, som den enkelte beboer må have behov for, fx træning
efter servicelovens § 86 og socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85. Dette
skal afregnes ud over døgntaksten. I tillæg hertil kan komme udgifter til hjemmesyge-
pleje efter sundhedslovens § 140, som ikke er indeholdt i døgntaksterne for fripleje-
boliger. Det er i udgangspunktet beliggenhedskommunen, der har forpligtelsen til at
levere hjemmesygepleje. Hvis det aftales mellem kommunen og friplejeboligleveran-
døren, at friplejeboligleverandøren skal levere hjemmesygeplejen, skal der også afta-
les en afregningspris herfor.
Prisen for en beboer i en friplejebolig kan altså være noget højere end døgntaksten
afhængig af den enkeltes plejebehov.
For friplejehjem efter servicelovens § 192 og plejehjemsbekendtgørelsens § 1, stk. 2
gælder, at afregningen skal aftales mellem det pågældende friplejehjem og den eller
de kommuner, der afholder udgifterne til beboeren. Der gælder således ingen cen-
tralt fastsatte takster for friplejehjem. Det vil være op til parterne selv, om der aftales
én døgntakst, der dækker alle ydelser og alle omkostninger, som friplejehjemmet skal
levere, eller om der aftales takster for hhv. personlig og praktisk hjælp og andre ydel-
ser og tillægstakster for indirekte omkostninger etc.