Folketingets Sundheds‐ og Ældreudvalg
Holbergsgade 6
DK‐1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 28‐04‐2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1702072
Dok. nr.: 347006
Folketingets Sundheds‐ og Ældreudvalg har den 13. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 650 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs‐
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 650:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”1813 ‐ et livsfarligt projekt” bragt på
www.sn.dk den 2. marts 2017. Ministeren bedes samtidig oplyse, om det er korrekt,
at der aldrig er ”set så mange ‐ og så alvorlige ‐ fejlskøn og behandlinger som efter
indførelsen af 1813”.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Re‐
gion Hovedstaden, som oplyser følgende:
”Region Hovedstaden kan ikke genkende praktiserende læge Jytte Rothmann Johan‐
sens opfattelse af, at hun ”… aldrig tidligere [har] set så mange – og så alvorlige – fejl‐
skøn og behandlinger som efter indførelsen af 1813”.
Etableringen af Akuttelefonen 1813 medførte en række organisatoriske forandringer,
der udvidede opgaveporteføljen i forhold til den tidligere Lægevagt. Det er derfor
ikke muligt at foretage en direkte sammenligning imellem de to ordninger.
Det er ikke muligt at opgøre ”… alvorlige hændelser og fejl…” ved at opgøre antallet
af rapporterede utilsigtede hændelser, hvor en patient har lidt skade eller været tæt
på at lide skade, da disse alene analyseres med henblik på læring, således risikoen
for, at det samme sker igen mindskes. Antallet af rapporterede utilsigtede hændelser
afspejler ikke den reelle forekomst af utilsigtede hændelser, men i højere grad hvor‐
vidt der er etableret en moden rapporteringskultur.
Hændelserne analyseres ud fra et systemperspektiv, hvor Region Hovedstaden ser på
omgivelser og rammer, der medførte, at hændelsen skete. Det er således i patienter‐
nes og sundhedsvæsenets interesse, at utilsigtede hændelser rapporteres, da lærin‐
gen bidrager til et sikrere sundhedsvæsen for patienterne.
Region Hovedstaden kan oplyse, at den sundhedsfaglige kvalitet ved Akuttelefonen
1813 monitoreres løbende både organisatorisk og individuelt. Der udarbejdes audit
månedligt på patientforløb efter fastlagte kriterier, og der afholdes individuelle sam‐
taler med alle sygeplejersker, hvor visitation, fagligt indhold og måden hvorpå der
kommunikeres med borgeren over telefonen vurderes. Akuttelefonen gennemførte i
alt 6.027 interne og eksterne audits i perioden 2014‐2016.”
Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger.