Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1749949_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-04-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1702072
Dok. nr.: 347049
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 652 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kisten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 652:
”Ministeren bedes oplyse, hvor mange fejl og alvorlige hændelser pr. 1000 indbyg-
gere der har været i forbindelse med vagtlægefunktionen i hver af de fem regioner i
hhv. 2015 og 2016.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra
Danske Regioner, som oplyser følgende:
”Danske Regioner er ikke i besiddelse af eller bekendt med, at der eksisterer objektive
og sammenlignelige opgørelser over fejl og alvorlige hændelser i forbindelse med vagt-
lægefunktionen i de fem regioner.
Danske Regioner er bekendt med to typer af data, der belyser forskellige aspekter om-
kring fejl og klager i vagtlægefunktionen. Det drejer sig om:
Sundhedsfaglige klager fra patienter (behandles i Styrelsen for Patientsikker-
hed)
Utilsigtede hændelser registreret af sundhedspersoner (i Dansk Patientsikker-
hedsdatabase).
Ud over disse to typer data, der belyser forskellige aspekter omkring fejl og alvorlige
hændelser, eksisterer der også klager over service og adfærd fra patienter. Det kan
være en borger, der klager over ikke at kunne komme i kontakt med lægen (tilgænge-
lighed) eller i relation til vagtlægefunktionen, at borgeren mener, at lægen har talt
grimt eller opført sig uordentligt (adfærd). Disse klager er relateret til overenskomsten
mellem regionerne og almen praksis og behandles i regionernes samarbejdsudvalg
(SU) eller i det Landsdækkende Samarbejdsudvalg (LSU).
Om sundhedsfaglige klager
Faglige klager handler om sundhedsfaglige forhold og behandles i Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, hvor klagen vurderes af sundhedsfaglige eksperter. Da klagerne typisk
tilgår Styrelsen for Patientsikkerhed direkte uden om regionerne, registrerer regio-
nerne ikke denne type klager og får som udgangspunkt ikke viden om, at de findes, da
de ikke er direkte part i sagen. Danske Regioner har derfor ikke komplette opgørelser
over sundhedsfaglige klager. Danske Regioner gør opmærksom på, at det ikke er alle
klagere, der får medhold.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om, hvor mange fejl og alvorlige hændelser pr. 1000 indbyggere der har været i forbindelse med vagtlægefunktionen i hver af de fem regioner i hhv. 2015 og 2016, til sundhedsministeren
Sluttelig skal det bemærkes, at en klage godt kan indeholde både en adfærds/service-
klage og en sundhedsfaglig klage. Regionen har blot ikke nødvendigvis kendskab til
sidstnævnte.
Om utilsigtede hændelser
Ved utilsigtede hændelser forstås på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl,
som ikke skyldtes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne have
været skadevoldende. Utilsigtede hændelser registreret af sundhedspersoner i Dansk
Patientsikkerhedsdatabase.
Rapporter om utilsigtede hændelser er væsentlige i et patientsikkerhedsmæssigt per-
spektiv, da formålet med rapportering af den utilsigtede hændelse er læring og forbed-
ring af sundhedsvæsenet (Sundhedslovens § 198).
Antallet af rapporterede utilsigtede hændelser afspejler blandt andet, i hvilken grad
der er etableret en rapporteringskultur, dvs. en moden patientsikkerhedskultur. Det vil
sige, at antal registrerede hændelser ikke nødvendigvis er sigende for den reelle fore-
komst af utilsigtede hændelser.
Antallet af utilsigtede hændelser øges altid ved fokus på et område og kan således stige
samtidigt med, at der iværksættes en række effektive kvalitetsforbedringstiltag, der
reducerer antallet af skader. Fx er dette set i forbindelse med Region Hovedstadens
indsats mod tryksår, hvor antallet af utilsigtede hændelser vedrørende tryksår er ste-
get betydeligt samtidigt med, at det kan dokumenteres, at antallet af nye tryksår er
faldet. Antallet af utilsigtede hændelser kan dermed ikke anvendes som mål for kvali-
teten af indsatserne.
Opsummerende er det Danske Regioners vurdering, at Data fra Dansk Patientsikker-
hedsdatabase (DPSD) om antal utilsigtede hændelser ikke kan bruges som sammenlig-
ningsgrundlag mellem regioner, hospitaler og afdelinger i forhold til det reelle antal fejl
og alvorlige hændelser. Det skyldes, at antallet af utilsigtede hændelser afhænger af
forskelle i rapporteringskultur, særlige lokale fokusområder og/eller forskelle i patient-
underlag (fx forskelle i særlige risikogrupper). Desuden afhænger de også af det reelle
antal patienter, der behandles i de enkelte enheder.”
Jeg kan henholde mig til Danske Regioners oplysninger samt henvise til det kom-
mende serviceeftersyn, jf. svar på spørgsmål 650.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Zoheeb Iqbal
Side 2