Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-04-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1702072
Dok. nr.: 347049
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 652 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kisten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 652:
”Ministeren bedes oplyse, hvor mange fejl og alvorlige hændelser pr. 1000 indbyg-
gere der har været i forbindelse med vagtlægefunktionen i hver af de fem regioner i
hhv. 2015 og 2016.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra
Danske Regioner, som oplyser følgende:
”Danske Regioner er ikke i besiddelse af eller bekendt med, at der eksisterer objektive
og sammenlignelige opgørelser over fejl og alvorlige hændelser i forbindelse med vagt-
lægefunktionen i de fem regioner.
Danske Regioner er bekendt med to typer af data, der belyser forskellige aspekter om-
kring fejl og klager i vagtlægefunktionen. Det drejer sig om:
Sundhedsfaglige klager fra patienter (behandles i Styrelsen for Patientsikker-
hed)
Utilsigtede hændelser registreret af sundhedspersoner (i Dansk Patientsikker-
hedsdatabase).
Ud over disse to typer data, der belyser forskellige aspekter omkring fejl og alvorlige
hændelser, eksisterer der også klager over service og adfærd fra patienter. Det kan
være en borger, der klager over ikke at kunne komme i kontakt med lægen (tilgænge-
lighed) eller i relation til vagtlægefunktionen, at borgeren mener, at lægen har talt
grimt eller opført sig uordentligt (adfærd). Disse klager er relateret til overenskomsten
mellem regionerne og almen praksis og behandles i regionernes samarbejdsudvalg
(SU) eller i det Landsdækkende Samarbejdsudvalg (LSU).
Om sundhedsfaglige klager
Faglige klager handler om sundhedsfaglige forhold og behandles i Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, hvor klagen vurderes af sundhedsfaglige eksperter. Da klagerne typisk
tilgår Styrelsen for Patientsikkerhed direkte uden om regionerne, registrerer regio-
nerne ikke denne type klager og får som udgangspunkt ikke viden om, at de findes, da
de ikke er direkte part i sagen. Danske Regioner har derfor ikke komplette opgørelser
over sundhedsfaglige klager. Danske Regioner gør opmærksom på, at det ikke er alle
klagere, der får medhold.