Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1749947_0001.png
 
Folketingets Sundheds‐ og Ældreudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 28‐04‐2017 
Enhed: SPOLD 
Sagsbeh.: DEPZIQ 
Sagsnr.: 1702072 
Dok. nr.: 347006 
 
 
 
Folketingets Sundheds‐ og Ældreudvalg har den 13. marts 2017 stillet følgende 
spørgsmål nr. 650 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.  Spørgs‐
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF). 
 
Spørgsmål nr. 650:  
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”1813 ‐ et livsfarligt projekt” bragt på 
www.sn.dk den 2. marts 2017. Ministeren bedes samtidig oplyse, om det er korrekt, 
at der aldrig er ”set så mange ‐ og så alvorlige ‐ fejlskøn og behandlinger som efter 
indførelsen af 1813”.” 
 
Svar: 
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Re‐
gion Hovedstaden, som oplyser følgende: 
 
”Region Hovedstaden kan ikke genkende praktiserende læge Jytte Rothmann Johan‐
sens opfattelse af, at hun ”… aldrig tidligere [har] set så mange – og så alvorlige – fejl‐
skøn og behandlinger som efter indførelsen af 1813”.  
 
Etableringen af Akuttelefonen 1813 medførte en række organisatoriske forandringer, 
der udvidede opgaveporteføljen i forhold til den tidligere Lægevagt. Det er derfor 
ikke muligt at foretage en direkte sammenligning imellem de to ordninger.  
 
Det er ikke muligt at opgøre ”… alvorlige hændelser og fejl…” ved at opgøre antallet 
af rapporterede utilsigtede hændelser, hvor en patient har lidt skade eller været tæt 
på at lide skade, da disse alene analyseres med henblik på læring, således risikoen 
for, at det samme sker igen mindskes. Antallet af rapporterede utilsigtede hændelser 
afspejler ikke den reelle forekomst af utilsigtede hændelser, men i højere grad hvor‐
vidt der er etableret en moden rapporteringskultur.  
 
Hændelserne analyseres ud fra et systemperspektiv, hvor Region Hovedstaden ser på 
omgivelser og rammer, der medførte, at hændelsen skete. Det er således i patienter‐
nes og sundhedsvæsenets interesse, at utilsigtede hændelser rapporteres, da lærin‐
gen bidrager til et sikrere sundhedsvæsen for patienterne. 
 
Region Hovedstaden kan oplyse, at den sundhedsfaglige kvalitet ved Akuttelefonen 
1813 monitoreres løbende både organisatorisk og individuelt. Der udarbejdes audit 
månedligt på patientforløb efter fastlagte kriterier, og der afholdes individuelle sam‐
taler med alle sygeplejersker, hvor visitation, fagligt indhold og måden hvorpå der 
kommunikeres med borgeren over telefonen vurderes. Akuttelefonen gennemførte i 
alt 6.027 interne og eksterne audits i perioden 2014‐2016.” 
 
Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger. 
 
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm. om antallet af alvorlige hændelser og fejl er steget i Region Hovedstadens vagtlægefunktion siden aftalen med de alment praktiserende læger blev afløst af 1813-akuttelefonen, til sundhedsministeren
 
Jeg kan samtidig oplyse, at jeg vil igangsætte et serviceeftersyn af vagtordningerne. 
Den seneste tids debat viser, at tiden er moden til at se nærmere på Region Hoved‐
stadens akuttelefon 1813 og vagtordningerne i resten af landet. Serviceeftersynet vil 
belyse forholdene på tværs af landet og skal være med til at understøtte, at alle dan‐
skere har adgang til akut udredning og behandling af høj kvalitet. 
 
 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Karen Ellemann      /      Zoheeb Iqbal 
 
Side 2