Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-04-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPISH
Sagsnr.: 1702115
Dok. nr.:
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. marts 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 625 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 625:
”Mi iste bedes redegøre for, hvorfor det koster
valg” i bør e-,
unge- og omsorgstandplejen”.
io. kr. at i dføre såkaldt ”frit
Svar:
Frit valg i børne- og ungdoms- og omsorgstandplejen betyder, at børn og unge under
16 år samt personer, der på grund af nedsat førlighed eller vidtgående fysisk eller
psykisk handikap kun vanskeligt kan udnytte de almindelige tandplejetilbud, får mu-
lighed for at modtage tandpleje hos en praktiserende tandlæge eller klinisk tandtek-
niker efter eget valg med tilskud fra kommunen.
I forbindelse med finansloven for 2017 foretog ministeriet et skøn af, at en genindfø-
relse af frit-valgs-ordningerne i børne- og ungdoms- og omsorgstandplejen vil med-
føre meromkostninger for kommunerne på 32 mio. kr. over en fireårige periode, dvs.
en årlig meromkostning på 8 mio. kr. (2017-pl).
I forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget L 167 om genindførsel af frit-valgs-
ordningerne, har ministeriet revurderet sit skøn af udgiftsændringen. Det vurderes,
at meromkostningen ved at indføre frit valg i børne- og ungdoms- og omsorgstand-
plejen alene vil udgøres af øgede administrative omkostninger i kommunerne.
Ministeriet er i øjeblikket i dialog med Kommunernes Landsforening om det præcise
beløb for meromkostningerne i kommunerne ved genindførsel af frit-valgs-ordnin-
gerne.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Ida Stube Holst