Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-03-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1701914
Dok. nr.: 331437
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. marts 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 608 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 608:
”Ministeren
bedes oplyse, om ministeren er tilfreds med retningslinjerne for visiterin-
ger i akuttelefonen i Region Hovedstaden, når akuttelefonen i flere tilfælde har fulgt
deres retningslinjer, men personer, der har henvendt sig, alligevel er døde som følge
af fejlvurderinger foretaget af akuttelefonen.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Sty-
relsen for Patientsikkerhed, som oplyser følgende:
”Styrelse for Patie tsikkerhed ka oplyse, at det er Regio Hovedstade , der so
driftsherre har ansvaret for retningslinjer for visitation i 1813 - Akuttelefonen.
Sundhedsstyrelsen og (siden den 8. oktober 2015) Styrelsen for Patientsikkerhed har
som tilsynsmyndighed løbende ført tilsyn med 1813 - Akuttelefonen siden opstart af
akuttelefonen i 2014.
Den 13. januar 2014 afholdt den daværende Sundhedsstyrelse et møde med Region
Hovedstaden om de generelle organisatoriske forhold på Akuttelefonen 1813. Den
12. marts 2014 var den daværende Sundhedsstyrelse på et tilsynsbesøg med kort var-
sel på Akuttelefonen 1813 og afgav rapport over tilsynet samme måned. Sundheds-
styrelsen kom med konkrete anmodninger til akuttelefonen med henblik på afhjælp-
ning af risici for patientsikkerheden. Den 2. september 2014 var den daværende
Sundhedsstyrelse atter på tilsynsbesøg på Akuttelefonen 1813 for at få demonstreret
det nye journalsystem. Forløbet blev afsluttet med et brev fra den daværende Sund-
hedsstyrelse af 20. november 2014, hvori det blev præciseret, hvilke forhold styrel-
sen fandt, at Region Hovedstaden skulle sikre i den videre proces med Akuttelefonen
1813.
Styrelsen for Patientsikkerhed anmodede den 17. december 2015 Region Hovedsta-
den om en redegørelse vedrørende Akuttelefonen. Redegørelsen skulle indeholde en
status på udviklingen siden den 20. november 2014 samt indeholde en redegørelse
for en række konkrete forhold og problemstillinger, som var kommet til Styrelsen for
Patientsikkerheds kendskab i den mellemliggende periode. Styrelsen for Patientsik-
kerhed afsluttede den 17. maj 2016 tilsynssagen om blandt andet organisatoriske for-
hold.