Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1749956_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-04-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1701914
Dok. nr.: 346996
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. marts 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 606 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 606:
”Ministeren bedes oversende en statistik for, hvor mange af de telefoniske henven-
delser til lægevagten/akuttelefonen, der efterfølgende er blevet sendt til konsulta-
tion ved en læge i Region Hovedstaden før og efter indførelsen af akuttelefonen
1813. Ministeren bedes i forlængelse heraf bekræfte, at antallet af telefoniske hen-
vendelser, der bliver videresendt til at blive set af en læge burde være højere efter
indførelsen af akuttelefonen, da uddannelsesniveauet ved de personer, der foretog
visitationer i den tidligere lægevagt-ordning var bedre end i den nuværende ordning
med akuttelefonen.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Re-
gion Hovedstaden, som oplyser følgende:
”1. Antal telefoniske henvendelser til lægevagten/akuttelefonen, der efterføl-
gende er blevet sendt til konsultation ved en læge i Region Hovedstaden
før
ind-
førelsen af akuttelefonen 1813
Region Hovedstaden kan oplyse, at der i perioden 1. januar 2007 til 31. december
2013 har været følgende forbrug af ydelsen ”Telefonkonsultation med besøg/konsul-
tation”:
År
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Antal telefonkonsultationer med efterfølgende
konsultation/sygebesøg*
375.705
354.550
336.265
329.957
339.186
325.159
2013
348.782
*Det vil sige telefoniske henvendelser til lægevagten, hvor patienten efterfølgende er
blevet sendt til konsultation i regionens lægevagtskonsultationer, eller en vagtlæge
har været på sygebesøg hos patienten.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af en statistik for, hvor mange af de telefoniske henvendelser til lægevagten/akuttelefonen, der efterfølgende er blevet sendt til konsultation ved en læge i Region Hovedstaden før og efter indførelsen af akuttelefonen 1813, til sundhedsministeren
1749956_0002.png
2.
Antal telefoniske henvendelser til lægevagten/akuttelefonen, der efterføl-
gende er blevet sendt til konsultation ved en læge i Region Hovedstaden
ef-
ter
indførelsen af akuttelefonen 1813
Region Hovedstaden vil henlede opmærksomheden på, at der er forskel på omfanget
af opgaven i henholdsvis den tidligere lægevagt og Akuttelefonen 1813. Den tidligere
lægevagt håndterede opkald vedrørende sygdom af almen medicinsk karakter uden
for egen læges åbningstid. Med indførslen af Akuttelefonen 1813 blev der indført et
visiteret akutsystem, som betyder, at patienter skal ringe til Akuttelefonen 1813, før
de møder op i en akutmodtagelse eller akutklinik. Det vil sige, at sygeplejersker og
læger på Akuttelefonen 1813 visiterer alle typer af henvendelser vedrørende både
akut sygdom og skade og hjemmebesøg sker ved læge. Henvendelser vedrørende
akut sygdom håndteres uden for egen læges åbningstid, mens henvendelser vedrø-
rende skader håndteres døgnet rundt. Derfor er oplysningerne i de to tabeller i denne
besvarelse ikke direkte sammenlignelige.
Af nedenstående tabel fremgår det samlede antal telefoniske henvendelser til Akut-
telefonen 1813, hvor patienten efterfølgende bliver tilset af sundhedspersonale i
akutmodtagelse/akutklinik samt telefoniske henvendelser til Akuttelefonen 1813,
hvor patienten efterfølgende bliver tilset af en læge på et sygebesøg hos patienten.
Antal henvendelser til Akuttelefonen 1813 med efterfølgende besøg på
akutmodtagelse/akutklinik eller sygebesøg
362.271
344.247
År
2014
2015
304.217*
2016
*) Der gøres opmærksom på, at data fra Sundhedsplatformen (data fra Herlev og
Gentofte Hospital) ikke indgår i datagrundlaget.
3.
Ministeren bedes i forlængelse heraf bekræfte, at antallet af telefoniske
henvendelser, der bliver videresendt til at blive set af en læge burde være
højere efter indførelsen af akuttelefonen, da uddannelsesniveauet ved de
personer, der foretog visitationer i den tidligere lægevagt-ordning var bedre
end i den nuværende ordning med akuttelefonen.
Region Hovedstaden har ikke grundlag for at vurdere, hvorvidt antallet af telefoniske
henvendelser, der bliver videresendt til at blive set af en læge burde være anderle-
des, da der, jævnfør ovenstående, er forskel på omfanget af opgaven i henholdsvis
den tidligere lægevagt og Akuttelefonen 1813.”
Region Hovedstaden henviser til SUU alm. del spm. 610, hvor det oplyses, at der ud-
arbejdes audit sammen med hospitalerne med henblik på at vurdere, om patienten
er henvist korrekt i forhold til tilgængelige oplysninger. Audit viser, at hospitalerne er
enige i, at visitationen er korrekt i mere end 90 % af patientforløbene.”
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af en statistik for, hvor mange af de telefoniske henvendelser til lægevagten/akuttelefonen, der efterfølgende er blevet sendt til konsultation ved en læge i Region Hovedstaden før og efter indførelsen af akuttelefonen 1813, til sundhedsministeren
Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Zoheeb Iqbal
Side 3