Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-04-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1701914
Dok. nr.: 346996
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. marts 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 606 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 606:
”Ministeren bedes oversende en statistik for, hvor mange af de telefoniske henven-
delser til lægevagten/akuttelefonen, der efterfølgende er blevet sendt til konsulta-
tion ved en læge i Region Hovedstaden før og efter indførelsen af akuttelefonen
1813. Ministeren bedes i forlængelse heraf bekræfte, at antallet af telefoniske hen-
vendelser, der bliver videresendt til at blive set af en læge burde være højere efter
indførelsen af akuttelefonen, da uddannelsesniveauet ved de personer, der foretog
visitationer i den tidligere lægevagt-ordning var bedre end i den nuværende ordning
med akuttelefonen.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Re-
gion Hovedstaden, som oplyser følgende:
”1. Antal telefoniske henvendelser til lægevagten/akuttelefonen, der efterføl-
gende er blevet sendt til konsultation ved en læge i Region Hovedstaden
før
ind-
førelsen af akuttelefonen 1813
Region Hovedstaden kan oplyse, at der i perioden 1. januar 2007 til 31. december
2013 har været følgende forbrug af ydelsen ”Telefonkonsultation med besøg/konsul-
tation”:
År
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Antal telefonkonsultationer med efterfølgende
konsultation/sygebesøg*
375.705
354.550
336.265
329.957
339.186
325.159
2013
348.782
*Det vil sige telefoniske henvendelser til lægevagten, hvor patienten efterfølgende er
blevet sendt til konsultation i regionens lægevagtskonsultationer, eller en vagtlæge
har været på sygebesøg hos patienten.