Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1739047_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-03-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1701914
Dok. nr.: 331419
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. marts 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 604 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 604:
”Ministeren
bedes oplyse, om der er lange ventetider for at blive set af en læge i læ-
gevagten i Region Hovedstaden, og om akuttelefonen i Region Hovedstaden derfor
lader mange henvendelser blive klaret telefonisk. I bekræftende fald bedes ministe-
ren oplyse, om der ikke er tale om markant forringelse af i kvaliteten af lægevagten
og om ministeren mener, at akuttelefonen tilbyder en ansvarlig lægevagt for bor-
gerne i Region Hovedstaden.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Re-
gion Hovedstaden, som oplyser følgende:
”I
afsluttede Akuttelefo e
, % af ko takter e telefo isk. I ere e d
halvdelen af kontakterne blev borgerne set af sundhedspersonale
enten af en
hjemmekørende 1813-læge eller på regionens akutmodtagelser/-klinikker.
De sundhedsfaglige visitatorer ved Akuttelefonen 1813 anvender beslutningsstøtte-
værktøjet Visitationsguiden 1813. Ved hjælp af beslutningsstøtteværktøjet vurderer
personalet borgerens behov, og dermed den rette respons i situatio
e .”
Region Hovedstaden henviser i øvrigt til besvarelse af SUU alm. del spørgsmål 605.
Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Zoheeb Iqbal