Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-03-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1701914
Dok. nr.: 331393
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. marts 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 600 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 600:
”Ministeren
bedes oplyse, hvorfor telefonvisitationen i akuttelefonen i Region Hoved-
staden udføres af personer med en anden uddannelsesmæssigbaggrund end den spe-
ciallægeuddannelse, der netop er målrettet til bl.a. at telefonvisitere i lægevagten.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Re-
gion Hovedstaden, som oplyser følgende:
”Region
Hovedstaden vil henlede opmærksomheden på, at der er forskel på omfan-
get af opgaven i henholdsvis den tidligere lægevagt og Akuttelefonen 1813. Den tidli-
gere lægevagt håndterede opkald vedrørende sygdom af almen medicinsk karakter
uden for egen læges åbningstid. Med indførslen af Akuttelefonen 1813 blev der ind-
ført et visiteret akutsystem, som betyder, at patienter skal ringe til Akuttelefonen
1813, før de møder op i en akutmodtagelse eller akutklinik. Det vil sige, at sygeplejer-
sker og læger på Akuttelefonen 1813 visiterer alle typer af henvendelser vedrørende
både akut sygdom og skade og hjemmebesøg sker ved læge. Henvendelser vedrø-
rende akut sygdom håndteres uden for egen læges åbningstid, mens henvendelser
vedrørende skader håndteres døgnet rundt. Det betyder, at opgaven er væsentligt
større, og at der er behov for en anden personalesammensætning.
Alle ansatte læger ved Akuttelefonen 1813 lever op til kompetencekravene i Sund-
hedsstyrelsens rådgivningssvar af 5. september 2013 vedrørende etablering af en-
strenget og visiteret akutsystem i Region Hovedstaden.
Det fre går heraf: ”Det er Su dhedsstyrelse s vurderi g, at spe iallæger i al e
e-
dicin og andre læger med viden og erfaring fra almen praksis i dagtiden generelt har
den fornødne uddannelse til at varetage akutte almenmedicinske problemstillinger.
[…] Su dhedsstyrelse skal derudover e ærke, at de lægelige e a di g af akut-
telefo e ør o fatte læger ed al e edi i ske ko pete er.”
Når borgeren ringer til Akuttelefonen 1813, og opkaldet besvares af en sygeplejerske
eller jordemoder, afgør denne, om borgeren har behov for lægefaglig telefonkonsul-
tation - for eksempel ved receptudskrivelse, særlige visitationsforhold eller specielt
komplicerede faglige problemstillinger. I disse tilfælde konfererer sygeplejersken med
en læge, eller lægen kan overtage samtalen. Dette svarer til løsningen ved 1-1-2, hvor
sygeplejersker og AMK-lægen samarbejder om opkaldene.