Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1738485_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1701795
Dok. nr.: 327077
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. marts 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 596 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 596:
”Ministeren
bedes oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at borgerne i Region Hoved-
staden kan føle sig trygge ved at den vejledning og behandling de får gennem akutte-
lefonen i Region Hovedstaden, når bliver er akut syge.”
Svar:
Det er afgørende for regeringen, at borgerne
uanset hvor de bor i landet
kan føle
sig trygge ved, at de har adgang til kompetent sundhedsfaglig hjælp, hvis de kommer
til skade eller bliver akut syge.
Den konkrete organisering af det akutte beredskab, herunder lægevagtordningen, er
en regional opgave. Der kan derfor være forskelle i regionernes måde at organisere
sig på, som er tilpasset lokale og regionale behov og forudsætninger.
Styrelsen for Patientsikkerhed fremsendte skriftlig rådgivning til Region Hovedstaden
i forbindelse med regionens overtagelse af lægevagten og etablering af 1813, om at
de ansatte læger og sygeplejersker bør have kompetencer i udredning og behandling
af almen medicinske problemstillinger, jf. SUU alm. del endeligt svar på spørgsmål
352 (2013-2014).
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Sundhedsstyrelsen og (siden den 8. oktober 2015) Styrelsen
for Patientsikkerhed som tilsynsmyndighed løbende har ført tilsyn med 1813 siden
opstart af akuttelefonen i 2014. Dette er netop for at sikre, at borgene kan være
trygge ved den sundhedsfaglige vejledning og visitation, som akuttelefonen er an-
svarlig for.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Zoheeb Iqbal