Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-04-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMAHA
Sagsnr.: 1701712
Dok. nr.: 327765
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 556 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 556:
”Mi istere edes redegøre for, hvilke i itiativer Regio Hovedstade vil foretage for
at sikre, at Sundhedsplatformens IT-systemer ikke går ned? Ministeren bedes endvi-
dere redegøre for, hvilke forholdsregler der er taget for at sikre, at et eventuelt IT-
ed rud ikke vil erøre patie t eha dli ge og patie ter es sikkerhed?”
Svar:
Det er regionerne, som har ansvar for drift af sygehusene og herunder for it-drift og
patientbehandling på sygehusene. Implementeringen af Sundhedsplatformen, og de
tekniske udfordringer, patientbehandling og sikring af patientsikkerheden forbundet
hermed, er således Region Hovedstadens ansvar. Til brug for besvarelse af spørgsmå-
let har jeg derfor bedt Region Hovedstaden om svarbidrag.
Region Hovedstaden oplyser følgende:
”Både
før og efter implementeringen af Sundhedsplatformen har det været afgø-
rende for regionen at sikre patienternes sikkerhed, og at nødprocedurer er kendte og
afprøvede. I forbindelse med udrulningen af Sundhedsplatformen følges de anbefa-
lede og velafprøvede procedurer, som også blev benyttet i forbindelse med nedbrud
på de tidligere systemer.
Konkret understøttes Sundhedsplatformen af to datacentre, der er placeret geogra-
fisk adskilt. Sundhedsplatformen benytter sig til daglig kun af det ene datacenter,
mens det andet er en nøjagtig spejling af det aktive datacenter. Det betyder, at i til-
fælde af nedbrud på det ene datacenter, kan man omgående tage det andet datacen-
ter i brug.
I tilfælde, hvor Sundhedsplatformen er nede, arbejder brugerne efter helt fastlagte
nedetidsprocedurer, som blandt andet sikrer læseadgang til kritisk information og
særlige papirskemaer til kritisk patientdata. Derudover kan patientkritiske systemer
som fx Det Fælles Medicinkort benyttes i en webbaseret udgave i sådanne periode.
Disse procedurer bruges i øvrigt både i tilfælde af planlagt nedetid (fx ved opdatering
af systemet) og ved uplanlagt nedetid /nedbrud.
Som normal praksis i hele sundhedssektoren i forbindelse med fejl indrapporterer
perso alet, hvis der opstår utilsigtede hæ delser UTH’er gru det Su dhedsplatfor-
e . Alle UTH’er overvåges og ge e gås ed he lik på pote tiel læri g og for-
bedring. Skulle der opdages en alvorlig fejl, som truer patientsikkerheden, reageres
der med det samme.