Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1743658_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-04-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMAHA
Sagsnr.: 1701712
Dok. nr.: 319979
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 555 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 555:
”Det fre går af artikel ”Su dhedsplatfor : Perso ale går ude o pro le ra t it-
syste ”, dr.dk de 4. ove er
6, at edar ejdere på Herlev og Ge tofte Hospi-
tal har arbejdet uden om Sundsplatformen, bl.a. i de perioder, hvor systemet var ne-
de. Ministeren bedes på den baggrund redegøre for, hvor ofte sundhedsplatformens
IT-systemer i gennemsnit pr. mdr. er ude af funktion, fordelt efter de hospitaler, der
har implementeret systemet, og om hvor mange gange de enkelte hospitaler i alt har
oplevet, at IT-systemet har været helt eller delvist nede, siden dens implementering
på de forskellige hospitaler?”
Svar:
Det er regionerne, som har ansvar for drift af sygehusene og herunder for it-drift. Im-
plementering af Sundhedsplatformen er derfor regionens ansvar. Jeg har anmodet
regionen om svarbidrag.
Region Hovedstaden oplyser følgende:
”Sundhedsplatformen
er både et selvstændigt system og fungerer som en samlet
indgang for andre behandlings- og diagnostiske systemer, hvorimellem der udveksles
data og oplysninger.
Sundhedsplatformen som selvstændigt system har siden den første ibrugtagning på
Herlev og Ge tofte Hospital haft e
eget høj såkaldt ’oppetid’ på 99,9 %. Der har
således kun været få episoder, hvor Sundhedsplatformen har været helt eller delvist
nede, og dermed ligger Sundhedsplatformen meget tilfredsstillende både sammen-
lignet med tidligere systemer og med leverandøren Epics erfaringer fra andre imple-
menteringer af systemet.
Nedenfor er de nedetidspunkter, som Sundhedsplatformens datacenter har registre-
ret siden første ibrugtagning den 21. maj 2016, beskrevet:
Dato
24/5-16
27/5-16
12/9-16
10/1-17
15/2-17
Nedetid
12:47
12:57
15:11
15:28
23:23
03:42
07:30
10:45
22:55
02:18
Berørte
61 brugere
Alle brugere på dagvagt
Ca. % af p ’er e
Stor del af brugerne på dagvagt
Alle brugere på nattevagt
Lokation
Herlev-Gentofte
Herlev-Gentofte
Herlev-Gentofte
Herlev-Gentofte & Rigs-
hospitalet-Glostrup
Herlev-Gentofte & Rigs-
hospitalet-Glostrup
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om redegørelse for, hvor ofte sundhedsplatformens IT-systemer i gennemsnit pr. mdr. er ude af funktion, til sundhedsministeren
Derudover oplevede brugerne utilgængelighed til Sundhedsplatformen og mange an-
dre systemer den 13. oktober 2016, fordi et internationalt sikkerhedscertifikat, der
benyttes af blandt andre Sundhedsplatformen, fejlede. Dette var et internationalt
problem, som blev løst i løbet af nogle timer.
Der har således i alt været fem episoder, hvor Sundhedsplatformen som selvstændigt
system har været nede. Samlet set vurderer Region Hovedstaden, at dette er en me-
get stabil oppetid.
Brugeroplevelsen kan imidlertid også påvirkes af stabiliteten af og sammenhængen
med de øvrige it-systemer. Hvis der fx er problemer med et laboratoriesystem, er
konsekvensen, at prøvesvar mm. i en periode ikke er tilgængelige eller bliver opdate-
ret i Sundhedsplatformen. Sådanne midlertidige nedbrud ville være opstået uanset,
om systemet er integreret til Sundhedsplatformen. I tilfælde af nedetid på disse sy-
stemer samarbejdes der tæt mellem leverandørerne af de respektive systemer.
På samme måde kan netværksproblemer påvirke brugeroplevelsen, da det påvirker
adgangen til Sundhedsplatformen og alle de andre systemer.
Som beskrevet i de forudgående svar afløser Sundhedsplatformen mere end 30 eksi-
sterende it-systemer, hvoraf flere var udskiftningsmodne. Ved at samle alle de enkel-
te systemer i ét system kan det give en bedre sammenhæng i patientdata, flere
sammenhængende arbejdsgange samtidig med, at man kun skal logge ind på Sund-
hedsplatformen fremfor i mange forskellige systemer.”
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Maja Holm Andreasen
Side 2