Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-04-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMAHA
Sagsnr.: 1701712
Dok. nr.: 319974
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 554 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 554:
”Kan
ministeren redegøre for omfanget og indholdet af den oplæring i de nye IT-
systemer, sundhedspersonalet har fået på de hospitaler, hvor Sundhedsplatformen er
indført, samt om der har været en oplæring af sundhedspersonalet på alle de hospi-
taler, som har indført Sundhedsplatformen, og om de enkelte hospitaler har benyttet
samme oplæringsformer?”
Svar:
Det er regionerne, som har ansvar for drift af sygehusene, herunder for it-drift og det
er Region Hovedstaden, som har ansvar for at oplære personalet til brug af Sund-
hedsplatformen. Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Region Hoved-
staden om svarbidrag.
Region Hovedstaden oplyser:
”Alle
medarbejdere, som skal tilgå Sundhedsplatformen, skal uddannes og certifice-
res, inden de får adgang til systemet. Uddannelserne er sammensat af forskellige ud-
dannelsesaktiviteter, så der tages højde for forskellige læringsstile. Læringsformerne
omfatter:
e-læring (hvor man ser en film og løser opgaver)
klasseundervisning
adgang til pc'er, hvor man kan træne brugen af Sundhedsplatformen
opfølgende undervisning
Der er ca. 115 forskellige uddannelsesforløb i Sundhedsplatformen. De er kort be-
skrevet i et kursuskatalog. Udvælgelse af rette forløb sker i et samarbejde mellem kli-
nik og Sundhedsplatformsprogrammet.
Uddannelserne er monofaglige og målrettet de forskellige faggrupper på hospitalet.
Hvor langt den enkelte medarbejders uddannelsesforløb er, varierer alt efter faglig
profil. Eksempel: Læger skal have 5 timers e-læring som grunduddannelse. Her får de
en introduktion til systemet, og når de efterfølgende kommer på tilstedeværelseskur-
sus à 5-15 timers varighed som enten anæstesiolog, intensiv læge, kardiolog, kirurg,
obstetriker, onkolog eller lignende, får de undervisning og laver øvelser i de nødven-
dige systemtekniske funktioner og arbejdsgange inden for deres speciale. Til sidst er
der tværfaglig, teambaseret træning på afdelingen, hvor sygeplejersker, lægesekre-
tær og andre relevante også deltager. Sygeplejersker og lægesekretærer har ikke e-
læring som grunduddannelse, men op til 28 timers tilstedeværelsesundervisning.