Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1743656_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-04-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMAHA
Sagsnr.: 1701712
Dok. nr.: 319974
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 554 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 554:
”Kan
ministeren redegøre for omfanget og indholdet af den oplæring i de nye IT-
systemer, sundhedspersonalet har fået på de hospitaler, hvor Sundhedsplatformen er
indført, samt om der har været en oplæring af sundhedspersonalet på alle de hospi-
taler, som har indført Sundhedsplatformen, og om de enkelte hospitaler har benyttet
samme oplæringsformer?”
Svar:
Det er regionerne, som har ansvar for drift af sygehusene, herunder for it-drift og det
er Region Hovedstaden, som har ansvar for at oplære personalet til brug af Sund-
hedsplatformen. Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Region Hoved-
staden om svarbidrag.
Region Hovedstaden oplyser:
”Alle
medarbejdere, som skal tilgå Sundhedsplatformen, skal uddannes og certifice-
res, inden de får adgang til systemet. Uddannelserne er sammensat af forskellige ud-
dannelsesaktiviteter, så der tages højde for forskellige læringsstile. Læringsformerne
omfatter:
e-læring (hvor man ser en film og løser opgaver)
klasseundervisning
adgang til pc'er, hvor man kan træne brugen af Sundhedsplatformen
opfølgende undervisning
Der er ca. 115 forskellige uddannelsesforløb i Sundhedsplatformen. De er kort be-
skrevet i et kursuskatalog. Udvælgelse af rette forløb sker i et samarbejde mellem kli-
nik og Sundhedsplatformsprogrammet.
Uddannelserne er monofaglige og målrettet de forskellige faggrupper på hospitalet.
Hvor langt den enkelte medarbejders uddannelsesforløb er, varierer alt efter faglig
profil. Eksempel: Læger skal have 5 timers e-læring som grunduddannelse. Her får de
en introduktion til systemet, og når de efterfølgende kommer på tilstedeværelseskur-
sus à 5-15 timers varighed som enten anæstesiolog, intensiv læge, kardiolog, kirurg,
obstetriker, onkolog eller lignende, får de undervisning og laver øvelser i de nødven-
dige systemtekniske funktioner og arbejdsgange inden for deres speciale. Til sidst er
der tværfaglig, teambaseret træning på afdelingen, hvor sygeplejersker, lægesekre-
tær og andre relevante også deltager. Sygeplejersker og lægesekretærer har ikke e-
læring som grunduddannelse, men op til 28 timers tilstedeværelsesundervisning.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 554: Spm. om redegørelse for omfanget og indholdet af den oplæring i de nye IT-systemer, sundhedspersonalet har fået på de hospitaler, hvor Sundhedsplatformen er indført, til sundhedsministeren
1743656_0002.png
Evaluering og brug af viden
Indholdet i uddannelserne
Indholdet i uddannelserne forbedres løbende ud fra den viden, som Sundhedsplat-
formsprogrammet får fra systematiske evalueringer, hospitalernes parathedsarbejde
(dvs. hospitalets fokuserede indsats for at blive klar til at gå over til systemet) og for-
bedringsarbejde, der følger under og efter Go Live for at sikre hensigtsmæssig brug af
systemet.
Hospitalernes parathedsarbejde understøtter forandringen og ligger forud for og
samtidig med uddannelsen. Her er der et styrket fokus på de områder, hvor Sund-
hedsplatformsprogrammet erfaringsmæssigt ved, at der er særlige udfordringer, og
hvor viden skal ind i uddannelserne. Desuden afholdes workshops, hvor brugen af de
vigtigste dele af systemet oversættes til den lokale kontekst.
Derudover sker der løbende forbedringsarbejde på afdelingerne for at sikre, at sy-
stemet bruges efter hensigten. Denne viden om svære arbejdsgange indarbejdes og-
så i uddannelsen.
Hjælp til implementering
Alle hospitaler har udpeget superbrugere, som får ekstra uddannelse i at bruge sy-
stemet. Der er aftalt en model mellem de to regioner om at dele superbrugere, hvil-
ket betyder, at superbrugere, der er ansat på Herlev og Gentofte Hospital, har hjulpet
med implementering på Rigshospitalet og Glostrup Hospital, som hjælper på Amager
og Hvidovre Hospital og så fremdeles. Det går på tværs af de to regioner og betyder,
at viden bliver delt i praksis.
Derudover har Sundhedsplatformen et korps af certificerede undervisere, hvor de
fleste er udlånt i en periode fra deres job i klinikken til at undervise. Nogle ønsker at
undervise i hele implementeringsperioden i begge regioner, dvs. frem til november
2017, mens andre løbende vender tilbage til klinisk praksis. Det styrker også brugen
af systemet på afdelingen.”
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Maja Holm Andreasen
Side 2