Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1755113_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-05-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMAHA
Sagsnr.: 1701712
Dok. nr.: 322489
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 553 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 553:
”Kan
ministeren redegøre for de tekniske udfordringer, som Sundhedsplatformen har
på de hospitaler, hvor platformen er implementeret, og hvorledes man i fremtiden
forventer at løse disse problemer?”
Svar:
Det er Region Hovedstaden, som har ansvar for drift af sygehusene og herunder for
it-understøttelse af arbejdsgange og patientbehandling på sygehusene. Implemente-
ringen af Sundhedsplatformen, og de tekniske udfordringer forbundet hermed, er så-
ledes regionens ansvar. Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Region
Hovedstaden om svarbidrag.
Region Hovedstaden oplyser:
”Tek iske udfordri ger o fatter i ad i istratio e s forståelse dels forhold, hvor der
undervejs i implementeringen opstår behov for ændringer eller tilpasninger, dels
konkrete, systemtekniske forhold, der skal håndteres, dels ønsker om forbedringer,
dels egentlige fejl.
Fælles for de forskellige udfordringer er, at de bliver håndteret og prioriteret ud fra
en vurdering af, hvor kritiske de er, herunder primært ift. patientsikkerhed. Tekniske
fejl eller forhold, som er kritiske for at fastholde en høj patientsikkerhed, bliver såle-
des løst så hurtigt som muligt. Ikke patient-kritiske forbedringsønsker, forslag til ret-
telser, nye funktioner osv. bliver vurderet og prioriteret i forhold til hinanden. Af det
følger, at også mindre ændringer eller rettelser kan blive prioriteret højt, hvis det fx
vil være til gavn for mange. Der er etableret en såkaldt governance-struktur for ind-
melding af de forskellige udfordringer, der opstår, og for prioritering og håndtering af
dem. Dvs. et system for, hvor udfordringerne meldes ind, hvem der prioriterer, og
hvor de konkrete sager bliver håndteret.
En teknisk udfordring kan som nævnt ovenfor være en rettelse af funktioner, der kan
forbedre arbejdsprocesserne for det kliniske personale og gøre de forskellige ar-
bejdsgange lettere. Det omfatter bl.a. registrering og indtastning af koder vedr. diag-
nosticering og behandling, automatiske stop-funktioner i programmet, hvor medar-
bejderen undervejs skal tage stilling til væsentlige forhold, inden processen kan fort-
sætte osv. En stor del af disse rettelser sker på baggrund af de løbende erfaringer,
som ledere og medarbejdere får via arbejdet med Sundhedsplatformen, og hvor der
opstår behov for tilpasning.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om redegørelse for de tekniske udfordringer, som Sundhedsplatformen har på de hospitaler, hvor platformen er implementeret, til sundhedsministeren
Derudover kan en teknisk udfordring være tilpasning af systemet til danske forhold.
Dette omfatter bl.a. FMK, afregningsmodeller og den danske kontaktmodel som
nævnt ovenfor.
Tekniske udfordringer kan også omfatte forbedringsønsker, hvor det kliniske persona-
le bliver opmærksom på større eller mindre forhold, der bør tilpasses. Som beskrevet
ovenfor indgår forbedringsønskerne i en samlet prioritering. I den forbindelse skal
det bemærkes, at det ikke udelukkende omfatter it-løsninger, men i lige så høj grad
kan dreje sig om ledelsesbeslutninger i de to regioner. Også i denne sammenhæng
anvendes governance-strukturen til at håndtere det.
Endelig er der egentlige fejl, og de bliver som nævnt ovenfor prioriteret ud fra en
vurdering af, hvor kritiske de er.
Fælles for de nævnte tekniske udfordringer er, at der skal sikres en god og kontinuer-
lig tilbagemelding til ikke bare de ledere og medarbejdere, der har meldt sagerne ind,
men også til organisationen som helhed. Det er væsentligt for den samlede imple-
menteringsproces og for arbejdet med at lære at anvende Sundhedsplatformen, at
der bliver givet svar på henvendelser, og at det som klinisk personale er muligt at
danne sig et overblik over, hvilke ændringer, forbedringer eller fejlrettelser, der en-
ten er gennemført eller sat i gang. Regionen arbejder løbende på at forbedre denne
tilbage eldi g.”
Jeg kan henholde mig hertil.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Maja Holm Andreasen
Side 2