Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-05-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMAHA
Sagsnr.: 1701712
Dok. nr.: 322489
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 553 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 553:
”Kan
ministeren redegøre for de tekniske udfordringer, som Sundhedsplatformen har
på de hospitaler, hvor platformen er implementeret, og hvorledes man i fremtiden
forventer at løse disse problemer?”
Svar:
Det er Region Hovedstaden, som har ansvar for drift af sygehusene og herunder for
it-understøttelse af arbejdsgange og patientbehandling på sygehusene. Implemente-
ringen af Sundhedsplatformen, og de tekniske udfordringer forbundet hermed, er så-
ledes regionens ansvar. Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Region
Hovedstaden om svarbidrag.
Region Hovedstaden oplyser:
”Tek iske udfordri ger o fatter i ad i istratio e s forståelse dels forhold, hvor der
undervejs i implementeringen opstår behov for ændringer eller tilpasninger, dels
konkrete, systemtekniske forhold, der skal håndteres, dels ønsker om forbedringer,
dels egentlige fejl.
Fælles for de forskellige udfordringer er, at de bliver håndteret og prioriteret ud fra
en vurdering af, hvor kritiske de er, herunder primært ift. patientsikkerhed. Tekniske
fejl eller forhold, som er kritiske for at fastholde en høj patientsikkerhed, bliver såle-
des løst så hurtigt som muligt. Ikke patient-kritiske forbedringsønsker, forslag til ret-
telser, nye funktioner osv. bliver vurderet og prioriteret i forhold til hinanden. Af det
følger, at også mindre ændringer eller rettelser kan blive prioriteret højt, hvis det fx
vil være til gavn for mange. Der er etableret en såkaldt governance-struktur for ind-
melding af de forskellige udfordringer, der opstår, og for prioritering og håndtering af
dem. Dvs. et system for, hvor udfordringerne meldes ind, hvem der prioriterer, og
hvor de konkrete sager bliver håndteret.
En teknisk udfordring kan som nævnt ovenfor være en rettelse af funktioner, der kan
forbedre arbejdsprocesserne for det kliniske personale og gøre de forskellige ar-
bejdsgange lettere. Det omfatter bl.a. registrering og indtastning af koder vedr. diag-
nosticering og behandling, automatiske stop-funktioner i programmet, hvor medar-
bejderen undervejs skal tage stilling til væsentlige forhold, inden processen kan fort-
sætte osv. En stor del af disse rettelser sker på baggrund af de løbende erfaringer,
som ledere og medarbejdere får via arbejdet med Sundhedsplatformen, og hvor der
opstår behov for tilpasning.