Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1727300_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 27-02-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: SUMKKO
Sagsnr.: 1701447
Dok. nr.: 308137
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 537 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 537:
”Hvilke muligheder er der i dag, for at praktiserende læger kan dele et ydernummer
og dermed få mulighed for at vælge deltidsansættelse eller måske samtidig delvis an-
sættelse på et lokalt sygehus?”
Svar:
Læger, der deler et ydernummer, er medejere af ydernummeret og er således ikke i
et ansættelsesforhold.
De praktiserende lægers mulighed for at dele et ydernummer reguleres af den gæl-
dende overenskomst om almen praksis mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn
(RLTN) og Praktiserende Lægers Organisation (PLO) fra september 2014.
Det fremgår af overenskomstens § 22 at:
”Stk. 1. Hensynet til læger med behov for nedsat arbejdsmængde i almen praksis kan
tilgodeses via delepraksis.
Ved delepraksis forstås, at der optages en ekstra læge i praksis i forhold til den eller
de tildelte lægekapaciteter.
Stk. 2. Tilladelse til delepraksis meddeles af samarbejdsudvalget. Delepraksistilladelse
kan gives til eksisterende praksis eller til læger, som ønsker at erhverve en praksis
med henblik på at drive denne som delepraksis.
Samarbejdsudvalget drøfter patientkapaciteten i ansøgerens/ansøgernes praksis før
og efter evt. tilladelse til delepraksis. Samarbejdsudvalget kan på baggrund af de kon-
krete forhold gøre delepraksistilladelsen betinget af en mindste patientkapacitet,
som den pågældende delepraksis forpligter sig til at tilbyde i forbindelse med den år-
lige fastsættelse af lægedækningen i området. Delepraksis kan ikke anmode om at få
lukket for patienttilgangen ved et lavere patientantal end denne mindste patientka-
pacitet.
Samarbejdsudvalget kan pålægge praksis en lukkegrænse i form af et loft over det
det maksimale patientantal, den pågældende delepraksis kan få tilmeldt. Pålagt luk-
kegrænse skal kunne begrundes i hensynet til de øvrige praksis i områder, hvor der
ikke mangler lægekapacitet.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om, hvilke muligheder der er i dag, for at praktiserende læger kan dele et ydernummer og dermed få mulighed for at vælge deltidsansættelse eller måske samtidig delvis ansættelse på et lokalt sygehus, til sundhedsministeren
Stk. 3. Tilladelse til delepraksis meddeles, hvor den praktiserende læge på grund af
kronisk sygdom eller alvorlig sygdom i nær familie har brug for aflastning. Tilladelse til
delepraksis kan endvidere meddeles, såfremt den praktiserende læge stiller sin ar-
bejdskraft til rådighed for andre faglige funktioner så som undervisning, konsulentar-
bejde eller fagpolitisk arbejde i minimum 6 timer pr. uge.
Stk. 4. Tilladelse til etablering af delepraksis er en personlig ordning. Når den, hvis
forhold har begrundet tilladelse til delepraksis, udtræder af praksis, bortfalder dele-
praksistilladelsen. Tilladelsen bortfalder endvidere senest 2 år efter at forholdet, som
begrundede tilladelsen ikke længere er til stede. Ovenstående er gældende for nye
tilladelser givet fra den 1. september 2014.
Generelt gælder for kompagniskabspraksis, der drives som dele-praksis, at de i tilfæl-
de af opløsning maksimalt kan opdeles i et antal selvstændige praksis, svarende til
det antal lægekapaciteter, som kompagniskabet rådede over før opløsningen. Læger-
ne skal således aftale, hvordan praksis videreføres, hvis lægerne i en delepraksis ikke
længere ønsker at fortsætte samarbejdet.
Stk. 5. Praksis, der har fået tildelt delepraksistilladelse før 1. september 2014, kan
fortsætte på de vilkår, der er fastsat for deres konkrete tilladelse, eller de kan søge
om at få fastsat en nedre og øvre lukkegrænse efter reglerne i stk. 2.”
Af overenskomstens § 21 fremgår det endvidere at:
”Samarbejdsudvalget kan give en praksis tilladelse til – ud over det antal kapaciteter
praksis råder over i henhold til lægedækningsberegningen – at ansætte en ekstra
speciallæge i almen medicin, hvis den pågældende praksis ved siden af arbejdet i al-
men praksis stiller arbejdskraft til rådighed for de almenmedicinske institutter ved
universiteterne, for funktionen som bedriftslæge, kommunallæge, praksiskoordina-
tor, praksiskonsulent, kvalitetssikringskoordinator, efteruddannelsesvejleder eller til-
svarende, eller for fagpolitisk arbejde. Samarbejdsudvalget kan knytte eventuelle vil-
kår til tilladelsen.”
Endelig fremgår det af overenskomstens § 7, stk. 2-4 at:
”Stk. 2. Praksis, som har færre end 1600 tilmeldte gruppe 1-sikrede pr. lægekapacitet,
men hvis praksisarbejde som følge af mængden af gruppe 2-sikrede, beskæftigelse
som bedriftslæge, kommunallæge eller tilsvarende af samarbejdsudvalget bedømmes
til at svare til en normal praksis med mere end 1600 tilmeldte gruppe 1-sikrede pr.
lægekapacitet, ligestilles med de i stk. 1 nævnte praksis.
Stk. 3. Praksis, der af særlige grunde ønsker et lavere antal tilmeldte gruppe 1-sikrede
pr. lægekapacitet end 1600, kan søge samarbejdsudvalget om lukning ved et lavere
antal gruppe 1-sikrede, dog ikke under 538. Ansøgning fra læger, der er fyldt 60 år,
yngre ny-rekrutterede læger eller læger, som i min. 6 timer om ugen har bibeskæfti-
gelse med undervisning/konsulentjob/fagpolitisk arbejde bør så vidt muligt imøde-
kommes. Hvis lukning må anses for at forringe patienternes valgmulighed urimeligt,
kan samarbejdsudvalget give tilladelse til selektiv lukning.
Ved urimelig forringelse forstås bl.a., at patienter ikke har adgang til at vælge mellem
mindst 2 praksis inden for en afstand på 15 km fra deres bopæl. Ved selektiv lukning
forstås, at der fortsat kan tilmeldes patienter fra et nærmere defineret geografisk
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om, hvilke muligheder der er i dag, for at praktiserende læger kan dele et ydernummer og dermed få mulighed for at vælge deltidsansættelse eller måske samtidig delvis ansættelse på et lokalt sygehus, til sundhedsministeren
område, eller patienter der flytter til området, men at praksis i øvrigt er lukket for pa-
tienttilgang.
Stk. 4. Regionen og PLO-regionalt kan, hvor der foreligger særlige grunde, tage
spørgsmålet om lukning for tilgang til praksis op til afgørelse i samarbejdsudvalget.”
For så vidt angår mulighederne for ansættelse i almen praksis, henvises til svar på
SUU alm. del spørgsmål 538.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Kirstine Korsager
Side 3