Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1740367_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-04-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMTK
Sagsnr.: 1701344
Dok. nr.: 304730
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 526 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Julie Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 526:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke foranstaltninger der i de enkelte regioner kan
iværksættes i de tilfælde, hvor en paramedicinerbemandet akutbil er ude af drift og
dermed ikke kan anvendes ved f.eks. et hjertestop? Ministeren bedes i forlængelse
heraf bekræfte, at der er truffet tilstrækkelige og forsvarlige foranstaltninger i alle re-
gioner.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet Danske Regioner
om bidrag.
Danske Regioner har oplyst:
”Region
Nordjylland
Idet der henvises svaret på spørgsmål 522, så er det meget sjældent, at øvrige
præhospitale enheder er ude af drift, hvorfor der ikke opereres med særlige foran-
staltninger ud over det, leverandøren kontraktligt er forpligtet til.
Det skal i forlængelse heraf understreges, at det samlede præhospitale set-up i Regi-
on Nordjylland består af mere end blot akutbiler, hvorfor regionen har mulighed for
at disponere anden præhospital assistance.
Region Nordjyllands præhospitale set-up består af ambulancer, 2 døgnbemandede
akutlægebiler og 5 døgnbemandede akutbiler bemandet med paramediciner og 2 pe-
riodevise dækkede akutbiler bemandet med ambulancebehandlere, der har kompe-
tencer, til at agere alene på et skadested. Til eksempelvis bevidnet hjertestop dispo-
neres der ambulance, akutbil bemandet med paramediciner og akutlægebil. Såfremt
det bevidnede hjertestop sker i et område med 112-akuthjælperordning eller sms-
hjertestopordning afsendes der ligeledes dette.
Region Midtjylland
Ved et 1-1-2-opkald vedrørende hjertestop i Region Midtjylland, vil AMK-vagtcen-
tralen sende nærmeste ledige akutlægebil. I de områder af regionen, hvor der er
akutbil, vil AMK-vagtcentralen desuden sende denne. Såfremt en akutlægebil er ude
af drift, vil AMK-vagtcentralen sende den akutlægebil, der dernæst er nærmest den
syge/tilskadekomne, på samme vis som hvis nærmeste akutlægebil er optaget med
behandling af en anden patient. I de situationer, hvor der er lang kørevej for nærme-
ste ledige akutlægebil, vil AMK-vagtcentralen etablere kontakt mellem primærambu-
lancen og akutlægebilen, så der kan ydes lægefaglig rådgivning via telefon og/eller
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om, hvilke foranstaltninger der i de enkelte regioner kan iværksættes i de tilfælde, hvor en paramedicinerbemandet akutbil er ude af drift og dermed ikke kan anvendes ved f.eks. et hjertestop, til sundhedsministeren
SINE-radio. Ligeledes er der mulighed for rendezvous, hvor ambulancen og akutlæge-
bilen mødes undervejs på vej mod hospitalet. Endelig kan AMK-vagtcentralen sende
en akutlægehelikopter i situationer, hvor disponeringsvejledningens tidskriterier vur-
deres at være opfyldt.
Region Syddanmark
Gældende procedure ved hjertestop i Region Syddanmark er, at der altid afsendes to
enheder: en ambulance og en akutlægebil. Afhængigt af området også en akutbil
og/eller andre supplerende enheder som er tæt på.
Ambulancepersonalet foretager basal genoplivning og afventer på stedet, til den
supplerende enhed kommer frem. Herefter kan der foretages avanceret genopliv-
ning.
I meget sjældne tilfælde kan akutlægebilen være optaget til anden opgave. Her er
proceduren, at disponenten i vagtcentralen kalder lægen på akutlægebilen og fore-
lægger den nye opgave. Lægen tager stilling til, om han vil blive på den opgave, hvor
han er, eller om han vil køre til den nye opgave.
Hvis lægen ikke kan forlade den første patient, kan lægen bede vagtcentralen om at
sende en anden akutlægebil, akutbil, akutlægehelikopter, ST-bil (med eller uden sy-
geplejerske) eller anden ambulance. Det forekommer dog meget sjældent, at lægen
ikke kan køre til de hjertestop, der bliver meldt.
I helt særlige tilfælde kan personalet i vagtcentralen også beslutte, at der sendes fx
ambulance nr. 2.
Region Sjælland
Fortsat drift af akutbiler er højt prioriteret i Region Sjælland og hos Region Sjællands
ambulanceoperatør, som har flere reservekøretøjer til brug for nedbrud. Ved på for-
hånd kendt nedetid; skift af dæk, fornyelse af bremseklodser, service mv. kan det
planlægges således, at et reservekøretøj er klart til drift på samme sted og tid, så ne-
detiden minimeres til de få minutter, det tager at flytte udstyr fra den ene bil til den
anden. Ved fejl, skade eller lignende, ombyttes der til et reservekøretøj hurtigst mu-
ligt. Erfaring viser, at ombytning til et reservekøretøj sker meget hurtigt. Hvis fejlen
udgør en sikkerhedsmæssig risiko, tages køretøjet straks ud af drift, indtil et reserve-
køretøj kommer i stedet. Hvis køretøjet stadig kan køre, og fejlen ikke vurderes med
sikkerhedsmæssig risiko, bliver bilen i drift, indtil reservekøretøj er til stede.
Ved nedetid af akutbiler, vil ambulanceoperatøren kunne omplacere en ambulance
bemandet af paramediciner, for at minimere risiko for lang responstid i akutbilens
område, dette for at opfylde servicekrav og sikre bedst mulige dækning for regionens
borgere.
Region Hovedstaden
I Region Hovedstaden er der ikke paramedicinerbemandede akutbiler, men derimod
lægebemandede akutlægebiler. Der har ikke været problemer med nedetid i forhold
til akutlægebilerne. Såfremt der mangler en læge eller lægeassistent i den efterføl-
gende vagt, bliver personalet, indtil der findes en afløser. Ved nedbrud af køretøjet
erstattes det umiddelbart med reservebil.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om, hvilke foranstaltninger der i de enkelte regioner kan iværksættes i de tilfælde, hvor en paramedicinerbemandet akutbil er ude af drift og dermed ikke kan anvendes ved f.eks. et hjertestop, til sundhedsministeren
I Region Hovedstaden er der 14 paramedicinerbemandede ambulancer, som dispone-
res til hjertestop. En paramedicinerbemandet akutbil byder ikke på yderligere kom-
petencer i forhold til paramedicinerbemandet ambulance. I de få situationer, hvor en
akutlægebil ikke er ledig og en behandlerambulance er nærmeste enhed på et hjerte-
stop, efterse des e para edi i er e a det a ula e.”
Jeg kan henholde mig til Danske Regioners oplysninger, idet jeg bemærker mig, at re-
gionerne alle har planer for, hvordan der kompenseres for en situation, hvor en akut-
bil eller akutlægebil er ude af drift.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Tove Kjeldsen
Side 3