Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1740310_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-04-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMTK
Sagsnr.: 1701344
Dok. nr.: 304620
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 522 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Julie Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 522:
”Ministeren bedes - opgjort for årene 2014, 2015 og 2016 - oplyse for hver enkelt re-
gion, hvor ofte en akutbil har været ude af drift eller af anden grund ikke har været til
rådighed (den såkaldte nedetid)?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet
Danske Regioner
om bidrag.
Danske Regioner har oplyst følgende:
”Region
Nordjylland
Der har fra 1. januar 2016 til og med 28. februar 2017 været nedetid (tidsrum mellem
nedbrud på primær bil og indsættelse af reservebil eller løsning på indledende pro-
blem) på regionens 7 døgnbemandede enheder og regionens to enheder med diffe-
rentieret åbningstider i alt 19 timer ud af 188.610 samlede driftstimer. Det svarer til
en samlet nedetid – det vil sige tidsrum, hvor en af enhederne ikke har været tilgæn-
gelig til akutte opgaver - i denne periode på 0,01 %.
Baggrund
Region Nordjylland har 2 døgnbemandede akutlægebiler i Aalborg og Hjørring, 5
døgnbemandede paramedicinerbiler (akutbiler bemandet med paramediciner) i Far-
sø, Hobro, Frederikshavn, Thisted og Brovst samt to akutbiler (bemandet med ambu-
lancebehandler) i Skagen (døgnbemandet juni, juli og august) og Hals (bemandet 22-7
i hverdage og døgnbemandet weekend og helligdage).
Det gælder for alle af regionens øvrige præhospitale enheder (fællesbetegnelse for
ovenstående), at der i kontrakten er fastlagt krav til leverandøren for driftstid og ne-
detid, herunder hvilke bodsmæssige bestemmelser der er.
I kontrakten er det stipuleret: ”Leverandøren skal øjeblikkeligt tage initiativ til at ind-
sætte reservekøretøj, hvis det primære køretøj må tages ud af drift. Reservekøretøjet
skal kunne sættes i drift inden for maksimalt 2 timer fra konstateret nedbrud på det
primære køretøj.
Leverandøren skal sikre, at enhederne i overensstemmelse med kontraktens bestem-
melser herom er fuldt operationelle og til rådighed for AMK-vagtcentralens dispone-
ring i alle døgnets timer alle årets dage (24/7/365).
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om, hvor mange dage, timer eller minutters manglende rådighed for en akutbil, regeringen vil opfatte som acceptabelt, til sundhedsministeren
1740310_0002.png
Såfremt enhederne ikke er fuldt operationelle og til rådighed for disponering pga. for-
hold, som leverandøren iflg. kontrakten bærer risikoen for, hvad enten dette skyldes
mangler ved køretøj, udstyr eller bemanding, skal leverandøren igangsætte driften
med et reservekøretøj/ -bemanding inden for 2 timer fra det tidspunkt, hvor det kon-
stateres, at akutbilen ikke er fuldt operationel.
Leverandøren ifalder bod i overensstemmelse med afsnit 3.1.7, såfremt tidsfristen på
2 timer overskrides.”
Region Hovedstaden
Såfremt der er personale, der må melde forfald på grund af sygdom, fortsætter det
personale, der skulle afløses i funktionen, indtil der er fundet afløsning. Hvis der er
nedbrud/fejl på køretøjet, skiftes der straks til reservebil. Der forekommer således ik-
ke nedetid på akutlægebilerne i Region Hovedstaden udover ved akut opståede
driftsudfordringer, der afhjælpes umiddelbart.
Baggrund
Region Hovedstaden har ikke akutbiler, men har derimod lægebemandede akut-læ-
gebiler. Der er 3 døgnbemandede, en delvis døgnbemandet og en dagbemandet læ-
gebil i regionen. Akutbilerne er ejet og drevet af Region Hovedstaden. Opgaven og
vagtsætningen af personalet modsvarer således øvrige direkte driftsopgaver i regio-
nen.
Derudover har der i perioden været et udviklingsprojekt for akutlægebil på Bornholm,
der har været organiseret på anden måde end i resten af regionen.
Region Sjælland
I henhold til kontrakter om ambulancetjeneste i Region Sjælland skal nedetid på akut-
biler registreres, hvis den overstiger to timer. I 2016 er der ikke registreret nedetid på
akutbilerne. Der kan forekomme kort tid, hvor bilerne er ude af drift, fx når udstyr
skal flyttes til et reservekøretøj, eller ved akut opstået sygdom af mandskab. Den tid
bliver ikke registreret, hvis den er under 2 timer.
Registrering af nedetid findes ikke for årene 2014 og 2015.
Baggrund
Akutbiler bemandet af paramedicinere, samt paramedicinerbemandet ambulancer,
er en stor del af Region Sjællands avancerede ressourcer. Begrebet præhospitale
avancerede ressource dækker over flere typer af enheder, der alle har til fælles, at
enheden er bemandet med sundhedsfaglige kompetencer, der er højere end de lov-
bestemte krav til ambulanceberedskabet.
Region Sjælland har 4 akutbiler samt 24 ambulancer døgnbemandet af paramedici-
ner, udover set-up af basisberedskab.
Fortsat drift af akutbiler er højt prioriteret i Region Sjælland og hos Region Sjællands
ambulanceoperatør, som har flere reservekøretøjer til brug for nedbrud. Ifølge ambu-
lancetjenestens kontrakter fra d. 1. februar 2016 står der m.h.p. nedetid: Kontraktbi-
lag 3, 4.2.1 Manglende overholdelse af beredskab:
”For hver gang akutbilen er ude af beredskab i mere end 2 timer, udløses en bod på
2.000 kr. + 1.000 kr. pr. påbegyndt time ud over de første 2 timer, medmindre leve-
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om, hvor mange dage, timer eller minutters manglende rådighed for en akutbil, regeringen vil opfatte som acceptabelt, til sundhedsministeren
1740310_0003.png
randøren kan påvise, at forholdet ikke kan henføres til forhold, som udgør Force Maj-
eure, jf. kontraktens afsnit 36 Force Majeure.”
Region Syddanmark
Nedtiden på akutbilerne har været 5 % i perioden 1. september 2015 – 31. december
2015, 14 % i 2016 og 0,3 % i 2017 indtil nu.
Region Syddanmark har kun statistik på nedetid på akutbiler fra 1. september 2015,
hvor de nye ambulancekontrakter med BIOS og Responce trådte i kraft. Region Syd-
danmark har ikke statistik for nedetid på akutbilerne før 1. september 2015, hvor der
var kontrakt med Falck.
Baggrund
En akutbil er altid en supplerende enhed til en ambulance. Der sendes med andre ord
altid en ambulance afsted, og akutbil udsendes som supplement i de områder, hvor
der er en akutbil stationeret.
Der er akutbiler bemandet med paramediciner i Oksbøl, Rødding og Rudkøbing.
Indtil 1. juni 2016 var der også akutbiler i Faaborg, Haderslev, Skærbæk og Grindsted.
Den økonomiske nødvendighed gjorde, at regionen var nødt til at gennemføre en
spareplan på 180 mio. kr. på sundhedsområdet i 2016 for at få økonomien til at hæn-
ge sammen. Det var også nødvendigt, at det præhospitale område bidrog til denne
besparelse.
Region Midtjylland
Af nedenstående tabel fremgår det, hvor mange gange en af Region Midtjyllands aku-
tlægebiler eller akutbiler har været ude af drift i perioden 2014-2016. Opgørelserne
er baseret på AMK-vagtcentralens manuelle registreringer.
Antal hændelser, hvor en akutlægebil eller akutbil har været ude af drift
År
Antal UAD-hændelser
Akutlægebiler
Akutbiler
Total
2014
10
5
15
2015
7
0
7
2016
8
2
10
Total
25
7
32
Som det fremgår af ovenstående tabel har Region Midtjyllands akutlægebiler og akut-
biler været ude af drift 32 gange i perioden 2014-2016. Den totale tid en akutlægebil
eller akutbil har været ude af drift i perioden 2014-2016 (den såkaldte nedetid) er
knap 47 timer svarende til, at hver bil i gennemsnit har været ude af drift i 1 time og
18 minutter per år. Da alle 12 biler har været døgndækkende i hele perioden, svarer
dette til, at Region Midtjyllands akutlægebiler og akutbiler har været ude af drift i 0,1
promille af den samlede driftstid i perioden 2014-2016.
Baggrund
Præhospitalet har ni akutlægebilsbilsordninger samt tre akutbilsordninger, der har til
formål at bringe specialkompetencer hurtigt frem til patienterne. Akutlægebilerne er
bemandet med en speciallæge i anæstesi og en lægeassistent (ambulancebehandler).
Akutbilerne er bemandet med en anæstesisygeplejerske og en ambulancebehandler
eller paramediciner.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om, hvor mange dage, timer eller minutters manglende rådighed for en akutbil, regeringen vil opfatte som acceptabelt, til sundhedsministeren
Til mange patienter med kritiske tilstande, herunder f.eks. hjertestop, vil AMK-vagt-
centralen sende nærmeste ledige akutlægebil. I de områder, hvor der er akutbil, vil
AMK-vagtcentralen desuden sende denne. I Præhospitalets besvarelse af spørgsmålet
har vi derfor set på både regionens akutlægebiler og akutbiler.
Såfremt en akutlægebil eller akutbil må tages ud af drift som følge af nedbrud på kø-
retøjet, er leverandørerne forpligtede til øjeblikkeligt at tage initiativ til at indsætte et
reservekøretøj. Såfremt en akutlægebil eller akutbil må tages ud af drift som følge af
pludselig opstået sygdom el. lign. hos det vagtsatte personale, vil der hurtigst muligt
blive indkaldt en afløser. Som det fremgår af svaret på spørgsmål 2, vil de øvrige be-
redskaber dække, såfremt en akutlægebil eller akutbil er ude af drift.”
Jeg kan henholde mig til Danske Regioners oplysninger.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Tove Kjeldsen
Side 4