Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1730446_0001.png
NOTAT
Februar 2017
Anvendelse af forvaltningsretlige regler i relation til
privatansattes ytringer og ansættelsesretlige beskyt-
telse
J.nr. 2017-615
CAL
AKL
Indledning
Sundheds- og Ældreudvalget har bedt beskæftigelsesministeren oversende et notat,
der redegør for mulighederne for ved konkurrenceudsættelse at lade privatansatte
være omfattet af den forvaltningsretlige ansættelsesbeskyttelse i forbindelse med
fremsættelse af ytringer.
I dette notat redegøres for problemstillingen. Først vil det kort blive beskrevet,
hvad der i dag er gældende efter retssikkerhedsloven i relation til anvendelse af
forvaltningsretlige regler i forbindelse med konkurrenceudsættelse. Dernæst vil der
blive redegjort for, hvad der dels kommunalretligt og dels udbudsretligt er mulig-
hed for i relation til at lade forvaltningsretlige regler gælde ansættelsesretligt for
privatansatte, der udfører konkurrenceudsatte opgaver. Afslutningsvis vil der blive
givet eksempler på udfordringer og overvejelser, som kan være relevante i forbin-
delse med anvendelse af forvaltningsretlige regler i denne sammenhæng.
Retssikkerhedslovens § 43
§ 43 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1345 af 23. november 2016, har følgende ordlyd:
§ 43.
Når en myndighed overlader opgaver efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, dagtilbudsloven, lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel og lov om social service til andre end offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne
i forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen bortset fra bestemmelserne i §§ 11-12
og 15-17 i forhold til den opgave, der udføres. Dette gælder også for privatinstitutioner, jf. § 19,
stk. 5, og § 51, stk. 4, i dagtilbudsloven og for friplejeboliger.
Stk. 2.
Ved opgavevaretagelsen, jf. stk. 1, er videregivelse og indhentelse af oplysninger ved-
rørende enkeltpersoner omfattet af forvaltningslovens §§ 27, 29, 31 og 32. Dette gælder også for
selvejende institutioner, der efter aftale udfører en opgave for en kommunalbestyrelse eller et
regionsråd.
I februar 2016 oplyste Social- og Indenrigsministeriet som ressortansvarlig for
retssikkerhedsloven at ministeriet på baggrund af bestemmelsens forarbejder er
”mest tilbøjeligt til at være af den opfattelse, at retssikkerhedslovens § 43, stk. 1,
ikke omfatter ansættelsesforholdene, herunder personaleafgørelser, for ansatte hos
private eller selvejende institutioner, der er omfattet af bestemmelsen med hensyn
til en opgave, den private eller den selvejende institution udfører for det offentli-
ge.”
Det må således antages, at forvaltningsretlige regler ikke i dag i henhold til retssik-
kerhedslovens § 43 finder anvendelse i relation til privatansattes ansættelsesfor-
hold.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om oversendelse af et notat, der redegøre for alternative muligheder for udbud i forbindelse med konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver, således at retssikkerheden for de ansatte bevares efter konkurrenceudsættelsen og med samme beskyttelsesgrad som efter forvaltningsloven, til beskæftigelsesministeren
1730446_0002.png
Mulighederne for at anvende forvaltningsretlige regler ansættelsesretligt på
private
Beskæftigelsesministeriet har anmodet Økonomi- og Indenrigsministeriet og Er-
hvervsministeriet om at komme med en vurdering af, i hvilket omfang det er muligt
efter henholdsvis kommunalretten og udbudsretten at stille krav om, at forvalt-
ningsretlige regler skal finde anvendelse i forhold til privat ansattes ansættelsesfor-
hold, herunder i forbindelse med privat ansattes ytringer, når der udføres konkur-
renceudsatte opgaver.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende:
”Det kan følge af den skrevne lovgivning, at en kommune i forbindelse med over-
dragelse af en opgave til private kan eller skal iagttage forvaltningsretlige regler,
jf. herved for eksempel § 43 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (lovbekendtgørelse nr. 1345 af 23. november 2016).
1
Fortolkningen af sådanne regler henhører under det ministerium, hvorunder den
omhandlede lovgivning henhører, og Økonomi- og Indenrigsministeriet kan derfor
ikke udtale sig herom.
Det nedenfor anførte vedrører således alene spørgsmålet om, i hvilket omfang en
kommune, uden at være forpligtet dertil, med hjemmel i almindelige kommunalret-
lige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse (de såkaldte kommunal-
fuldmagtsregler) og almindelige offentligretlige grundsætninger om saglighed i
forvaltningen, i forbindelse med en aftale med en leverandør kan fastsætte bestemte
krav.
Ministeriet kan således generelt vejledende udtale følgende:
Der er ikke regler i lovgivningen, som generelt regulerer kommuners indgåelse af
aftaler med private om udførelse af opgaver for kommunen.
En kommunes indgåelse af sådanne aftaler er dog ikke ubundet af retsregler. Ud
over regler i den skrevne lovgivning, som er af betydning i sådanne tilfælde, især
EUs udbudsregler og reglerne i udbudsloven, er en kommune også ved indgåelse
af sådanne aftaler bundet af almindelige offentligretlige retsgrundsætninger, her-
under kravet om saglighed i forvaltningen, proportionalitetsgrundsætningen og
lighedsgrundsætningen samt kommunalfuldmagtsregler. Dette indebærer, at en
kommune ved indgåelse af sådanne aftaler med private alene kan varetage hensyn,
som er saglige i forhold til den eller de opgaver, som den pågældende aftale vedrø-
rer, eller saglige i forhold til andre kommunale formål.
Det er ikke udelukket, at en kommune ved indgåelse af en aftale med en privat om
udførelse af opgaver for kommunen kan lægge vægt på, hvilke ansættelsesvilkår de
privat ansatte har under udførelsen af opgaver for kommunen, hvis dette må anses
for sagligt begrundet i kommunens varetagelse af hensynet til udførelse af den
1
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=184120
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om oversendelse af et notat, der redegøre for alternative muligheder for udbud i forbindelse med konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver, således at retssikkerheden for de ansatte bevares efter konkurrenceudsættelsen og med samme beskyttelsesgrad som efter forvaltningsloven, til beskæftigelsesministeren
opgave, som aftalen vedrører, eller i et vist omfang andre opgaver, som kommunen
lovligt kan varetage.
Det antages efter de kommunale tilsynsmyndigheders praksis, at det på baggrund
af en konkret vurdering kan være sagligt, at en kommune – med henblik på at sikre,
at den private faktisk vil være i stand til at udføre de pågældende opgaver i over-
ensstemmelse med de krav med hensyn til bl.a. kvaliteten i f.eks. borgerbetjeningen,
pris og frist, som kommunen har fastsat – lægger vægt på forhold som f.eks. ar-
bejdsmiljø og personale- og ledelsesmæssige forhold hos leverandøren. Der er
således opgaver, hvor det må anses for at være sagligt for kommunen at lægge
vægt på forhold, som (også) vedrører løn- og arbejdsvilkår for kontraktspartens
ansatte. Sådanne forhold kan konkret vedrøre informationsprocedurer i forhold til
medarbejderne, arbejdets tilrettelæggelse, etablering af samarbejdsorganer og
procedurer på personaleområdet, medarbejdernes kvalifikationer og efteruddan-
nelse.
En kommunes fastlæggelse af kriterier for valg af kontraktspart er begrænset af det
almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip, hvoraf følger, at en offent-
lig myndighed ikke kan træffe mere vidtgående foranstaltninger, end formålet med
foranstaltningen tilsiger. Det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip indebæ-
rer, at en kommune ikke lovligt kan fastsætte kriterier, der udelukker virksomheder
fra det kommunale udbud i videre omfang, end hvad der er nødvendigt for at vare-
tage kommunale, saglige hensyn til at sikre varetagelsen af de pågældende kom-
munale opgaver.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ikke i sin praksis ud over det ovenfor anførte
taget stilling til, i hvilket omfang en kommune kan stille krav i en kontrakt med en
privat leverandør om, at leverandøren er forpligtet til at overholde forvaltningsret-
lige regler.
Det antages dog tilsyneladende i den kommunalretlige litteratur, at kommuner –
idet private i udgangspunktet ikke er omfattet af forvaltningsloven og offentligheds-
loven mv. – kan stille krav i de indgåede kontrakter om, at den private er forpligtet
til at følge almindelige forvaltningsretlige regler, jf. herved Karsten Revsbech,
Kommunernes opgaver, 3. udgave, 2015, side 321, Rikke Søgaard Berth og Britt
Vonger, Kommunale aktieselskaber, 2009, side 64, og Frederik Gammelgaard,
Kommunal erhvervsvirksomhed, 2004, side 134. Se endvidere Niels Fenger, For-
valtning og Fællesskab, 2004, side 190 f.
Efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse må det afhænge af en vurdering
af det konkrete tilfælde, hvorvidt det er sagligt, at en kommune i forbindelse med en
aftale stiller et bestemt krav eller ved valget af leverandør lægger vægt på et be-
stemt kriterium. Økonomi- og Indenrigsministeriet kan derfor ikke svare generelt
på de af Beskæftigelsesministeriet stillede spørgsmål.”
Erhvervsministeriet har oplyst følgende:
”Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet, der indgår i EU’s bestræbelser på
at skabe et indre marked, hvor konkurrencen er effektiv. Til opfyldelsen af dette
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om oversendelse af et notat, der redegøre for alternative muligheder for udbud i forbindelse med konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver, således at retssikkerheden for de ansatte bevares efter konkurrenceudsættelsen og med samme beskyttelsesgrad som efter forvaltningsloven, til beskæftigelsesministeren
1730446_0004.png
formål er offentlige ordregivere pålagt en række forpligtelser og begrænsninger,
der skal påses ved indgåelse af en offentlig kontrakt.
En ordregiver kan have en interesse i at varetage andre interesser end opfyldelsen
af et konkret behov ved en anskaffelse. Derfor er det med udbudslovens § 176 også
muligt at varetage andre hensyn via de såkaldte ”sekundære hensyn”, f.eks. miljø-
eller sociale hensyn. Som følge heraf giver udbudsloven således mulighed for, at
der i et vist omfang vil kunne lægges vægt på forhold, der ikke nødvendigvis afspej-
ler sig i kvaliteten af den leverance, der følger af den udbudte kontrakt.
Det kan ikke udelukkes, at en ordregiver vil kunne lægge vægt på, at en forvalt-
ningsretlig regel skal overholdes. Det er dog et krav, at et sådant sekundært hensyn
har en klar forbindelse til kontraktens genstand og at principperne om proportio-
nalitet, gennemsigtighed og ligebehandling er overholdt.”
Eksempler på udfordringer og overvejelser i forhold til anvendelse af forvalt-
ningsretlige regler på ansættelsesforhold ved konkurrenceudsættelse
Af ovenstående afsnit fremgår, at det ikke er ligetil at svare på, om der efter dels
kommunalretten og dels udbudsretten er mulighed for at anvende forvaltningsretli-
ge regler på ansættelsesforhold ved konkurrenceudsættelse.
I givet fald skal der tages stilling til,
hvilke forvaltningsretlige regler
der
skal være gældende for de pågældende privat ansattes ansættelsesforhold. I
forhold til, hvilke forvaltningsretlige bestemmelser der i særlig grad kan
have betydning i en ansættelsesretlig sammenhæng, henvises til ”Notat om
den ansættelsesretlige beskyttelse af ansattes ytringer i henholdsvis den
private og den offentlige sektor”, der blev oversendt til Sundheds- og Æl-
dreudvalget som led i besvarelsen af SUU alm. del spørgsmål 500.
Der vil i givet fald også skulle tages stilling til
klagemuligheder, kontrol
og sanktion.
Det vil i givet fald også være naturligt at tage de mulige
økonomiske kon-
sekvenser
i betragtning.
Endelig vil det være nærliggende at se på
alternative muligheder.
Det kan
være, at det er muligt at tilgodese de formål, som anvendelse af forvalt-
ningsretlige regler skal tjene, på en anden måde, og at denne måde kan væ-
re mere hensigtsmæssig. Et eksempel på et alternativt tiltag er en whist-
leblowerordning i stil med den, der eksisterer i København Kommune
2
.
Denne beskrivelse af mulige udfordringer og overvejelser skal på ingen måde ses
som udtømmende, men som eksempler på, hvad der kan indgå, når det skal vurde-
2
Nærmere om denne whistleblowerordning kan ses her:
http://medarbejder.kk.dk/artikel/whistleblower-ordningen
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om oversendelse af et notat, der redegøre for alternative muligheder for udbud i forbindelse med konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver, således at retssikkerheden for de ansatte bevares efter konkurrenceudsættelsen og med samme beskyttelsesgrad som efter forvaltningsloven, til beskæftigelsesministeren
res, om der skal stilles krav om anvendelse af forvaltningsretlige regler på ansæt-
telsesforhold ved konkurrenceudsættelse.
5