Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
AELSAM
DEPBHK
1700589
285349
31. januar 2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg, lokale 1-133, den 1. februar 2017 kl. 7.30-
9.00]
Tale til samrådsspørgsmål BI og BJ om konkurser og
private virksomheder i plejesektoren
Samrådsspørgsmål BI og BJ (stillet af
Kirsten Normann Andersen (SF)
).
Samrådsspørgsmål BI:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan borgerne kan have tillid til private
virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, når de ansatte risikerer at miste
deres stilling, hvis de påpeger uacceptable vilkår for de ansatte og dermed i
sidste ende utilfredsstillende vilkår for borgernes pleje? For eksempel
henvises til artiklen ”Privat plejefirma fyrer tillidsrepræsentant” bragt på
Århus Stiftstidendes hjemmeside den 8. november 2016:
http://stiften.dk/aarhus/privat-plejefirma-fyrer-tillidsrepraesentant.”
Samrådsspørgsmål BJ:
”Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at ældre og svage borgere kan have
tillid til, at ansatte hos private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren
(herunder autoriserede sundhedspersoner) uhindret og uden fare for at
miste deres job har mulighed for at reagere på uacceptable vilkår på egne
og på borgernes vegne, når de finder det nødvendigt?”
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
Tak til spørgeren for invitationen til samrådet her i dag.
Der er stillet to samrådsspørgsmål om privatansattes
mulighed for at ytre sig, og hvordan borgerne kan have
tillid til private virksomheder i pleje- og
omsorgssektoren, og hvad der er behov for at gøre for
at styrke tilliden.
Jeg har aftalt med beskæftigelsesministeren, at jeg
lægger ud med at besvare spørgsmålene i forhold til
ældreplejen og de krav til kvalitet og tilsyn med plejen,
som gælder for private og offentlige leverandører på
området.
Derefter vil beskæftigelsesministeren redegøre for den
ansættelsesretlige beskyttelse af privatansattes ytringer.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
I spørgsmålene henvises der til en konkret sag på et
privatdrevet plejehjem, som jeg ikke har mulighed for at
gå ind i.
Men jeg kan sige, at jeg som ældreminister er optaget af
borgernes frie valg. Vi er ikke alle ens, og vi har
forskellige ønsker og behov. Derfor er det vigtigt, at
borgerne har mulighed for at vælge mellem forskellige
leverandører af personlig pleje, praktisk hjælp og
madservice i eget hjem og mulighed for at vælge
mellem forskellige boliger inden for plejehjemsområdet.
Det frie valg er der også bred opbakning til fra
Folketinget, og som det er spørgeren bekendt, blev de
nuværende regler for frit valg på hjemmehjælpsområdet
indført af SRSF-regeringen med støtte fra Enhedslisten
tilbage i 2013.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
Kommunerne har i dag pligt til at skabe grundlag for, at
modtagere af personlig og praktisk hjælp og madservice
i eget hjem kan vælge mellem to eller flere
leverandører, hvoraf den ene kan være kommunal.
Borgere, der er visiteret til en plejebolig, har ret til frit at
vælge en plejebolig. Retten til frit valg gælder uanset
boligens beliggenhed. Borgere, som ønsker at flytte i en
plejebolig i en anden kommune, har således ret til at få
anvist en plejebolig på lige fod med
tilflytningskommunens egne borgere. Det forudsætter
dog, at borgeren opfylder både betingelsen for at blive
visiteret til en plejebolig i fraflytningskommunen og i
tilflytningskommunen.
Det frie valg skaber en større mangfoldighed i
tilbuddene, og det betyder, at borgerne har mulighed
for at vælge et tilbud, der passer dem. Den mulighed
skal vi ikke tage fra dem.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
Uanset om det er offentlige eller private, der udfører
opgaver på ældreområdet, er det afgørende, at
borgerne kan have tillid til de medarbejdere, der leverer
den daglige pleje og omsorg. Ligeledes er det vigtigt, at
de ansatte oplever tillid fra deres arbejdsgiver.
Tilliden er en forudsætning for, at borgere kan
modtage en god ældrepleje, og at medarbejderne
kan gå glade på arbejde.
Jeg vil gerne understrege, at det er de samme
kvalitetskrav, der gælder for både kommunale og
private leverandører af hjemmehjælp.
Private leverandører er ligesom den kommunale
leverandør forpligtede til at følge de
kvalitetsstandarder, som gælder i den enkelte
kommune.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
På samme måde er de autoriserede sundhedspersoner,
der udfører sundhedsfaglige opgaver i forbindelse med
en privat virksomheds udførelse af kommunale
sundhedsydelser, undergivet nøjagtigt de samme
sundhedsfaglige forpligtelser, som gælder for offentligt
ansatte.
Det vil sige, uanset om en ældre borger bor på
plejehjem eller modtager sundhedsydelser i eget hjem –
og uanset om ydelsen leveres af en kommunal eller
privat leverandør – så skal de autoriserede
sundhedspersoner overholde disse forpligtelser.
***
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
Endelig har vi reglerne om tilsyn. Både i sundhedsloven
og i serviceloven er der regler for, hvordan kommunerne
skal føre tilsyn med den hjælp, som borgerne er visiteret
til.
Det er sådan, at når en kommune ved lov har fået en
opgave, så har kommunen også ansvaret for, at opgaven
løses i overensstemmelse med lovgivningen.
Det gælder uanset, om det er en kommunal eller
en privat leverandør, der løser opgaven.
Det er kommunernes ansvar at føre tilsyn med den
hjælp, omsorg og pleje, som den ældre borger er
visiteret til efter serviceloven.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
Kommunerne har pligt til at føre tilsyn med, at blandt
andet personlig og praktisk hjælp løses i
overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og i
henhold til de vedtagne kvalitetsstandarder.
Tilsynspligten gælder uanset, om det er en kommunal
eller privat leverandør, der løser opgaven. Der er
således ikke forskel på kommunens tilsynsforpligtelse
for henholdsvis den kommunale og private leverandør.
Tilsynspligten indebærer også, at kommunalbestyrelsen
har pligt til at reagere, hvis den får informationer for
eksempel fra borgere, herunder også ansatte om, at der
er – eller kan være – grundlag for kritik.
Med det socialfaglige tilsyn skal kommunerne efter
serviceloven hvert år foretage mindst ét uanmeldt tilsyn
på plejehjem.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
I forhold til det sundhedsfaglige tilsyn henhører dette
under sundhedsministerens område.
Jeg kan oplyse, at det sundhedsfaglige tilsyn med
behandlingssteder med bred opbakning fra Folketingets
partier er ændret fra det løbende, såkaldte
frekvensbaserede tilsyn på landets plejehjem til et
risikobaseret og proaktivt tilsyn på alle
behandlingssteder, der udfører sundhedsfaglig
behandling, herunder også plejehjemmene.
Styrelsen for Patientsikkerhed har fortsat pligt til at
gribe ind, hvis der konkret opstår mistanke om, at
forholdene på et bestemt plejehjem ikke er
sundhedsmæssigt forsvarlige.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
Både det sundhedsfaglige og socialfaglige tilsyn er med
til at sikre, at borgerne kan være trygge ved den hjælp
og pleje, de modtager. Uanset om leverandøren er
kommunal eller privat.
Sundheds- og Ældreministeriet gennemfører hvert
andet år en brugerundersøgelse om hjemmehjælp i eget
hjem. I undersøgelsen spørges et stort antal borgere
blandt andet om tilfredsheden med den hjælp og pleje,
de modtager.
Den seneste brugerundersøgelse er fra december 2015.
Undersøgelsen viser, at de ældre generelt er tilfredse
med både kommunale og private leverandører af
praktisk hjælp og pleje.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
Blandt borgerne der modtager praktisk hjælp fra
private leverandører var 86 pct. tilfredse eller
meget tilfredse med hjælpen, mens det for
borgere der modtager personlig pleje er 81 pct.,
der er tilfredse eller meget tilfredse med plejen.
Det er på niveau med tilfredsheden blandt
borgere, der modtager hjælp fra en kommunal
leverandør.
Det fremgår også af undersøgelsen, at 70 pct. af alle
hjemmehjælpsmodtagere mener, at det er meget vigtigt
eller vigtigt, at der er frit valg af leverandør.
Vi ser også, at flere og flere benytter tilbuddet om en
privat leverandør. Blandt de ældre, der modtager
praktisk hjælp i eget hjem, benyttede næsten 50 pct. en
privat leverandør i 2015. I 2008 var det 35 pct.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/2-17 om arbejdsvilkår for ansatte i private virksomheder i pleje- og omsorgssektoren, til sundhedsministeren
Regeringen ønsker at styrke borgernes selvbestemmelse
og frie valg. Derfor vil vi igangsætte et analysearbejde
med henblik på at afdække eventuelle barrierer for
ældres muligheder for at kunne vælge selv.
Ældre skal opleve, at deres ønsker og valg har
vægt og tages alvorligt.
Jeg vil slutte af med at gentage, at der er de samme
kvalitetskrav til kommunale og private leverandører på
ældreområdet, og der føres de samme socialfaglige og
sundhedsfaglige tilsyn med kommunale og private
leverandører. Borgerne kan derfor have tillid til, at de
får den hjælp og pleje, de har behov for.
Jeg vil nu give ordet til beskæftigelsesministeren.
Tak for ordet.
Side 12