Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Sundheds- og Ældreudvalget
Svar på samrådsspørgsmål W
Sundheds- og Ældreudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Ca. 5-8 min.
Tirsdag den 31. januar 2017, kl. 15.00-16.30, i FT, lokale
1-133
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-17 om seksuelt overførte sygdomme, til undervisningsministeren
1728482_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål W
Samrådsspørgsmål W
”Hvordan forholder ministrene sig til stigningen i antallet af tilfælde af klamydia og andre seksuelt
overførte sygdomme? Agter ministrene at sætte ind med mere oplysning i form af kampagner
og/eller som en del af skolernes seksualundervisning, og giver udviklingen anledning til andre tiltag
hos ministrene?”
1. Indledning
Mange tak for ordet og tak for indkaldelsen her til samrådet.
Jeg vil ikke adressere Sundhedsstyrelsens seneste tal for forekomsten af kla-
mydia yderligere, da sundhedsministeren netop har gennemgået dette.
2. Svar på spørgsmål W
En jævn stigning i antallet af tilfælde af klamydia fra 2001 til 2015 er naturlig-
vis ikke en ønskværdig udvikling. Det er en udvikling, som vi skal følge og ar-
bejde på at vende.
Jeg er helt enig med sundhedsministeren i, at forebyggelse er centralt i dette
arbejde.
Og der foregår også allerede i dag flere indsatser på undervisningsområdet.
Der er for eksempel formuleret nationale krav til seksualundervisningens mål
og indhold i
folkeskolen
(Fælles Mål). Seksualundervisning indgår i det obli-
gatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab fra bør-
nehaveklassen til 9. klasse. Emnet tager sit udgangspunkt i en bred og positiv
tilgang til seksualundervisning og seksuel sundhed.
erhvervsuddannelserne
indgår seksualundervisning i faget samfund og
sundhed, som de unge undervises i på grundforløbets 1. del, hvor der bl.a. ar-
bejdes med forhold, der påvirker seksualiteten, herunder seksuel sundhed og
prævention.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-17 om seksuelt overførte sygdomme, til undervisningsministeren
Seksualundervisning er ikke obligatorisk i
gymnasiet.
Men lærerne kan tilret-
telægge undervisningssekvenser om seksuel sundhed og trivsel, der naturligt
kan indgå i undervisningen på en hensigtsmæssig måde.
Med henblik på at understøtte lærerne i grundskolen og på ungdomsuddannel-
serne i deres undervisningspraksis omkring seksualundervisning udvikler Un-
dervisningsministeriet løbende inspirationsmateriale, som ligger på EMU’en.
Det er den portal, man benytter til at tilgå materiale som lærer. Ministeriet støt-
ter årligt
Sex og Samfund
med 1 million kroner. Denne støtte går blandt andet
til udvikling af undervisningsmateriale til Uge Sex kampagnen.
Der er pr. 10. januar tilmeldt godt 7000 undervisere i grundskolen med tilsam-
men knap 290.000 elever og knap 10.000 elever fra ungdomsuddannelserne til
årets Uge Sex kampagne.
Ministeriet har også støttet Sex og Samfunds etablering af en undervisnings-
portal, hvor undervisere i grundskoler og på ungdomsuddannelser kan finde
konkrete læringsforløb og digitale værktøjer.
Jeg er naturligvis interesseret i at understøtte landets kommuner, skoler og læ-
rere i deres forebyggende arbejde, så vi på den længere bane kan få vendt ud-
viklingen.
Derfor vil jeg gerne se nærmere på, hvordan vi kan styrke samarbejdet med
Sex og Samfund omkring forebyggelse af seksuelt overførte sygdomme fx ved
at skærpe fokus på forebyggelse af seksuelt overførte sygdomme i form af
yderligere inspirationsmateriale på EMU’en. Det vil jeg gøre i dialog med
Sundheds- og Ældreministeriet.
På baggrund af den brede forebyggende indsats og de konkrete muligheder for
at skærpe fokus på seksuelt overførte sygdomme ser jeg ikke anledning til
yderligere tiltag end de nævnte.
3