Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1726256_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-02-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1700937
Dok. nr.: 297304
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 429 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 429:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Bente Stenfalk af 19. januar 2017, jf.
SUU alm del – bilag 165, samt redegøre for gældende regler – herunder relevante
regler i henhold til værgemålsloven – og hvorvidt disse regler er iagttaget i den kon-
krete sag, som har ført til midlertidigt fratagelse af autorisation som læge?
Svar:
Jeg kan ikke kommentere på den konkrete sag, der henvises til i henvendelsen til ud-
valget, som omhandler autorisationsfratagelse af en læge.
Sundheds- og Ældreministeriet kan generelt oplyse, at behandling ikke må indledes
eller fortsættes uden patientens informerede samtykke, og at det for patienter, som
ikke kan varetage egne interesser, gælder, at personer, som efter lovgivningen er
bemyndiget dertil, indtræder i patientens rettigheder, i det omfang det er nødvendigt
for at varetage patientens interesser i den pågældende situation. Dette følger af
sundhedslovens §§ 14 og 15.
For patienter, der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke, gælder reg-
lerne i sundhedslovens § 18. Heraf følger det, at de nærmeste pårørende kan give in-
formeret samtykke til behandling. Er patienten under værgemål, der omfatter per-
sonlige forhold, herunder helbredsforhold, jf. værgemålslovens § 5, kan samtykke
dog gives af værgen.
Justitsministeriet har oplyst følgende om værgemålsloven:
”Det fremgår af den henvendelse, der er nævnt i spørgsmålet, at den pågældende læge ikke
inddrog sin patients værge i beslutningen om at nedtrappe medicinen for patienten.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at værgemål for voksne indebærer, at der
udpeges en værge, som bliver legal repræsentant med beføjelse til at varetage den pågæl-
dendes anliggender i det omfang, disse anliggender er omfattet af værgemålet.
Værgemålet kan angå såvel økonomiske som personlige forhold. Værgen kan alene handle
på vegne af personen under værgemål i forhold til det, som værgen er beskikket til. Vær-
gemålslovgivningen regulerer ikke nærmere, i hvilket omfang en værge skal inddrages i for-
bindelse med f.eks. spørgsmål af sundhedsfaglig karakter. På helbredsområdet reguleres
værgens beføjelser derimod af sundhedslovgivningen.”
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-17 Bente Stenfalk vedr. afgørelse om midlertidig fratagelse af autorisation som læge, til sundhedsministeren
En værge kan således efter sundhedslovens § 18 træffe beslutning om behandling af
patienter, som varigt mangler evnen til at give informeret samtykke, i det omfang
værgen efter reglerne i værgemålsloven er beskikket dertil.
I tilfælde af uenighed mellem patientens nærmeste pårørende og patientens værge,
er det værgen, der har kompetencen til at give samtykke på vegne af patienten.
Den behandlende sundhedsperson har efter sundhedslovens § 21 ansvaret for, at der
indhentes informeret samtykke efter §§ 15-17 og § 18, stk. 1.
I forhold til fratagelse af autorisation kan Sundheds- og Ældreministeriet oplyse, at en
autoriseret sundhedsperson efter autorisationslovens § 7 kan fratages autorisatio-
nen, hvis den pågældende må antages at være til fare for patientsikkerheden bl.a. på
grund af grov forsømmelighed ved udøvelse af erhvervet.
Grov forsømmelighed foreligger bl.a., når en sundhedsperson groft tilsidesætter sine
faglige forpligtelser, herunder de forpligtelser, der udledes af pligten for en sund-
hedsperson til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, og forpligtelser, der følger af
sundhedsloven, til at overholde reglerne om information og samtykke i forbindelse
med patientbehandling.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan tilsvarende efter autorisationslovens § 9 midlerti-
digt fratage en autoriseret sundhedsperson autorisation, hvor der er begrundet mis-
tanke om, at sundhedspersonen er til fare for patientsikkerheden på grund af grov
forsømmelighed ved udøvelse af erhvervet.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2