Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 29. januar 2016
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMBHO
Sagsnr.: 1601801
Dok. nr.: 12426
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 221 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erik Christensen (S).
Spørgsmål nr. 221:
”Vil ministeren i tabelform og i 2016-priser oplyse hver af de 98 kommuners budget-
terede udgifter til ældreområdet pr. ældre i hhv. 2015 og 2016? ”
Svar:
Der henvises til FIU 69 for budgetterede udgifter til ældreområdet pr. ældre i 2015.
Kommunernes budgetterede nettodriftsudgifter til ældreområdet pr. +65-årig i 2016
kan opgøres, som angivet i nedenstående
tabel 1 – tabel 5.
Der er flere grunde til, at udgifterne til ældreområdet pr. borgere over 65 år skal for-
tolkes med forsigtighed. Udgiftsniveauerne skal bl.a. ses i lyset af, at der er forskelle i
kommunernes rammevilkår, organisering, alder- og sygdomsmæssig sammensætning
mv.
Forskelle i udgiftsniveau pr. +65-årig borger er derfor ikke nødvendigvis et udtryk for
forskelle i serviceniveau i ældreplejen. Forskelle kan eksempelvis skyldes en mindre
plejekrævende befolkning over 65 år eller en bedre ressourceanvendelse eksempelvis
gennem anvendelse af velfærdsteknologiske løsninger, bedre organisering af ældre-
plejen mv.
Det bemærkes, at løftet på 1 mia. kr. til ældreområdet, som følger af finanslovsafta-
len for 2014, ikke kan aflæses af opgørelsen af kommunernes
nettodriftsudgifter
for
2015, idet løftet blev udmøntet som en ansøgningspulje, der indgår under det statsli-
ge delloft for drift. Med aftalen om kommunernes økonomi for 2016 er løftet på 1
mia. kr. til ældreområdet omlagt til bloktilskuddet for 2016 og fremgår dermed af
nettodriftsudgifterne
i budget 2016.
Hertil kommer, at puljen til klippekort til at styrke livskvaliteten for de svageste
hjemmehjælpsmodtagere på 75 mio. kr. i 2015 og 150 mio. kr. i 2016, der følger af fi-
nanslovsaftalen for 2015, ligeledes er blevet udmøntet som en ansøgningspulje, der
indgår under det statslige delloft for drift. Puljen kan derfor ikke aflæses af opgørel-
sen af kommunernes
nettodriftsudgifter.
Endelig tager kommunernes budgetter for 2016 ikke højde for løftet på 1 mia. kr.,
som med finanslovsaftalen for 2016 er afsat til en mere værdig ældrepleje.