KØBENHAVNS KOMMUNE
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Ledelsessekretariatet
01-03-2017
Bidrag til besvarelse af spørgsmål fra Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg
KL har anmodet Sundheds- og Omsorgsforvaltningen (SUF) om
bidrag til besvarelse af Folketingets Sundheds- og Ældreudvalgets
alm. del spørgsmål 392 om afbureaukratisering af ældreplejen i
Københavns Kommune.
Konkret har KL bedt SUF om bidrag til besvarelse af hvilke regler,
dokumentationskrav m.v., som Københavns Kommune har afskaffet
indenfor ældreplejen, og om der har været påvist en effekt heraf.
Bidrag til besvarelse:
SUF har igennem de senere år arbejdet med afbureaukratisering på
ældreområdet i regi af Københavns Kommunes mere overordnede
tillidsdagsorden, som Borgerrepræsentationen tog initiativ til i 2012.
Formålet med tillidsdagsordenen er at sikre mere tid til kvalitet i
kommunens kerneydelser og øge arbejdsglæden gennem mere fokus
på tillid, faglighed og afskaffelse af uhensigtsmæssige arbejdsgange.
Tillidsdagsordenen er blevet en integreret del af den måde, hvorpå
SUF arbejder med at skabe værdi for borgeren. Tillidsdagsordenen er i
høj grad lokalt drevet og lokalt forankret i forvaltningens lokal-
områder og decentrale enheder.
Den centrale styring fra politisk hold og fra forvaltnings-niveauet
baseres i dag på tydelige og relativt få overordnede politiske mål. SUF
er således gået fra ca. 60 styringsmål tidligere til 9 mål i dag. Både det
politiske og administrative niveau er således meget opmærksomme på,
når der træffes beslutninger, at der ikke indføres unødige regler og
kontrol – men at fokus til stadighed er på at fastsætte de overordnede
mål og rammer. Hermed gives der plads til, at medarbejderne og
lederne kan finde løsninger lokalt, som skaber værdi for borgeren.
Som en del af arbejdet med tillidsdagsordenen bliver regler, arbejds-
gange, procedurer, mødestrukturer løbende kritisk gennemgået – og det
vurderes, om de er nødvendige, eller om de kan erstattes med mere tillid.
Fx har forvaltningen ”ryddet op” og reduceret antallet af retningsgivende
dokumenter med 75 %. Dokumentation er på ingen måde bandlyst – men
det som dokumenteres, skal være brugbart ift. at vurdere indsatserne og
hermed øge kvaliteten i opgaveløsningen. Hvad der er det rigtige at
dokumentere afhænger således også af, hvilken opgave der er tale om.
Formålet er at undgå ineffektiv detailstyring af opgaverne og give
medarbejderne gode forudsætninger for at bruge deres faglighed til
gavn for borgerne.
Konkrete eksempler på afbureaukratisering
Helt overordnet er det vanskeligt – og har ikke været ambitionen – at
måle en samlet effekt af tillidsdagsordenen i SUF. Som hovedregel