Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1733786_0001.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Ledelsessekretariatet
01-03-2017
Bidrag til besvarelse af spørgsmål fra Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg
KL har anmodet Sundheds- og Omsorgsforvaltningen (SUF) om
bidrag til besvarelse af Folketingets Sundheds- og Ældreudvalgets
alm. del spørgsmål 392 om afbureaukratisering af ældreplejen i
Københavns Kommune.
Konkret har KL bedt SUF om bidrag til besvarelse af hvilke regler,
dokumentationskrav m.v., som Københavns Kommune har afskaffet
indenfor ældreplejen, og om der har været påvist en effekt heraf.
Bidrag til besvarelse:
SUF har igennem de senere år arbejdet med afbureaukratisering på
ældreområdet i regi af Københavns Kommunes mere overordnede
tillidsdagsorden, som Borgerrepræsentationen tog initiativ til i 2012.
Formålet med tillidsdagsordenen er at sikre mere tid til kvalitet i
kommunens kerneydelser og øge arbejdsglæden gennem mere fokus
på tillid, faglighed og afskaffelse af uhensigtsmæssige arbejdsgange.
Tillidsdagsordenen er blevet en integreret del af den måde, hvorpå
SUF arbejder med at skabe værdi for borgeren. Tillidsdagsordenen er i
høj grad lokalt drevet og lokalt forankret i forvaltningens lokal-
områder og decentrale enheder.
Den centrale styring fra politisk hold og fra forvaltnings-niveauet
baseres i dag på tydelige og relativt få overordnede politiske mål. SUF
er således gået fra ca. 60 styringsmål tidligere til 9 mål i dag. Både det
politiske og administrative niveau er således meget opmærksomme på,
når der træffes beslutninger, at der ikke indføres unødige regler og
kontrol – men at fokus til stadighed er på at fastsætte de overordnede
mål og rammer. Hermed gives der plads til, at medarbejderne og
lederne kan finde løsninger lokalt, som skaber værdi for borgeren.
Som en del af arbejdet med tillidsdagsordenen bliver regler, arbejds-
gange, procedurer, mødestrukturer løbende kritisk gennemgået – og det
vurderes, om de er nødvendige, eller om de kan erstattes med mere tillid.
Fx har forvaltningen ”ryddet op” og reduceret antallet af retningsgivende
dokumenter med 75 %. Dokumentation er på ingen måde bandlyst – men
det som dokumenteres, skal være brugbart ift. at vurdere indsatserne og
hermed øge kvaliteten i opgaveløsningen. Hvad der er det rigtige at
dokumentere afhænger således også af, hvilken opgave der er tale om.
Formålet er at undgå ineffektiv detailstyring af opgaverne og give
medarbejderne gode forudsætninger for at bruge deres faglighed til
gavn for borgerne.
Konkrete eksempler på afbureaukratisering
Helt overordnet er det vanskeligt – og har ikke været ambitionen – at
måle en samlet effekt af tillidsdagsordenen i SUF. Som hovedregel
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, at på samrådet den 12. januar 2017 oplyste ministeren, at Københavns Kommune har taget initiativer, der har afbureaukratiseret ældreplejen. Ministeren bedes oplyse, hvilke regler, dokumentationskrav m.v., som Københavns Kommune konkret har afskaffet, til ældreministeren
1733786_0002.png
forbliver den tid, som kan frigøres ved afbureaukratisering i det
decentrale råderum frem for at indgå i en samlet effektivisering. Den
økonomiske besparelse er derfor heller ikke opgjort systematisk, og
der er kun i begrænset omfang koblet egentlige effektiviseringer til de
iværksatte afbureaukratiserende tiltag
Der er taget en lang række store og små afbureaukratiserende
initiativer lokalt – som er med til at smidiggøre driften og sætte
fagligheden endnu mere i spil til gavn for borgeren. Nedenstående er
blot fem eksempler, der illustrer bredden.
Eksempel 1: Besøgsblokke – fra kontrol til tillid
Fire minutter til støtte til personlig hygiejne, 4 minutter til hjælp til at
komme i tøjet. Ydelser registreret minut for minut. Sådan var
hjemmeplejen i SUF styret. Nu er tidsregistrering og minuttyranni
erstattet af tillid. I hjemmeplejen arbejdes der i dag med såkaldte
’besøgsblokke’. Det betyder, at Københavns ældre i stedet for en
række enkeltydelser i dag får en sammenhængende indsats morgen,
eftermiddag og/eller aften (kaldet en besøgsblok). Og det er
medarbejderen og borgeren, der sammen skal finde frem til, hvad
indsatsen skal bestå i – selvfølgelig vurderet ud fra en høj faglighed.
Besøgsblokkene giver medarbejderne indflydelse på deres
arbejdsopgaver – og plads til at tænke og planlægge selv, så tiden
bruges bedst muligt. Samtidig giver det fleksibel service for borgeren.
Det betyder også, at måling af 70 enkeltydelser nu er skiftet ud med en
langt mere enkel model i form af få besøgsblokke. Medarbejderne skal
ikke bruge deres arbejdstid på unødvendig bureaukrati. Modellen er
udviklet i et tæt samarbejde med tillidsrepræsentanter og
fagbevægelsen
Eksempel 2: Mere rammestyring - mindre aktivitetsstyring
Forvaltningen har som led i tillidsdagsordenen og den generelle
bevægelse væk fra stram detailstyring mod mere rammestyring,
afskaffet ’visitation til plusmidler på plejecentre’.
Det betyder, at de midler, der tidligere blev tildelt plejecentrene ved
visitation, nu fordeles mellem plejecentrene som en del af
rammebevillingen. Plejecentrene har dermed det faglige råderum til at
vurdere, hvordan midlerne bedst finder anvendelse, så borgernes
behov tilgodeses. Der skal ikke længere udfærdiges anmodninger eller
gennemføres visitation, hvilket frigiver medarbejdernes ressourcer og
skaber mere tid til den enkelte borger.
Side 2 af 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, at på samrådet den 12. januar 2017 oplyste ministeren, at Københavns Kommune har taget initiativer, der har afbureaukratiseret ældreplejen. Ministeren bedes oplyse, hvilke regler, dokumentationskrav m.v., som Københavns Kommune konkret har afskaffet, til ældreministeren
1733786_0003.png
Eksempel 3: Mere handlefrihed på træningscentrene
Fra 2014 er der indført tillidsdagsorden på genoptræningsområdet, der
imødekommer et ønske om at få mere fagligt råderum som terapeut i
samarbejdet med borgeren. Hovedændringen er, at terapeuterne ikke
længere skal følge bestemte standardforløb.
Nu får terapeuterne større frihed til at planlægge den genoptræning, de
mener, er bedst for den enkelte borger. For at sikre at borgeren får en
indsats af høj faglig kvalitet, arbejdes der ud fra bedste viden
(evidens). Til at understøtte dette er der udarbejdet faglige vejledning.
Medarbejderne kan nu i højere grad tilpasse et individuelt forløb i
samarbejde med borgeren.
Eksempel 4: Medarbejdere og ledere finder løsninger lokalt
Ørestad Plejecenter er ét af ni plejecentre i København, der i løbet af
2016 har arbejdet systematisk med at nedbringe antallet af
medicineringsfejl. Baggrunden for arbejdet er, at embedslægen
gennem flere år har noteret relativt mange fejl med medicinering på
disse plejecentre. Det har forvaltningen taget meget alvorligt, og det
har ført til et ekstraordinært fokus på at få den høje fejlprocent ned.
Der blev udarbejdet handleplaner og gennemgået journaler. Problemet
var bare, at det ikke førte til varige forbedringer. Antallet af fejl faldt
ikke, fordi krav om handleplaner og dokumentation ikke løste de
strukturelle problemer ude på plejecentrene
I begyndelsen af 2016 blev det imidlertid besluttet at gå helt
anderledes til værks. Nu blev medarbejdere og ledere på de enkelte
plejecentre spurgt om hjælp: Hvad mente de, der skulle til for at undgå
de mange fejl? På Ørestad Plejecentre udviklede de et system, der gav
mening for dem lokalt. Sygeplejersker og sosu-assistenter registrerer
og dokumenterer således nu på eget initiativ. Den ekstra registrering
giver mening for medarbejderne fordi de oplever, at det reducerer
antallet af fejl betydeligt. Det at de selv udvikler løsninger gør en
forskel – for som en medarbejder siger:
”Hvis nu vores centerleder
havde sagt, at vi skulle kvittere for, at beboerne har fået deres medicin
alle fire gange i døgnet, så tror jeg ikke, det havde fået den samme
gennemslagskraft,”.
Medarbejdere og ledelse på plejecentret fejrer nu uger uden hverken
store eller små fejl med medicin til de ældre beboere. Noget der
tidligere forekom nærmest umuligt. Ligeledes har Embedslægen i
2016 generelt fundet færre fejl og ikke mindst, færre alvorlige fejl på
københavnske plejecentre.
Side 3 af 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, at på samrådet den 12. januar 2017 oplyste ministeren, at Københavns Kommune har taget initiativer, der har afbureaukratiseret ældreplejen. Ministeren bedes oplyse, hvilke regler, dokumentationskrav m.v., som Københavns Kommune konkret har afskaffet, til ældreministeren
1733786_0004.png
Eksempel 5: Væk med rammer, der strammer
Projekt ”Fri-institutioner” havde til formål at give driftsenheder større
fagligt råderum til at løse kerneopgaven ved at udfordre kommunens
udstukne rammer for målstyring, dokumentation og måder at løse
kerneopgaven på i en bottom-up-proces, hvor enhederne selv har
udviklet løsninger undervejs.
De deltagende enheder oplevede at projektet bidrog positivt til
arbejdsglæden og gav oplevelse af at blive inddraget og opnå
indflydelse på egen arbejdsplads. Samtidigt er der blevet aflivet en
række negative fortællinger om, hvad der kan og ikke kan lade sig
gøre.
For eksempel har et af plejecentrene i projektet udviklet en ny og
forenklet ’døgn- og ugeplan’ som er det sundhedsfaglige redskab, der
skal give medarbejderen overblik over den indsats, der skal udføres i
borgerens bolig. Den nye døgn- og ugeplan giver en mere effektiv
pleje, fordi medarbejderne hurtigt kan sætte sig ind i det, som er
vigtigt for borgeren, og flere plejecentre har taget planen i brug.
Side 4 af 4