Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1722005_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-02-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAJU
Sagsnr.: 1700653
Dok. nr.: 285604
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 19. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 384 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 384:
”Ministeren bedes redegøre for begrundelsen for, at Sundhedsstyrelsen i 2014
præciserede, hvor lang tid der maksimalt må gå fra mistanke om en kræftsygdom ved
den første mammografiscreening til en supplerende undersøgelse, en såkaldt klinisk
mammografi?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Sundhedsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”De maksimale ventetider for livstruende sygdomme følger af sundhedslovens § 88
og de nærmere regler er i dag fastsat i bekendtgørelsen nr. 584 af 28. april 2015 om
maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjer-
tesygdomme.
I maj 2014 gjaldt bekendtgørelse nr. 1749 af 21. december 2006, og det følger af
denne bekendtgørelses § 3, stk. 1, at medmindre hensynet til patientens helbredstil-
stand tilsiger noget andet, skal dato for forundersøgelse på mistanke om kræftsyg-
dom tilbydes senest 2 uger (14 kalenderdage) fra den dato, hvor sygehuset har mod-
taget lægehenvisning til forundersøgelse.
Sundhedsstyrelsen følger overholdelsen af de maksimale ventetider meget tæt. Med
baggrund i bl.a. en sag vedr. ventetider for kræftpatienter på Odense Universitetsho-
spital omkring årsskiftet 2011/2012 har der siden 1. februar 2012 været skærpede
krav til regionernes indberetning om overholdelse af bekendtgørelsen om maksimale
ventetider. Kravene indebærer, at regionerne hver måned skal oplyse Sundhedssty-
relsen om, hvorvidt de har overholdt reglerne om de maksimale ventetider i forhold
til de konkrete patienter, der er blevet henvist til undersøgelse og behandling. Da der
er tale om lovbundne patientrettigheder, ser Sundhedsstyrelsen med stor alvor på
manglende overholdelse. Ved indberetninger af manglende overholdelse af reglerne
forlanger Sundhedsstyrelsen, at regionerne redegør for årsager og ledelsesmæssige
skridt til at løse evt. systematiske udfordringer på området. Sundhedsstyrelsen har
desuden en tæt og løbende dialog med regionerne omkring varetagelse af patientfor-
løb og patientrettigheder på kræft- og hjerteområdet, og den dialog foregår bl.a. i re-
gi af Sundhedsstyrelsens Task Force for patientforløb på kræft- og hjerteområdet.
Den 9. maj 2014 modtog Sundhedsstyrelsen en indberetning fra Region Sjælland
vedr. manglende overholdelse af de maksimale ventetider. Indberetningen omhand-
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om baggrunden for, at Sundhedsstyrelsen i 2014 præciserede, hvor lang tid der maksimalt må gå fra mistanke om en kræftsygdom ved den første mammografiscreening til en supplerende undersøgelse, en såkaldt klinisk mammografi, til sundhedsministeren
lede 181 borgere, der pga. mistanke om tyk- og endetarmskræft på baggrund af posi-
tiv screeningstest, var blevet tilbudt udredning med kikkertundersøgelse for sent.
Sundhedsstyrelsen reagerede straks på henvendelsen med anmodning om hurtig re-
degørelse fra regionen vedr. organisatoriske og ledelsesmæssige tiltag mhp. sikring
mod systematiske fejl som de aktuelt konstaterede.
Baggrunden for regionens omfattende og systematiske overskridelse var bl.a. de sto-
re udfordringer med implementering af det nye nationale screeningsprogran for tyk-
og endetarmskræft, der var blevet igangsat 1. marts 2014, samt at regionens klinikker
til kikkertundersøgelser i forvejen var udfordret af øget antal henvisninger til udred-
ning på mistanke om tarmkræft bl.a. som følge af, at Kræftens Bekæmpelse samtidig
havde haft en kampagne om symptomer på tarmkræft. De faglige rammer for scree-
ningsprogrammet var blevet fastlagt af Sundhedsstyrelsens rapport ”Anbefalinger
vedrørende screening for tyk- og endetarmskræft” fra 2012.
Efter modtagelsen af regionens indberetning i maj 2014 havde Sundhedsstyrelsen
derfor samtidig et stort fokus på de fire øvrige regioners implementering af det nye
screeningsprogram, herunder særligt overholdelse af de lovbundne patientrettighe-
der vedr. rettidig udredning og behandling.
I dialogen med regionerne i maj 2014 opstod behov for præcisering af reglerne for
maksimale ventetider i forbindelse med, at mistanken om kræftsygdom erkendes
som led i borgerens deltagelse i et nationalt screeningsprogram, herunder særligt for
så vidt angår bekendtgørelsens tekst om, at tidsfristen skal regnes ”.. fra den dato,
hvor sygehuset har modtaget lægehenvisning til forundersøgelse”. Sundhedsstyrel-
sen bemærkede i den forbindelse, at deltagelse i et nationalt screeningsprogram jo
netop ikke sker ved lægehenvisning, men ved invitation fra regionen. Det fremgår
imidlertid af tidligere praksis og Sundhedsstyrelsens rådgivning på området, at så-
fremt mistanken som kræft opstår ved screening gælder de maksimale ventetider for
yderligere undersøgelser til afklaring af mistanke selvfølgelig fuldt ud.
I et brev sendt til alle fem regioner den 14. maj 2014 præciserede Sundhedsstyrelsen,
at reglerne, hvad angår forståelsen af ”modtaget lægehenvisning” i forbindelse med
screening for tyk- og endetarmskræft, skal tolkes således, at den maksimale ventetid
er 14 kalenderdage fra den dag, hvor der foreligger positivt svar på afføringsprøven i
sundhedsvæsenet (den klinisk biokemiske afdeling o.l.), dvs. fra den dag, hvor syge-
huset har påvist blod i afføringen og dermed konstateret mistanke om kræft.
For fuldstændighedens skyld præciserede Sundhedsstyrelsen samtidig forholdene for
de to øvrige nationale screeningsprogrammer for kræft, således at det blev under-
streget, at tilsvarende gælder for screening for brystkræft, hvor den maksimale ven-
tetid til forundersøgelse er 14 kalenderdage fra den dag, hvor der opstår mistanke
om brystkræft på bagrund af billeddiagnostiske suspekte forandringer erkendt på
screeningsmammografien, og for livmoderhalskræft fra den dag, hvor sygehuset har
modtaget eller erkendt kræftdiagnosen på baggrund af en vævsprøve (den histologi-
ske diagnose neoplasma malignum cervicis uteri).
Sundhedsstyrelsen har efterfølgende, i tilslutning til at bekendtgørelsen blev ændret,
ligeledes præciseret disse forhold i den tilhørende vejledning nr. 9259 af 28. april
2015, hvor det bl.a. anføres, at ’ved befolkningsrettet screeningsprogram defineres
dag 0 som dato for erkendt eller mistænkt kræftsygdom ved konstateret positiv
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om baggrunden for, at Sundhedsstyrelsen i 2014 præciserede, hvor lang tid der maksimalt må gå fra mistanke om en kræftsygdom ved den første mammografiscreening til en supplerende undersøgelse, en såkaldt klinisk mammografi, til sundhedsministeren
screeningstest efter specifik undersøgelse i laboratorium, screeningsklinik m.v. Syge-
huset skal tilbyde patienten start på udredning senest dag 14. Ved start på udredning
forstås den første dag for fremmøde på afdelingen.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Sundhedsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Elle Tran Nørby
/
Annemette Juul
Side 3