Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-02-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAJU
Sagsnr.: 1700653
Dok. nr.: 285604
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 19. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 384 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 384:
”Ministeren bedes redegøre for begrundelsen for, at Sundhedsstyrelsen i 2014
præciserede, hvor lang tid der maksimalt må gå fra mistanke om en kræftsygdom ved
den første mammografiscreening til en supplerende undersøgelse, en såkaldt klinisk
mammografi?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Sundhedsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”De maksimale ventetider for livstruende sygdomme følger af sundhedslovens § 88
og de nærmere regler er i dag fastsat i bekendtgørelsen nr. 584 af 28. april 2015 om
maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjer-
tesygdomme.
I maj 2014 gjaldt bekendtgørelse nr. 1749 af 21. december 2006, og det følger af
denne bekendtgørelses § 3, stk. 1, at medmindre hensynet til patientens helbredstil-
stand tilsiger noget andet, skal dato for forundersøgelse på mistanke om kræftsyg-
dom tilbydes senest 2 uger (14 kalenderdage) fra den dato, hvor sygehuset har mod-
taget lægehenvisning til forundersøgelse.
Sundhedsstyrelsen følger overholdelsen af de maksimale ventetider meget tæt. Med
baggrund i bl.a. en sag vedr. ventetider for kræftpatienter på Odense Universitetsho-
spital omkring årsskiftet 2011/2012 har der siden 1. februar 2012 været skærpede
krav til regionernes indberetning om overholdelse af bekendtgørelsen om maksimale
ventetider. Kravene indebærer, at regionerne hver måned skal oplyse Sundhedssty-
relsen om, hvorvidt de har overholdt reglerne om de maksimale ventetider i forhold
til de konkrete patienter, der er blevet henvist til undersøgelse og behandling. Da der
er tale om lovbundne patientrettigheder, ser Sundhedsstyrelsen med stor alvor på
manglende overholdelse. Ved indberetninger af manglende overholdelse af reglerne
forlanger Sundhedsstyrelsen, at regionerne redegør for årsager og ledelsesmæssige
skridt til at løse evt. systematiske udfordringer på området. Sundhedsstyrelsen har
desuden en tæt og løbende dialog med regionerne omkring varetagelse af patientfor-
løb og patientrettigheder på kræft- og hjerteområdet, og den dialog foregår bl.a. i re-
gi af Sundhedsstyrelsens Task Force for patientforløb på kræft- og hjerteområdet.
Den 9. maj 2014 modtog Sundhedsstyrelsen en indberetning fra Region Sjælland
vedr. manglende overholdelse af de maksimale ventetider. Indberetningen omhand-