Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1727606_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 28-02-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPMAS
Sagsnr.: 1700654
Dok. nr.: 302234
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 380 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Yildiz Akdogan (S).
Spørgsmål nr. 380:
”Ministeren bedes redegøre for hvilke typer af tilbud patienter, som har været
tvangsindlagt får efterfølgende, herunder de kommunale tilbud i henhold til
serviceloven”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Sund-
hedsdatastyrelsen. Sundhedsdatastyrelsen oplyser følgende for så vidt angår udvalg-
te sundhedsfaglige tilbud. Det er dog op den enkelte læge at vurdere, hvilke konkrete
sundhedsfaglige tilbud, patienten skal tilbydes efter udskrivning fra psykiatrien:
”Sundhedsdatastyrelsen (SDS) er ikke i besiddelse af registeroplysninger om, hvilke
tilbud patienter, som har været tvangsindlagt får efterfølgende, herunder de kom-
munale tilbud i henhold til serviceloven.
SDS har efter anmodning, opgjort hvorvidt patienter, som har været tvangsindlagt i
2014, har haft én af følgende fire kontakter inden for et år fra udskrivelse fra tvangs-
indlæggelse:
Planlagt ambulant besøg i det offentlige psykiatriske sygehusvæsen
Planlagt indlæggelse i det offentlige psykiatriske sygehusvæsen
Kontakt hos praktiserende psykiater under den offentlige sygesikring
Kontakt hos psykolog under den offentlige sygesikring
Der er opgjort unikke patienter. Det betyder, at en patient med flere tvangsindlæg-
gelser i 2014, tæller med i en af ovenstående kontakttyper, såfremt der for mindst én
af tvangsindlæggelserne har været den pågældende kontakt inden for et år fra ud-
skrivelse.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at opgøre tal for tvangsindlagte senere
end 2014, da der ses på kontakter et år frem i tiden (dvs. til og med 31. dec. 2015 for
patienter med afsluttet tvangsindlæggelse i 2014).
Opgørelsen fremgår af tabel 1.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om redegørelse for hvilke typer af tilbud patienter, som har været tvangsindlagt får efterfølgende, til sundhedsministeren
1727606_0002.png
Tabel 1
Tvangsindlagte 15+ årige patienter med kontakt til det psykiatriske sygehusvæsen (planlagt
ambulant besøg eller indlæggelse) eller kontakt til praktiserende psykiater/psykolog inden
for et år (365 dage) fra udskrivning fra tvangsindlæggelse, 2014, antal og andel af alle tvangs-
indlagte (pct.)
Antal
Planlagt ambulant besøg
Planlagt indlæggelse
Kontakt til praktiserende
psykiater
Kontakt til praktiserende
psykolog
1.683
256
104
49
Andel af alle tvangsindlagte, pct.
54,7
8,3
3,4
1,6
I alt
1.771
57,6
Anm.: Opgørelsen omfatter tvangsindlæggelser afsluttet i 2014. Beregningen af tiden mellem tvangsindlæggelse
og evt. kontakt er sket på baggrund af datoen for udskrivning fra tvangsindlæggelse og hhv. indlæggelsesdato
for planlagte indlæggelser, dato for planlagte ambulante besøg samt behandlingsdatoer hos praktiserende psy-
kiatere og psykologer under den offentlige sygesikring. Der er opgjort unikke patienter, hvorfor antallet/andelene
i de fire kontakttyper ikke summer til antallet/andelen i ”i alt”.
Kilde: Register over anvendelse af Tvang i Psykiatrien pr. 6. februar 2017, Landspatientregisteret pr. 10. januar
2017 og Sygesikringsregisteret pr. 8. februar 2017, Sundhedsdatastyrelsen.
Sundheds- og Ældreministeriet har desuden indhentet bidrag fra Børne- og Socialmi-
nisteriet for så vidt angår tilbud efter serviceloven.
"For så vidt angår tilbud efter serviceloven til såvel unge i alderen 15-17 år som voks-
ne gælder det, at kommunen skal træffe afgørelse på baggrund af en konkret og indi-
viduel vurdering af den unge eller den voksnes behov for hjælp og støtte.
Kommunen skal yde støtte til udsatte børn og unge efter servicelovens § 52, stk. 3,
når det er af væsentlig betydning for et barns eller en ungs særlige behov for støtte.
Hjælp efter servicelovens § 52 kan f.eks. være støtte i form af familiebehandling eller
behandling af barnets eller den unges problemer, en fast kontaktperson, der kan
støtte barnet, den unge eller hele familien, anbringelse uden for hjemmet eller anden
hjælp, f.eks. i form af psykologhjælp.
Støtte efter reglerne i servicelovens § 52 kan i særlige tilfælde iværksættes akut eller
foreløbigt, og kan ydes frem til den unge fylder 18 år.
Herudover kan det oplyses, at enhver, der oplever, at en kommune ikke iværksætter
en tilstrækkelig indsats over for et udsat barn eller ung, har mulighed for at underret-
te Ankestyrelsen, som har mulighed for af egen drift at gå ind i sager om udsatte børn
og unge.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om redegørelse for hvilke typer af tilbud patienter, som har været tvangsindlagt får efterfølgende, til sundhedsministeren
Efter servicelovens afsnit V om voksne skal kommunen træffe afgørelse om relevante
tilbud som blandt andet midlertidigt eller længerevarende ophold i botilbud efter §§
107 og 108 samt bostøtte efter § 85. Dertil kommer, at kommunerne har en generel
rådgivningsforpligtelse, herunder efter servicelovens § 12 som forpligter kommunen
til at tilbyde gratis rådgivning til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne eller med særlige sociale problemer."
Jeg henholder mig til ovenstående bidrag.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Maja Sørensen
Side 3