Udviklingen i nervøse/stressrelaterede tilstande
Udvikling blandt børn
Der er få data på danske børn, som giver mulighed for at følge udviklingen i børns helbred og trivsel over
tid. Skolebørnsundersøgelsen har i Danmark eksisteret siden begyndelsen af 1980’erne. Undersøgelsen har
indsamlet spørgeskemadata fra et landsrepræsentativt udsnit af 11-, 13- og 15-årige skoleelever hvert
fjerde år, og er derfor velegnet til at sige noget om udviklingen i helbred og symptomer blandt børn.
Skolebørnsundersøgelsen inkluderer ikke en specifik måling af oplevet stress, men har siden
undersøgelsens begyndelse spurgt eleverne om en række somatiske og mentale symptomer. Nedenfor
præsenteres udviklingen af en række centrale mentale symptomer fra 1984 og frem til 2014.
Oplevelsen af at være ked af det
Af
Figur 1
fremgår udviklingen i andel af elever, som er
kede af det
mindst en gang ugentligt. Her ses
stigninger i alle grupper fra 2010-2014 med undtagelse af de 13-årige drenge. For pigerne er forekomsten
samlet set steget fra 27% i 2010 til 36% i 2014, og blandt drengene er den samlede forekomst steget fra
11% til 16% i samme tidsperiode. Denne udvikling følger en ellers positiv tendens i forekomsten siden
undersøgelsens start, hvor der særligt i de yngste aldersgrupper tidligere har været tale om en positiv
udvikling med et relativt stabilt fald i forekomsten frem til 2010.
Figur 1.
Procent, som er ked af det mindst en gang ugentligt, 1984-2014
%
100
11-årige
%
100
13-årige
%
100
15-årige
80
80
80
60
42 42 43
40
36
37
20
31
23
32
23 22
17 15
22
37 36
29
26
35
60
41
40
33 32
37
41
35
29 29
36
60
42
40
36 36
29
35
33 34
26
38
20
23 23
16
20
19 18
12 11 10 11
0
13 13
14
12
9 11
9 9 9
0
0
Piger
Drenge
Skolebørnsundersøgelsen 2014
At føle sig irritabel
Udviklingen i forekomsten af elever, som oplever at være
irritabel
mindst en gang ugentligt fremgår af
Figur 2.
Der er især for pigerne tale om en markant stigning i forekomsten af dette symptom fra 2010 til
2014. Som det fremgår af figuren, har andelen over de seneste undersøgelsesrunder generelt været
faldende, men over den seneste periode fra 2010 til 2014 er den samlede forekomst blandt pigerne steget
med 10%, fra 36% til 46%. Den samlede stigning hos drengene i samme tidsrum udgør 4%, fra 28% til 32%,