Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1721832_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 9. februar 2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMTK
Sagsnr.: 1700449
Dok. nr.: 279095
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 337 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 337:
”Ministeren bedes oplyse, hvordan responstiden i ambulanceberedskabet i hver af
regionerne opgøres.”
Svar:
Mit ministerium har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Dan-
ske Regioner.
Danske Regioner har oplyst, at ”responstider forstås typisk som den tid, der går, fra
den tekniske disponent på regionens AMK-vagtcentral modtager opgaven fra den
sundhedsfaglige visitator, og indtil ambulancen er fremme på et skadested, hos en
akut syg patient eller hos en fødende.
Danske Regioner vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at det er vigtigt ikke alene
at fokusere på responstider for ambulancer. I det regionale beredskab suppleres am-
bulancerne af akutbiler, akutlægebiler og akutlægehelikoptere, som alle samarbejder
om at hjælpe tilskadekomne danskere hurtigt og effektivt. Når AMK-Vagtcentralen
besvarer et 1-1-2 opkald er det derfor med disse forskellige ressourcer til rådighed.
Det betyder, at den responstid, som borgerne oplever, ofte er hurtigere end den mål-
te responstid for ambulancerne.
I responstiderne indgår heller ikke regionale 1-1-2 akuthjælper-ordninger og SMS-
Hjertestop-Ordninger. Disse ordninger er primært etableret for at nedbringe den
borgeroplevede responstid på ikke-landfaste øer og andre udfordrede egne og pri-
mært med fokus på akut sygdom, herunder hjertestop, hvor førstehjælp gør en for-
skel.”
Der fremgår følgende af bidraget vedrørende opgørelse af responstider:
Responstiden i Region Nordjylland opgøres for kørsel A (akutte og livstruen-
de opgaver) som en gennemsnitlig responstid opgjort pr. kvartal for hele Re-
gion Nordjylland. Der er kun ét beredskabsområde i regionen, og det er hele
regionen.
Region Midtjylland har vedtaget servicemål for ambulancekørsel ved 112-
opkald for regionen som helhed. I målet indgår hvor stor en andel af hhv. A-
kørsler og B-kørsler, som skal være fremme inden for hhv. 10, 15 og 20 mi-
nutter.
Responstiden i Region Syddanmark opgøres som den gennemsnitlige længde
(i min) af alle akutte kørsler (A-kørsler) i regionens 4 delområder og for regi-
onen samlet set.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvordan responstiden i ambulanceberedskabet i hver af regionerne opgøres, til sundhedsministeren
Region Sjælland er opdelt i tre delområder, som hver især er opdelt i to re-
sponstidsområder. Dvs. responstiden opgøres i Region Sjælland for i alt seks
responstidsområder. Kontrakterne om ambulancekørsel er opbygget om-
kring separate servicemål for andelen af ambulancer, der skal være ankom-
met til skadestedet indenfor 5, 10, 15 og 20 minutter for henholdsvis kørsel
A og kørsel B.
Responstiden i Region Hovedstaden opgøres på percentiler, heri 50 (median)
og 90 % percentil.
Jeg kan henholde mig hertil.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Tove Kjeldsen
Side 2