Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1721835_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-02-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMTK
Sagsnr.: 1700449
Dok. nr.: 279083
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 334 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 334:
”Er ministeren enig i, at der bør være en ensartet præhospital behandling uafhængig
af, hvilken region man er bosat i? Vil ministeren tage initiativ til at formulere fælles
retningslinjer med henblik på at sikre en ensartet præhospital behandling i alle lan-
dets fem regioner?”
Svar:
Det er vigtigt, at borgere i alle dele af landet kan være trygge ved, at der kommer den
nødvendige hjælp, når de kommer ud for en ulykke eller bliver ramt af akut sygdom.
Derfor har skiftende regeringer også afsat ekstra midler til at understøtte den
præhospitale indsats i regionerne. Senest blev den præhospitale indsats styrket med
20 mio. kr. i 2016.
Det er regionerne, som er ansvarlige for at sikre deres borgere den nødvendige
præhospitale indsats og ambulanceberedskab. Det er også regionerne, som beslutter,
hvilken supplerende præhospital indsats, man vil indsætte for at sikre hurtig hjælp i
områder, hvor ambulancen har lang responstid. Det kan regionen fx gøre ved at ud-
sende akutbil, akutlægebil eller førstehjælpere, som kan yde en indsats, indtil ambu-
lancen eller akutlægehelikopteren når frem.
Sundhedsstyrelsen har derudover en rolle i forhold til at sikre ensartet behandling
samt redegørelse for vejledninger herom. Sundhedsstyrelsen har til besvarelsen af
spørgsmålet bidraget med følgende:
”Den præhospitale indsats formål er at redde liv, forbedre helbredsudsigter, formind-
ske smerter og andre symptomer, afkorte det samlede sygdomsforløb, yde omsorg
og skabe tryghed.
Ambulancer, akutlægebiler/akutbiler og akutlægehelikoptere indgår som en del af
den samlede præhospitale organisation, som varetager transport med ambulance el-
ler akutlægehelikopter og behandling i forbindelse hermed.
Sundhedsstyrelsens rolle er overordnet at udarbejde planlægningsgrundlaget for
sundhedsvæsenet, herunder den præhospitale virksomhed, samt at yde rådgivning
og vejledning til de regionale sundhedsmyndigheder, herunder om præhospitale virk-
somhed og sundhedsberedskabet i regionen.
I henhold til sundhedslovens § 169 fastsætter sundheds- og ældreministeren nærme-
re regler om regionsrådenes tilrettelæggelse af den præhospitale indsats, herunder
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om ministeren er enig i, at det vil være relevant og logisk at oprette en Styrelse for Præhospital Virksomhed med henblik på ensartethed i præhospitale behandlingstilbud til landets borgere, til sundhedsministeren
ambulanceberedskabet. Regler vedr. den præhospitale virksomhed er udmøntet i Be-
kendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet, BEK nr. 971 af 28. juni 2016
(planlægningsbekendtgørelsen). Regler vedr. ambulanceberedskabet og uddannelse
af ambulancepersonale fremgår af Bekendtgørelse om ambulancer og uddannelse af
ambulancepersonale m.v., BEK nr. 431 af 18/05/2016 (ambulancebekendtgørelsen).
Af planlægningsbekendtgørelsen fremgår, at regionen er ansvarlig for planlægning af
sundhedsberedskabet, herunder den præhospitale indsats. Således er der naturligt
en tæt sammenhæng mellem sundhedsberedskabet, den præhospitale indsats og
den indsats, der foregår på sygehusene. Planlægningen af sundhedsberedskabet skal
tage udgangspunkt i det daglige beredskab og dermed sikre en fleksibel tilpasning af
det daglige beredskab til mulige beredskabshændelser.
Ifølge planlægningsbekendtgørelsen skal regionen i hver valgperiode udarbejde en
plan for den præhospitale indsats. Planen skal indeholde retningslinjer for den
præhospitale indsats, samt beskrive opgaveløsningen, herunder opgave- og ansvars-
fordeling mellem sygehuse og den præhospitale indsats, herunder ambulancer, akut-
lægebiler, akutlægehelikoptere og den primære sundhedstjeneste.
Inden den præhospitale plan vedtages i Regionsrådet, skal regionen indhente rådgiv-
ning fra Sundhedsstyrelsen. Således har Sundhedsstyrelsen kendskab til regionernes
præhospitale virksomhed.
Videre fremgår det af planlægningsbekendtgørelsen, at planen skal udarbejdes på
grundlag af en lokalt foretaget risikovurdering. Regionerne er forskellige, hvad angår
geografi og demografi, hvorfor dette aspekt naturligvis må afspejles i regionens kon-
krete planlægning af den præhospitale indsats. Regionen bestemmer således bered-
skabets omfang i de enkelte geografiske områder. Det fremgår ligeledes af planlæg-
ningsbekendtgørelsen, at regionen fastlægger responstider i hvert område. Regionen
skal offentliggøre disse responstider og løbende følge de faktiske responstider.
I ambulancebekendtgørelsen fastsættes nærmere regler om bemanding og indret-
ning af ambulancer samt uddannelse af ambulancepersonale, herunder de specifikke
kompetencer som henholdsvis ambulanceassistenter, ambulancebehandlere og am-
bulancebehandlere med særlig kompetence (paramedicinere) skal besidde. Kompe-
tencerne vedrører både samarbejde med andre myndigheder på et skadested og
sundhedsfaglig behandling af patienter.
Sundhedsstyrelsen har suppleret bekendtgørelsernes regler med vejledningen ”Plan-
lægning af sundhedsberedskabet”, som indeholder konkret og omfattende vejledning
til regionerne. Vejledningen angiver fornødne faglige retningslinjer for det præhospi-
tale beredskab i relation til opgaver indenfor sundhedsberedskabet.
Sundhedsstyrelsen udarbejdede i 2007 rapporten: ”Styrket akutberedskab – plan-
lægningsgrundlag for det regionale sundhedsvæsen”, som dels bidrog som grundlag
for den ensartede landsækkende opkvalificering af modtagelsen af alarmopkald, dels
som grundlag for etableringen af regionernes nuværende fælles lægehelikopterord-
ning. Anbefalingerne i rapporten (fælles disponeringsvejledning; ensartet, landsdæk-
kende sundhedsfaglig opdatering af personalet der modtaget alarmopkald; undervis-
ning og uddannelse af det præhospitale personale; samt en landsdækkende helikop-
terordning som supplement til de præhospitale indsatsordninger) er i stort omfang
implementeret i sundhedsvæsenet.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om ministeren er enig i, at det vil være relevant og logisk at oprette en Styrelse for Præhospital Virksomhed med henblik på ensartethed i præhospitale behandlingstilbud til landets borgere, til sundhedsministeren
I forbindelse med ambulanceudbuddene i 2008/2009 hjemtog alle regioner ejerska-
bet til vagtcentralfunktionen med det formål at sikre en optimal anvendelse af de
præhospitale ressourcer. Samtlige regioner har i dag etableret egne AMK-vagtcen-
traler med sundhedsfagligt personale fx sygeplejersker og ambulancebehandlere med
særlig kompetence (paramedicinere). Alle opkald til 112, som har et sundhedsmæs-
sigt indhold, viderestilles til den relevante AMK-vagtcentral, så opkaldet kan håndte-
res af sundhedsfaglig ekspertise.
Der anvendes endvidere landsdækkende og ensarterede visitations- og disponerings-
retningslinjer, som også anbefalet af Sundhedsstyrelsen.
For akutlægehelikopterne gælder, at disse er et supplement til det øvrige præhospi-
tale beredskab. De tre akutlægehelikoptere har til formål at dække hele Danmark og
at flyve akut lægehjælp frem i situationer, hvor andre former for præhospital bistand
er længere tid undervejs.
De tre akutlægehelikoptere indgår i ét samlet, tværregionalt beredskab og indgår
som fælles ressource i alle AMK-vagtcentralers elektroniske disponeringssystemer.
Helikopterne arbejder på tværs af regionsgrænser og kan disponeres til alle dele af
landet ved behov.
Den sundhedsfaglige visitation og tekniske disponering af de tre akutlægehelikoptere
varetages af de regionale AMK-vagtcentraler og ud fra fælles principper. Fx ved tids-
kritiske tilstande kan der visiteres til nærmeste relevante hospital uden hensyn til,
hvilken region patienten bor i.
Sundhedsstyrelsen skal tillige gøre opmærksom på, at regionerne har etableret de
såkaldte 112-akuthjælperordninger. I disse ordninger indgår frivillige personer, som
uddannes i førstehjælp og brug af hjertestarter, og som AMK-vagtcentralen kan ud-
sende via sms. Dette er især relevant i geografiske yderområder, på småøer, mv.
For at følge udviklingen på det præhospitale og sundhedsberedskabsområdet har
Sundhedsstyrelsen nedsat en Kontaktkreds for sundhedsberedskab med blandt andre
regionerne. Kontaktkredsen mødes minimum to gange årligt, her gennemgås bl.a.
status for den præhospitale indsats og eventuelle udfordringen tages op. Emner der
gennem årene har været taget op på møderne er: den elektroniske præhospitale pa-
tientjournal, uddannelse og efteruddannelse af ambulancepersonale, akkreditering af
de præhospitale virksomheder, præ- og interhospitale transporter, forhold vedr.
akutlægebiler og akutlægehelikoptere samt rapportering fra hændelser og øvelser.
Der har således igennem flere år været stort fokus på det præhospitale område fra
Sundhedsstyrelsens side.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby /
Tove Kjeldsen
Side 3