Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Det talte ord gælder
Åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget den 20. december 2016
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål BM (stillet efter ønske fra Flemming Møller
Mortensen (S)):
”Hvilke
overvejelser gør ministeren sig om forholdene for
fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, når
klinikchefen på en af landets førende fødeafdelinger siger op,
fordi han ikke længere kan stå inde for disse forhold? Hvilke
tiltag agter ministeren at tage for at rette op på forholdene? Og
hvad er begrundelsen for, at regeringen har lavet besparelser på
75 mio. kr. på fødeområdet i forhold til det løft af området, som
den tidligere regering lavede?”
Samrådsspørgsmål BN (stillet efter ønske fra Kirsten Normann
Andersen (SF)):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen fremadrettet
vil sikre rimelige og ordentlige forhold på landets
fødselsafdelinger i en tid med stigende fødselstal og en bebudet
lav offentlig vækst på 0,3 pct.? Der henvises til artiklen ”Rigets
fødselschef går i protest” bragt i Politiken den 29. november
2016 og Jordemoderforeningens henvendelse af 14. juni 2016 til
Sundheds- og Ældreudvalget, jf. SUU alm. del - bilag 572
(folketingsåret 2015-16).”
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Samrådsspørgsmål BZ (stillet efter ønske fra Peder Hvelplund
(EL)):
”I
forbindelse med hans opsigelse siger klinikchef på
Rigshospitalets fødeafdeling, Morten Hedegaard, at:
»Spareøvelser ruller ind over os som tidevandet. Vi skal hvert år
lave besparelser, og arbejdspresset er blevet mærkbart højere.
Det er utilfredsstillende«, jf. artiklen ”Rigets fødselschef går i
protest” bragt i Politiken den 29. november 2016. Vil ministeren i
forlængelse heraf redegøre for den effekt, som
produktivitetskravet på 2 pct. har haft for svangreomsorgen
specifikt og for sygehussektoren generelt?”
[Indledning]
Tak for de tre spørgsmål, som jeg vil tillade mig at besvare
samlet efter aftale med udvalgets formand.
Og tak for at jeg fik lov til at deltage i udvalgets høring i sidste
uge. Det var jeg rigtig glad for, om end invitationen kom lidt
sent.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Jeg havde dog planlagt at følge høringen under alle
omstændigheder. Det er et vigtigt emne, og vi må tage det
opråb, der er kommet fra landets fødeafdelinger alvorligt og
drøfte det politisk.
Der gik som bekendt ikke særlig lang tid, fra jeg fik fornøjelsen af
at sætte mig i ministerkontoret i Sundhedsministeriet, før de
danske fødegange endnu en gang var til livlig debat ikke bare i
medierne, men også blandt sundhedsvæsenets aktører.
Det er ikke nogen ny debat. Det er et emne, som blusser op med
jævne mellemrum.
Det var blandt andet tilfældet under den tidligere SR-SF regering
og SR regering i 2014, hvor DR2 sendte en dokumentar, der hed
”Travlhed på fødegangen”, og det var tilfældet i sommer i
forhold til det babyboom, som også var anledning til, at udvalget
havde den tidligere sundhedsminister i samråd tilbage i juni
måned.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
De spørgsmål, der ligger til mig i dag tager deres afsæt i, at
klinikchefen på Rigshospitalet, Morten Hedegaard, ifølge
Politikens forside den 29. november havde valgt at forlade sin
stilling i protest mod, at [citat] ”Betingelserne, vi [Rigshospitalet]
arbejder under - og som de fødende udsættes for - bliver ringere
og ringere.”
[Det har gjort indtryk]
Der bliver spurgt fra alle tre spørgere, om ikke det gør indtryk på
mig, og selvfølgelig gør det det. Jeg tror, at man skal være
politisk immun og argumentresistent, hvis ikke det gør indtryk.
Det er væsentligt, at vi tager dette opråb alvorligt.
Hr. Flemming Møller Mortensen spørger, hvilke overvejelser det
har givet mig anledning til.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Jeg lytter naturligvis til, hvad de dedikerede og kompetente
medarbejdere på landets fødegange siger om, at deres hverdag
er præget af travlhed og en følelse af, at de ikke slår til og ikke
kan give de fødende den tid og omsorg, som de gerne ville.
Det skal være trygt og sikkert at føde på de danske
fødeafdelinger. Det skal det over hele landet. Vi skal tage de
bekymringer, der er alvorligt, men vi skal ikke tale hele vores
svangreomsorg ned i et sort hul, så vi ikke forholder os til, at vi
overordnet set har et meget velfungerende sundhedsvæsen og
en velfungerende svangreomsorg.
Hvis vi kigger på de seneste undersøgelser på området, LUP-
tallene, så giver over 9 ud af 10 kvinder udtryk for, at de har haft
en samlet god oplevelse af deres fødsel, og at 92 pct. af de
fødende mener, at jordemoderen har været til stede i et
passende omfang.
Det betyder ikke, at jeg negligerer de problemer og
udfordringer, der kan være, men vi er nødt til også at se på det
samlede billede, så vi kan identificere, hvor der konkret er behov
for, at vi sætter ind.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Som det bliver nævnt af de tre spørgere i dag skal personalet på
fødegangene have rimelige arbejdsvilkår. Det er også en
forudsætning for at sikre en god kvalitet.
[Der er afsat penge til fødende og sundhed]
Som jeg allerede har været inde på, er problemstillingen
desværre ikke ny.
Den tidligere SR-regering øremærkede 35 mio. kr. til løft af
kvaliteten på fødselsområdet i 2015 og 75 mio. kr. fra 2016-2018
som herefter skulle overføres permanent til regionerne via
bloktilskuddet og altså ikke øremærkes direkte.
V-regeringen aftalte med finanslovspartierne Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, at der ud over de
35 mio., der var implementeret med finansloven for 2016, blev
afsat 50 mio. kr. årligt i øremærkede midler til en styrket indsats
på hospitalernes fødeafdelinger fra 2016 og frem.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
2016-midlerne blev udmøntet i maj i år, og regionerne har
oplyst mig ved en status her i december, at midlerne er kommet
ud og ”arbejde” på de enkelte sygehuse. Det er også det, jeg har
svaret udvalget i onsdags den 14. december 2016 som svar på
SUU alm. del spm. 257.
I regionernes status fortæller de om en generel opnormering i
antallet af jordemødre, og i mindre omfang af sygeplejersker,
læger og SOSU-assistenter.
Altså flere varme hænder til de fødende og mere aflastning til
det kompetente sundhedspersonale, der allerede har deres
daglige gang på fødeafdelingerne.
De 50 mio. kr., som er øremærket fødeafdelingerne i 2016, har
altså givet et løft i forhold til i 2014.
Det ændrer ikke på, at ansvaret for, hvordan budgetterne i vores
sundhedsvæsen og vores sygehuse udmøntes, påhviler regioner,
herunder at der tages bestik af de regionale forhold og
ændringer, der kan ske i fødselstallet.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Og jeg vil gerne minde om, at vi ud over de 50 mio. kr.
øremærkede midler til fødeafdelingerne også med finansloven
for 2016 har afsat 2,4 mia. kr. ekstra til sundhedsområdet. Det
er et løft, der vel og mærke er 0,5 mia. kroner større, end den
tidligere SR-regering lagde op til og gik til valg på.
Vi har også med finansloven for 2017, afsat ekstra midler til
sundhed, fordi vi ønsker at prioritere vores sundhedsvæsen.
Det er imidlertid vigtigt, at vi respekterer den arbejdsdeling, der
er mellem kommuner, regioner og stat i forhold til, hvor man
skal træffe de detaljerede beslutninger. På den måde, sikrer vi
både den største arbejdsglæde og den største kvalitet for
patienterne i stedet for at tro, at det er den samme beslutning,
der er gavnlig, uanset hvor man befinder sig i landet.
Regionerne har hvert år godt og vel 110 mia. kr., som de langt
hen ad vejen selv kan prioritere – og som jeg forventer, at de
bruger på de områder, hvor behovet er størst, og som
adresserer aktuelle udfordringer, der kan være på fx
fødeafdelingerne. Alene Region Hovedstaden har et budget på
33 mia. kr.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Udover disse midler kommer der 47 mia. kr. til nye
supersygehuse, som i de kommende år skal komme patienterne
til gode. Det er midler, som regionerne er enige i vil frigive
ekstra ressourcer til ekstra sygehusaktivitet.
[Regionernes planlægning må følge med]
Det er klart, at når vi snakker fødeafdelinger, så er man
selvfølgelig nødt til at se det i sammenhæng med, at
fødselstallet de sidste 10 år har været faldende fra ca. 65.000
fødsler i 2006 til knap 60.000 i år.
Vi kan nu se frem imod en stigning i fødselstallet frem mod 2025
i takt med, at årgangene, der får børn, selv bliver større.
Det synes jeg er positivt. Men det kræver selvfølgelig, at
regionernes planlægning følger med.
På høringen i sidste uge blev der fremvist tal for, hvor mange
fødselsafdelinger, der er blevet nedlagt i de foregående år.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Eftersom vi nu er i en situation, hvor der kommer flere fødsler,
er det klart, at man i regionerne er nødt til at tage bestik af det
stigende fødselstal, ligesom man i sin tid tog bestik af det
faldende fødselstal.
De økonomiske rammer, som jeg skitserer, er langt hen ad vejen
udtryk for en stigende investering i vores sundhedsvæsen. Vi har
både fra Venstre regeringens side, men også fra
trekløverregeringens side meget klart sagt, at vi mener, at det er
vigtigt, at vi investerer i vores sundhedsvæsen, ligesom vi
mener, at der er andre kernevelfærdsområder, det er væsentlig
at investere i, herunder ældre og børn.
Det er et prioriteringsspørgsmål. Og det er sådan set upåagtet,
hvor stor vækst vi har i det offentlige.
Vi er ikke i mål, og regeringen vil fortsat prioritere at forbedre
vores kernevelfærd.
Kigger vi lidt frem, så vil der komme flere borgere med en
kræftsygdom og flere med en kronisk sygdom - og der vil
heldigvis også komme flere fødsler.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Derfor er det også vigtigt, at vi allerede nu udviser rettidig omhu
og ruster sundhedsvæsenet til, at alle patienter, herunder bl.a.
kræftpatienter og fødende kvinder også fremover kan få en høj
kvalitet i deres behandling.
Men en øget økonomisk ramme gør det ikke alene.
Vi er også nødt til at se på, hvordan der skabes sammenhæng
mellem sundhedsindsatsen på tværs af kommuner, almen
praksis og de specialiserede sygehuse.
Vi har nedsat et udvalg til at komme med konkrete bud på,
hvordan vi får den sammenhæng til at være bedre. I udvalget
deltager regeringen sammen med Danske Regioner og KL, og til
foråret vil vi på baggrund af det udspil, der kommer, tage en
nærmere drøftelse.
Vi er også nødt til at have fokus tilbage på kerneopgaven. Blandt
andet ved regelforenkling som skal bidrage til, at medarbejderne
får mere tid og fokus på at løse kerneopgaver.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Effektivisering handler nemlig også om at sikre bedre
arbejdstilrettelæggelse.
Det handler både om at være åbne for, hvad der bliver sagt og
om at lære af hinanden og udvikle arbejdsgange, metoder og
samarbejder i sundhedsvæsenet, der kan sikre, at ressourcerne
anvendes bedst muligt til gavn på patienterne, herunder også på
fødselsområdet.
Jeg hørte flere af aktørerne sige på høringen forleden, at det
handler om alt fra opgaveglidning til, hvad man bruger sin tid på.
Det bliver vi nødt til at have fokus på, hvis vi skal imødekomme
det opråb og de udfordringer, der er.
[Møder med interessenter]
Men hvorfor er det så, at vi nu igen og igen hører om dårlige
forhold på landets fødegange – selvom vi i LUP tallene kan se, at
den generelle tilfredshed er stor hos de fødende i Danmark, og
selvom der har været et generelt økonomisk løft til
sundhedsområdet og øremærkede midler til fødeafdelingerne.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Nogle af de tal, som er blevet oversendt til udvalget, og som der
er blevet gennemgået i Politikken den 3. december om blandt
andet økonomien for Rigshospitalet, viser, at der over de senere
år har været tilført
flere
midler og været
færre
fødende end for
bare tre år siden.
Det her handler ikke bare om at ”sende flere penge”? Det er
også et spørgsmål om god ledelse og god arbejdstilrettelæggelse
ude i regionerne og på de enkelte afdelinger. Og det er et
spørgsmål om prioritering.
Siden jeg blev sundhedsminister, har jeg haft fornøjelsen af at
holde møder med Danske Regioner og Jordemoderforeningen,
og jeg har også en række møder i kalenderen med nogle af de
andre aktører på området blandt andet fødselslægerne.
Jeg mener, at det er væsentligt, at jeg som sundhedsminister
har mulighed for at indgå i en tættere dialog med aktørerne på
området og tage bestik af, hvad det er for nogle betragtninger,
de kommer med.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Jeg har også bedt ministeriet om at dykke ned i tallene for at
give mig et overblik over, hvad der er op og ned i sagen. Jeg kan
også se, at mange af udvalgets medlemmer har oversendt
spørgsmål for at få nogle af tallene bag.
Vi kommer til at opleve et stigende fødselstal de kommende år,
som forventes at stige i Danmark fra ca. 60.000 fødsler i år til
godt 72.000 fødsler om ti år.
Det stigende fødselstal skal dog ses i lyset af den udvikling, som
vi har haft hidtil med et faldende fødselstal de seneste 10 år.
Hvis man kigger på tallene, med forbehold for brug af vikarer,
opgørelsesmetoder osv., så viser de, at antallet af
fuldtidsbeskæftigede jordemødre på de offentlige sygehuse, er
steget med ca. 400 fra 2006 og indtil 2015, samtidig med at
fødselstallet har været faldende.
Det er de store linjer.
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Men det er selvfølgelig langt fra hele billedet. For samtidig kan
jeg forstå på jordemødrene, at man på mange fødeafdelinger -
på trods af flere jordemødre - stadig føler sig under pres, blandt
andet fordi jordemødrene har overtaget flere opgaver på
fødegangene, såvel som på barselsafsnit og andre steder.
Jeg hører jordemødrene sige, at de ikke har mulighed for at give
de fødende den omsorg og tid, som de synes, de bør have. Og at
det gælder både før og efter selve fødslen.
Det synes altså vigtigt, at vi kigger på, hvilken opgaveglidning, og
arbejdstilrettelæggelse der har været på fødselsområdet.
Jeg spidsede for eksempel ører, da jeg ved høringen forleden
hørte jordemoderen Karen Ingversen fortælle om de gode
erfaringer med hjemmefødselsordningen i Region Sjælland. En
ordning, der efter sigende, medførte mere ro og færre
komplikationer for de fødende og faktisk var billigere for
regionen som helhed.
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Jeg synes, det er vigtigt, at vi tager bestik af det, og at
regionerne også tager bestik af de erfaringer, der gøres andre
steder.
[Produktivitetskrav betyder ikke at gøre det samme hurtigere]
Vi skal hele tiden se på, om vi tilrettelægger arbejdet på den
bedste måde i vores sundhedsvæsen. Eller om det kan gøres på
en bedre og smartere måde til gavn for patienter og for
medarbejdere.
Regionerne skal turde lade sig inspirere af hinanden.
Vi har i dag et produktivitetskrav til regionerne, som gør, at man
netop som region skal se på, hvor det er, at man kan
effektivisere og ikke kan effektivisere, og hvor er det, at man kan
få gavn af ny teknologi, ny medicin, nye behandlingsformer, og
hvor har man ikke de samme muligheder.
På den måde skal man lokalt prioritere og løbende forbedre
forholdene ikke blot for patienterne, men også for
medarbejderne.
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Effektivitet og produktivitet er selvfølgelig ikke forhold, der skal
stå alene.
Denne debat er blevet en diskussion om, at hvis man enten
sender en større check eller afløser DRG-systemet, så løser man
alle problemerne. Men der er flere forhold, der gør sig
gældende.
Derfor er vi også nødt til at insistere på, at fokus skal være på
kvalitet, sammenhæng og effekt af den indsats, der ydes hver
dag i sundhedsvæsenet, uanset hvilke styringsmodeller- og
mekanismer man lægger ned over det.
Det er også baggrunden for, at vi sammen med regionerne
fastsatte otte nationale mål i foråret, der skal fokusere på, hvad
der i højere grad giver værdi for patienten. Mål, som skal sikre,
at alle i sundhedsvæsenet hele tiden arbejder i retning mod
endnu højere kvalitet til gavn for patienterne.
Side 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Og der blev givet midler i økonomiaftalen for 2016 til regionale
forsøg med værdibaseret styring – altså styring efter værdi for
patienten.
For så vidst angår 2 procents kravet er det i dag regionerne selv,
der prioriterer, hvordan de 2 procent skal findes. Der er intet
krav om, at de fødende skal føde 2 procent hurtigere.
Men vi kan heldigvis også på fødselsområdet se, at der er sket
en udvikling, som gør, at vi i dag kan tage nogle initiativer på
fødselsafdelingerne, som også sikrer, at man kan håndtere nogle
situationer mere skånsomt og hurtigere, end man måske var i
stand til tidligere.
Men produktivitetskravet handler ikke om besparelser, som der
ellers er nogle, der siger.
Det handler i høj grad om at skabe og opnå mest mulig værdi for
patienten – og mest mulig sundhed for vores skattekroner.
Side 18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Og gevinsterne ved en øget produktivitet bliver heller ikke
fjernet fra regionerne. De bliver i regionerne til gavn for
patienterne. Så der er også en mulighed for, at man regionalt
sådan set kan frigive ressourcerne fra et område for at kunne
investerer det på andre områder.
Hvis jeg skal svare Peder Hvelplunds direkte spørgsmål, om
produktivitet har haft en god effekt på sygehussektoren, så
mener jeg overordnet, at ja det har det.
Men det kræver en ordentlig ledelse og en ordentlig prioritering
de rigtige steder, og at man ikke bare træffer beslutninger i
blinde. Uanset hvilket styrringsregime man har, forudsætter det,
at man gør sig nogle reflekterede tanker over, hvad der giver
mening.
[Organisering af fødselsområdet]
Ser vi på fødselsområdet, er det værd at overveje, hvordan vi
organiserer området.
Side 19
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Jeg hører flere, som er af den opfattelse, at regionerne har
samlet og specialiseret for meget, så alle fødende fra den meget
komplicerede til den helt ukomplicerede samles samme sted,
selvom alle fødsler langt fra har behov for den samme grad af
ekspertise og medicinske behandling. Det er værd at tage med
for os som landspolitikere.
Omvendt forstår jeg på Jordemoderforeningen, at nogle gravide
kan have behov for mere omsorg og mere opfølgning end andre
under graviditeten, men at der i dag ikke er tilstrækkelig
mulighed for at tage ekstra hånd om de svageste grupper og
dem, som måske kan have yderligere behov.
For mig er det egentligt bare et eksempel på, at vi i høj grad er
nødt til at gå væk fra tankegangen om, at det er
standardløsninger, der skal til.
Jordemoderforeningen efterlyser selv en ”nytænkning” af
fødselsområdet i deres kronik i Politiken den 12. december.
Side 20
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Og jeg bemærkede fra høringen i torsdags, at der er eksempler
på en anden organisering, hvor der etableres et stærkere
forhold mellem den fødende, jordemoderen og sygehuset, der
sikrer, at man arbejder på det lavest effektive
omkostningsniveau, uden at man går på kompromis med
sikkerheden eller den gode fødselsoplevelse.
Det er værd at tage denne diskussion og tage dimensionen om
selve arbejdstilrettelæggelsen med i vores politiske overvejelser.
Vi har tilført flere midler, og vi har fået flere dygtige jordemødre
og andet sundhedspersonale ud på fødeafdelingerne.
Men alligevel virker det som om, at der stadig er en generel
oplevelse af en presset hverdag, og derfor kan der være behov
for at se nærmere på opgaveglidning og
arbejdstilrettelæggelsen.
[Ministerens fremadrettede tiltag]
Vi er nødt til at bygge vores indsats på fødselsområdet på
faglighed og fakta.
Side 21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Regionerne er i gang med en national kortlægning af
fødselsområdet, herunder hvilke forskelle der kan være. Vi er
nødt til at have regionerne med som driftsherrer på området.
Det er ikke hverken mig som sundhedsminister eller os
nationalt, der kan afbøde alle problemer eller organisere alting.
Derfor synes jeg også, at det er naturligt og på sin plads, at
regionerne indgår meget aktivt på dette område.
Jeg forstår, at kortlægningen skal vise, hvordan kræfterne
bruges på fødselsområdet, og om for eksempel andre
faggrupper kan varetage nogle af jordemødrenes opgaver for at
sikre, at man får tid til kerneopgaverne.
Jeg kunne forestille mig, at regionerne vil finde stor værdi i at
lære af hinanden og identificere de gode eksempler på
arbejdstilrettelæggelse. Vi skal turde lære af hinanden, hvis vi vil
udvikle vores sundhedsvæsen.
Side 22
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Samtidig kunne det også være en idé at kigge til udlandet på
nogle af de lande, som vi normalt sammenligner os med, og som
har nogle af de samme udfordringer og tage ved lære dem.
Sundhedsstyrelsen vil til næste år revidere anbefalingerne for
svangreomsorgen fra 2009 med et barselsafsnit, der blev
revideret i 2013. Revisionen skal foregå på baggrund af en bred
og inddragende proces, så vi sikrer os, at anbefalingerne er
tidssvarende og medfører en fortsat høj kvalitet på
fødselsområdet.
[Ikke tale fødeafdelinger ned]
For her til sidst vil jeg gerne minde om, at vi har en høj kvalitet
på fødselsområdet.
Det var også budskabet fra samtlige oplægsholdere ved
høringen i sidste uge, at Danmark er et af de allersikreste lande i
verden at føde i.
Samtidig kan vi se, at der er en høj patienttilfredshed på
fødselsområdet.
Side 23
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Derfor skal vi også være varsomme med at tale fødselsområdet
ned. Det fortjener det ikke.
Det fortjener alle de dygtige jordemødre, læger, SOSU’er og
sygeplejersker på landets fødegange ikke. Eller de kvinder, der
snart skal føde.
Men det er klart, at vi skal tage den kritik, vi hører, alvorligt. Og
vi skal især lytte til den konstruktive kritik, der kan hjælpe os
med af forbedre vilkårene på fødegangene. Ikke mindst i en tid,
hvor vi er i den ellers glædelige situation, at vi har et stigende
fødselstal.
Vi skal sørge for, at de babyer, der fødes i de kommende år, får
den bedste start på livet.
Og vi skal passe på de mennesker, der hver dag utrætteligt
arbejder på landets fødegange for at det kan ske.
Side 24
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/12-16 om forholdene for fødende kvinder og personalet på landets fødeafdelinger, til sundhedsministeren
Jeg og regeringen tager opråbene alvorligt og handler også på
baggrund af dem, men der er også flere nuancer til denne
diskussion end bare at sende en større check.
Tak for ordet.
Side 25