-- AKT 1595483 -- BILAG 1 -- [ Bilag 1 Meddelelse vedrørende rekommendation ] --
NOTAT
Kemikalier
J.nr.
Ref. Rdh
Den 6. marts 2015
Meddelelse fra de nordisk landes regeringer vedr. Nordisk Råds
rekommendation 32/2013/miljø
I de nordiske landes regeringers meddelelse om Nordisk Råds rekommendation
32/2013 om beskyttelse af befolkningssundheden mod hormonforstyrrende
stoffer, er der foreslået 6 tiltag, der skal bidrage til at opnå et højere
beskyttelsesniveau blandt befolkningerne i de nordiske lande. Nordisk Råds miljø-
og naturressourceudvalg har i sin betænkning af 23. september 2014 taget
meddelelsen til efterretning, idet udvalget dog afventer en ny meddelelse i 2015.
Nedenfor er kort beskrevet nogle af de aktiviteter, der er foretaget inden for de
forskellige tiltag.
1 Klargjøre hvilke stoffer anses som hormonforstyrrende
Der er endnu ikke fastsat fælles kriterier for identifikation af hormonforstyrrende
stoffer, selv om EU lovgivningerne vedr. henholdsvis plantebeskyttelsesmidler og
biocider stiller krav til Europa-Kommissionen om at udarbejde sådanne kriterier
senest i december 2013. I stedet har Kommissionen igangsat et arbejde med at
vurdere konsekvenser af forskellige mulige kriterier. Flere af de nordiske lande har
bidraget til EU Kommissionens arbejde med at udvikle kriterier til identifikation af
hormonforstyrrende stoffer. Både gennem deltagelse i de to arbejdsgrupper
(science and policy) nedsat af DG Environment fra 2010-2013 samt ved at bidrage
til besvarelse af den offentlige høring om, hvordan fremtidige kriterier til
identifikation af hormonforstyrrende stoffer bør se ud. Høringen løb frem til den
16. januar 2015 og skal indgå i den konsekvensanalyse, som Kommissionen vil
foretage, før det endelige forslag til kriterier fremsættes.
De nordiske lande har arbejdet for, at den bredt accepterede WHO-definition af
hormonforstyrrende stoffer
1
skal danne udgangspunkt for videnskabeligt baserede
kriterier baseret på stoffernes iboende fareegenskaber, og at kriterierne skal
omfatte 3 kategorier, der afspejler graden af dokumentation. De nordiske lande
forsætter arbejdet med at bidrage til udvikling af kriterier til identifikation af
hormonforstyrrende stoffer, også set i lyset af, at ansvaret for denne opgave er
flyttet fra DG Environment til DG Sanco som følge af omstruktureringer internt i
EU-Kommissionen.
Den svenske regering lagde i juli 2014 sag an mod EU-Kommissionen for passivitet
i forbindelse med indførelse af kriterier til identifikation af hormonforstyrrende
under biocidforordningen. Blandt andre Danmark og Finland har udtrykt støtte til
denne retssag.
Nordisk Ministerråd offentliggjorde i november 2014 den fælles nordiske rapport
’Cost of Inaction - A socioeconomic analysis of costs linked to effects of endocrine
disrupting substances on male reproductive health’.
De nordiske miljøministre
1
IPCS (2002). Global assessment of the state-of-the-science of endocrine disruptors.
Geneva, Switzerland, World Health Organization, International Programme on Chemical
Safety.