Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1718566_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. februar 2017
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2017-0032/37-0026
2179903
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 316 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 20. de-
cember 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, i hvor mange tilfælde i løbet af de sidste fem år demente personer, som ikke er blevet straffet for overfald på plejehjemspersonale, er blevet dømt til at betale sagsomkostninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 316 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Ministeren bedes oplyse, i hvor mange tilfælde i løbet af de
sidste fem år demente personer, som ikke er blevet straffet for
overfald på plejehjemspersonale, er blevet dømt til at betale
sagsomkostninger?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Straffelovens § 16, stk. 1, indebærer, at personer med
sindssygdom eller tilstande, der må ligestilles hermed, ikke
straffes. Tilsvarende gælder for personer, der er mentalt retar-
derede i højere grad. Det er dog en betingelse for straffrihed, at
personen på gerningstidspunktet var utilregnelig på grund af
f.eks. sindssygdom. Anvendelsen af straffelovens § 16 beror
således dels på en lægelig vurdering af, om gerningspersonen
f.eks. er sindssyg, dels på en juridisk vurdering af, om ger-
ningspersonen må anses for at have været utilregnelig.
Endvidere straffes personer, der på gerningstidspunktet var
mentalt retarderede i lettere grad, ikke, medmindre særlige om-
stændigheder taler for at pålægge straf. Tilsvarende gælder
personer, der befandt sig i en tilstand som ganske må ligestilles
med mental retardering, jf. straffelovens § 16, stk. 2.
Hvis en person frifindes for straf efter straffelovens § 16, kan
retten efter straffelovens § 68 bestemme, at der skal anvendes
andre foranstaltninger, der findes formålstjenlige for at fore-
bygge yderligere lovovertrædelser. Det kan f.eks. være dom
om ambulant psykiatrisk behandling eller anbringelse på en
psykiatrisk afdeling mv.
Straffelovens § 69 omfatter personer, som ikke er omfattet af
straffelovens § 16 om sindssygdom mv., men som på gernings-
tidspunktet var i en tilstand, der var betinget af mangelfuld ud-
vikling, svækkelse eller forstyrrelse af de psykiske funktioner.
I disse tilfælde kan retten, hvis det findes formålstjenligt,
idømme de ovennævnte foranstaltninger efter straffelovens §
68 i stedet for at idømme en straf.
Afgørelsen af, hvorvidt en person med demens er omfattet af
personkredsen i straffelovens § 16 eller § 69, sker på baggrund
af en konkret lægelig vurdering.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, i hvor mange tilfælde i løbet af de sidste fem år demente personer, som ikke er blevet straffet for overfald på plejehjemspersonale, er blevet dømt til at betale sagsomkostninger, til justitsministeren
Hvis en tiltalt findes skyldig, skal den pågældende betale straf-
fesagens omkostninger, jf. retsplejelovens § 1008, stk. 1. Ret-
ten kan dog vælge at begrænse omkostningsansvaret, hvis ret-
ten finder, at dette ellers vil komme til at stå i åbenbart misfor-
hold til domfældtes skyld og vilkår, jf. stk. 4. Disse regler gæl-
der også, hvis den tiltalte idømmes foranstaltninger efter straf-
felovens § 68 eller § 69.
2.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet undersøgt
muligheden for ved elektronisk udtræk fra politiets sagssty-
ringssystem (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om antallet
af demente personer, der ikke er straffet, men idømt foranstalt-
ninger efter straffelovens § 16 eller § 69, for overfald på pleje-
hjemspersonale, og som i den forbindelse er blevet pålagt at
betale sagens omkostninger, jf. retsplejelovens § 1008, stk. 1.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, der
knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens af-
slutning registreres endvidere en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som
et redskab til at oplyse blandt andet, hvor mange anmeldelser
eller afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil
derimod ikke uden videre være muligt at trække data af mere
detaljeret karakter.
POLSAS indeholder ikke en eller flere gerningskoder, der om-
handler oplysninger om sagsomkostninger. Det er derfor ikke
muligt ved elektronisk udtræk at tilvejebringe nærmere oplys-
ninger om, i hvilket omfang der er pålagt sagsomkostninger i
straffesager.
Jeg kan herudover oplyse, at POLSAS ikke indeholder ger-
ningskoder, der alene omhandler demente personer. Det er der-
for heller ikke muligt ved elektronisk udtræk at tilvejebringe
nærmere oplysninger om antallet af straffesager mod demente,
der måtte være omfattet af straffelovens § 16 eller § 69.”
3