Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1718555_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. februar 2017
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2017-0032/37-0025
2179894
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 315 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 20. de-
cember 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvorfor en dement person, der er for syg til at vedkommende kan blive straffet for overfald på plejehjemspersonale, alligevel kan risikere at skulle betale sagsomkostninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 315 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Ministeren bedes forklare, hvorfor en dement person, der er
for syg til at vedkommende kan blive straffet for overfald på
plejehjemspersonale, alligevel kan risikere at skulle betale
sagsomkostninger, og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse,
om ministeren vil arbejde for, at ændre dette?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten om anklagemyndighedens behandling af straf-
fesager mod personer, der er straffri. Rigsadvokaten har i den forbindelse
oplyst følgende:
”1. Straffelovens § 16, stk. 1, indebærer, at personer med
sindssygdom eller tilstande, der må ligestilles hermed, ikke
straffes. Tilsvarende gælder for personer, der er mentalt re-
tarderede i højere grad. Det er dog en betingelse for straffri-
hed, at personen på gerningstidspunktet var utilregnelig på
grund af f.eks. sindssygdom. Anvendelsen af straffelovens §
16 beror således dels på en lægelig vurdering af, om ger-
ningspersonen f.eks. er sindssyg, dels på en juridisk vurde-
ring af, om gerningspersonen må anses for at have været util-
regnelig.
Endvidere straffes personer, der på gerningstidspunktet var
mentalt retarderede i lettere grad, ikke, medmindre særlige
omstændigheder taler for at pålægge straf. Tilsvarende gæl-
der personer, der befandt sig i en tilstand som ganske må li-
gestilles med mental retardering, jf. straffelovens § 16, stk. 2.
Hvis en person frifindes for straf efter straffelovens § 16, kan
retten efter straffelovens § 68 bestemme, at der skal anvendes
andre foranstaltninger, der findes formålstjenlige for at fore-
bygge yderligere lovovertrædelser. Det kan f.eks. være dom
om ambulant psykiatrisk behandling eller anbringelse på en
psykiatrisk afdeling mv.
Foranstaltninger efter § 68 har således til formål at forebygge
yderligere lovovertrædelser, og det skal konkret vurderes,
hvad der i den forbindelse vurderes at være den mest hen-
sigtsmæssige foranstaltning over for den pågældende person.
Straffelovens § 69 omfatter personer, som ikke er omfattet af
straffelovens § 16 om sindssygdom mv., men som på ger-
ningstidspunktet var i en tilstand, der var betinget af mangel-
fuld udvikling, svækkelse eller forstyrrelse af de psykiske
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvorfor en dement person, der er for syg til at vedkommende kan blive straffet for overfald på plejehjemspersonale, alligevel kan risikere at skulle betale sagsomkostninger, til justitsministeren
funktioner. I disse tilfælde kan retten, hvis det findes formåls-
tjenligt, idømme de ovennævnte foranstaltninger efter straffe-
lovens § 68 i stedet for at idømme en straf.
Afgørelsen af, hvorvidt en person med demens er omfattet af
personkredsen i straffelovens § 16 eller § 69, sker på bag-
grund af en konkret lægelig vurdering. Det vil i sådanne sager
ligeledes bero på en konkret vurdering, hvilken foranstaltning
over for den pågældende som anklagemyndigheden i givet
fald skal nedlægge påstand om.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Rigsadvokaten har fastsat nærmere
retningslinjer for anklagemyndighedens behandling af sager
mod psykisk afvigende kriminelle i Rigsadvokatmeddelelsen
(afsnittet om psykisk afvigende), herunder retningslinjer for
varetægtsfængsling, mentalundersøgelse, bistandsværger og
foranstaltninger efter straffelovens § 68.
2.
I straffesager mod personer, som f.eks. kan være omfattet
af straffelovens § 16 og § 69, kan anklagemyndigheden i vis-
se tilfælde give personen et tiltalefrafald i stedet for at rejse
tiltale og indbringe sagen for retten med påstand om, at der
idømmes en foranstaltning efter straffelovens § 68.
2.1.
Hvis den sigtede som følge af tidligere kriminalitet alle-
rede er undergivet en foranstaltning i medfør af straffelovens
§§ 68 og 69, f.eks. idømt psykiatrisk behandling, kan de regi-
onale statsadvokater frafalde tiltalen for ny kriminalitet,
medmindre særlige omstændigheder taler imod det. Det
fremgår af § 2, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 302 af 2. marts
2016 om politidirektørernes og statsadvokaternes adgang til
at frafalde tiltale.
Det er en forudsætning for at meddele et tiltalefrafald, at sig-
tedes skyld er utvivlsom eller, at alle faktiske omstændighe-
der i forbrydelsens gerningsindhold er erkendt.
Rigsadvokaten har fastsat nærmere retningslinjer om anven-
delse af tiltalefrafald for kriminalitet begået under igangvæ-
rende foranstaltning i pkt. 5.6. i afsnittet om psykisk afvigen-
de kriminelle i Rigsadvokatmeddelelsen.
Det fremgår heraf, at det beror på en konkret vurdering, om
statsadvokaten bør meddele tiltalefrafald i de nævnte situati-
oner. Statsadvokaten skal ved vurderingen blandt andet lægge
vægt på den aktuelle kriminalitets art og/eller grovhed. I de
tilfælde, hvor den aktuelle kriminalitet er grovere end den
kriminalitet, der udløste den igangværende foranstaltning, og
eventuelt må forventes at udløse en mere indgribende foran-
staltning, bør sagen ikke afgøres med et tiltalefrafald.
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvorfor en dement person, der er for syg til at vedkommende kan blive straffet for overfald på plejehjemspersonale, alligevel kan risikere at skulle betale sagsomkostninger, til justitsministeren
Herudover skal statsadvokaten ved vurderingen af, om sagen
kan afgøres med et tiltalefrafald, lægge vægt på antallet af
tidligere meddelte tiltalefrafald for kriminalitet begået under
den igangværende foranstaltning, om foranstaltningen må
forventes inden for en kortere tid at blive ophævet eller bort-
falde, f.eks. som følge af proportionalitetshensyn, eller om
der i øvrigt er behov for en anden form for foranstaltning end
den igangværende.
2.2.
Hvis den sigtede ikke er undergivet en foranstaltning i
medfør af straffelovens §§ 68 og 69, vil anklagemyndigheden
også i visse tilfælde kunne afgøre sagen med et tiltalefrafald.
Tiltalefrafald kan gives f.eks. efter retsplejelovens § 722, stk.
2, hvis der foreligger særlig formildende omstændigheder el-
ler andre særlige forhold, og påtale ikke kan anses for påkræ-
vet af almene hensyn.
Særligt med hensyn til ”overfald på plejehjemspersonale”,
som er nævnt i spørgsmålet, bemærkes, at anklagemyndighe-
den også kan give et tiltalefrafald i sager om overtrædelse af
straffelovens § 119, stk. 1 (vold og trusler mod offentlige an-
satte), og § 244 (simpel vold), når der er tale om meget be-
grænset voldanvendelse mv., og der ikke er sket betydelig
skade på den forurettede. Det fremgår af § 1, nr. 4, i bekendt-
gørelse nr. 302 af 2. marts 2016 om politidirektørernes og
statsadvokaternes adgang til at frafalde tiltale.
Det vil også i disse tilfælde, hvor den sigtede ikke er under-
givet en foranstaltning i medfør af straffelovens §§ 68-69, be-
ro på en konkret vurdering, om betingelserne for at meddele
et tiltalefrafald er opfyldt. I denne vurdering vil blandt andet
indgå oplysninger om den aktuelle kriminalitets grovhed og
art samt oplysninger om gerningsmandens personlige forhold,
herunder om gerningsmanden allerede er anbragt på et egnet
opholdssted eller lignende.
De regionale statsadvokater, som har kompetencen til at
meddele tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722, stk. 2, har i
den forbindelse oplyst, at der i flere tilfælde inden for de se-
nere år er blevet meddelt tiltalefrafald i medfør af den nævnte
bestemmelse i tilfælde, hvor sigtede f.eks. har begået vold
mod ansatte på bosteder mv., og hvor den pågældende allere-
de er anbragt på et bosted eller lignende, der kan tage hensyn
til personens særegne psykiske tilstand.
3.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at Rigsadvokaten vil drøfte
med de regionale statsadvokater, om der er behov for nærme-
re retningslinjer for anvendelse af tiltalefrafald i sager, hvor
gerningsmanden må antages at kunne være omfattet af per-
sonkredsen i straffelovens § 16 eller § 69, men ikke allerede
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvorfor en dement person, der er for syg til at vedkommende kan blive straffet for overfald på plejehjemspersonale, alligevel kan risikere at skulle betale sagsomkostninger, til justitsministeren
er undergivet foranstaltninger efter straffelovens § 68, jf. af-
snit 2.2. ovenfor.”
2.
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, er der i flere tilfælde in-
den for de senere år blevet meddelt tiltalefrafald i tilfælde, hvor sigtede
f.eks. har begået vold mod ansatte på bosteder, og hvor den pågældende
allerede er anbragt på et bosted eller lignende, der kan tage hensyn til per-
sonens særegne psykiske tilstand.
Derudover er det velkendt, at pædagogiske eller behandlingsmæssige hen-
syn fører til, at der ikke altid sker politianmeldelse i disse sager. Det er i
den forbindelse blevet tydeliggjort i en vejledning om offererstatning fra
april 2016, at Erstatningsnævnet ikke stiller krav om politianmeldelse som
en betingelse for at få erstatning i sager, hvor lærere, pædagoger, plejeper-
sonale mv. udsættes for en forbrydelse i forbindelse med deres arbejde,
hvis der er konkrete pædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn til
skadevolderen. Med vejledningen bliver de berørte personalegrupper gjort
bekendt med deres retsstilling, så politianmeldelser kun foretages, hvis det
er nødvendigt.
Det er således langt fra alle sager af denne karakter, der ender som straffe-
sager ved domstolene.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Rigsadvokaten allerede har opstil-
let retningslinjer for anklagemyndighedens behandling af sager mod psy-
kisk afvigende, herunder retningslinjer om anvendelsen af tiltalefrafald for
kriminalitet begået under en igangværende foranstaltning, og at Rigsadvo-
katen vil drøfte behovet for yderligere retningslinjer med de regionale
statsadvokater.
3.
Retsplejelovens kapitel 91 indeholder nærmere regler om sagsomkostnin-
ger i straffesager.
Som hovedregel er personer, der findes skyldige i en straffesag, pligtige til
at erstatte det offentlige de nødvendige udgifter, som er medgået til sagens
behandling, jf. retsplejelovens § 1008, stk. 1. Det gælder også i straffesa-
ger, der afgøres med et strafbortfald, jf. straffelovens § 83, eller hvor der i
stedet for straf fastsættes bestemmelser om andre foranstaltninger, jf. straf-
felovens § 68, jf. §§ 16 eller 69.
Det er retten, der træffer afgørelse om betaling af sagsomkostninger. Ret-
ten kan efter en konkret vurdering bestemme, at omkostningsansvaret skal
5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvorfor en dement person, der er for syg til at vedkommende kan blive straffet for overfald på plejehjemspersonale, alligevel kan risikere at skulle betale sagsomkostninger, til justitsministeren
begrænses, hvis det ellers ville komme til at stå i åbenbart misforhold til
domfældtes skyld og vilkår, jf. retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt.
Der findes i trykt retspraksis eksempler på straffesager, hvor en domfældt,
der i stedet for straf idømmes foranstaltninger efter straffelovens § 68 eller
§ 70, forpligtes til at betale omkostningerne forbundet med straffesagen.
Som et eksempel herpå kan nævnes Østre Landsrets kendelse af 1. juli
2008 (gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2008, side 2446). I byretten blev
tiltalte fundet skyldig i røveri. Med henvisning til straffelovens § 69 blev
pågældende i stedet for straf dømt til at undergive sig ambulant psykiatrisk
behandling efter straffelovens § 68. Spørgsmålet om afholdelsen af sagens
omkostninger blev kæret til landsretten, der udtalte, at det oplyste om til-
taltes personlige forhold ikke kunne føre til en begrænsning af omkost-
ningsansvaret efter retsplejelovens § 1008, stk. 4.
4.
Efter min mening er det et grundlæggende og korrekt princip, at den, der
dømmes i en straffesag, pålægges at betale sagens omkostninger frem for
staten.
Jeg er på den anden side enig i, at vi skal se nærmere på, om dette princip
også bør gælde fuldt ud for personer, der i forbindelse med en dom i en
straffesag findes at være straffri som følge af deres psykiske tilstand. Jeg
har derfor bedt mine embedsmænd om at se på området for sagsomkost-
ninger, herunder også i forhold til de øvrige persongrupper, som kan være
omfattet af straffelovens §§ 16 eller 69, da demente som bekendt, alene
udgør én blandt flere persongrupper, som kan undtages fra straf.
6