Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1711614_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 21. december 2016
Enhed: Ældre og det Nære Sam-
menhængende Sundhedsvæsen
Sagsbeh.: DEPIVR
Sagsnr.: 1611190
Dok. nr.: 258289
Medlem af Folketinget Christine Antorini (S) har den 15. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 437 til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 437:
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at man inden for samme kommune forskelsbe-
handler bl.a. ældre borgere i forhold til frit-valg og brugerbetaling, når de er visiteret
til samme serviceydelse, i dette tilfælde tøjvask?”
Svar:
For mig er det vigtigt, at den enkelte borger får den hjælp, som borgeren har behov
for.
Kommunalbestyrelsen skal foretage en konkret og individuel vurdering af, om borge-
ren har behov for praktisk hjælp til tøjvask. Kommunalbestyrelsen har frihed til at
tilrettelægge hjælpen, som det lokalt er mest hensigtsmæssigt. Den kan vælge at
tilrettelægge hjælpen, som en vaskeordning, hvor tøjet hentes hos borgeren eller
vaske tøjet i borgerens hjem.
Kommunalbestyrelsen har, jf. de regler som blev indført under den daværende SR-
regering, siden den 1. januar 2015 været forpligtet til at tilbyde rehabiliteringsforløb.
Forud for vurderingen af behovet for personlig og praktisk hjælp og madservice skal
kommunalbestyrelsen vurdere, om et rehabiliteringsforløb vil kunne forbedre perso-
nens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for personlig og praktisk hjælp og
madservice. Målet med rehabiliteringsforløbet kan fx være, at borgeren bliver i stand
til selv at klare tøjvask.
Borgeren kan således modtage tøjvask enten som praktisk hjælp eller som en del af
et rehabiliteringsforløb.
For tøjvask, som borgeren modtager som praktisk hjælp gælder, at kommunalbesty-
relsen skal skabe grundlag for, at borgeren kan vælge mellem to eller flere leverandø-
rer af hjælpen. Den ene leverandør kan være kommunal. Kommunalbestyrelsen har
mulighed for at anvende forskellige modeller for valg af leverandører afgrænset ud
fra et eller flere distrikter eller en eller flere ydelseskategorier.
For tøjvask, som borgeren modtager som led i et rehabiliteringsforløb, er kommunal-
bestyrelsen ikke forpligtet til at skabe grundlag for, at borgeren kan vælge mellem to
eller flere leverandører af hjælpen. Det er op til den enkelte kommunalbestyrelse at
beslutte, hvorledes rehabiliteringsforløbene skal tilrettelægges, herunder inddragel-
sen af private leverandører.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 306: MFU spm. om det er lovligt og i overensstemmelse med serviceloven, at ældre borgere i Hillerød kommune, der er visiteret til serviceydelsen tøjvask, fremadrettet servicemæssigt vil blive opdelt efter, om de har et 'rehabiliteringspotentiale' eller ej, til ældreministeren
Kommunalbestyrelsen kan opkræve betaling for de øvrige faktiske udgifter, fx vaske-
middel, når hjælpen ydes som praktisk hjælp, men kommunalbestyrelsen kan ikke
opkræve betaling for udgifter til personale. En beslutning om at opkræve betaling for
øvrige faktiske udgifter til tøjvask skal omfatte alle borgere, der modtager tøjvask
som praktisk hjælp. Der kan ikke opkræves betaling for tøjvask, som gives som en del
af hjælpen i et rehabiliteringsforløb.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Ina Vang Runager
Side 2