Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1711924_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 16-01-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSPO
Sagsnr.: 1611438
Dok. nr.: 269609
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 19. december 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 302 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 302:
”Vil ministeren indhente en vurdering fra Styrelsen for Patientsikkerhed om, hvad
stigningen i antallet af inddragelser af eller indskærpelser af udenlandske lægers au-
torisation skyldes, herunder om det alene kan tilskrives indførelsen af det risikobase-
rede tilsyn, eller om der også er andre faktorer, der har haft indflydelse på stignin-
gen? Og vil ministeren endvidere indhente styrelsen vurdering af, om den nuværende
tilsynsordning i tilstrækkelig grad sikrer patientsikkerheden, eller om der er behov for
yderligere initiativer? Der henvises til åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget
den 13. december 2016, jf. SUU alm. del – samrådsspørgsmål N.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet følgende bidrag fra Styrelsen for Patientsik-
kerhed, som jeg kan henholde mig til:
”Styrelsen for Patientsikkerhed kan indledningsvis oplyse, at styrelsen udøver tilsyn
med sundhedspersoner og organisationer indenfor sundhedsvæsenet.
Den 1. januar 2017 trådte reglerne om det nye risikobaserede organisationstilsyn i
kraft. Det risikobaserede tilsyn vedrører tilsynet med behandlingssteder (organisatio-
ner).
Styrelsen har i forbindelse med besvarelsen af dette spørgsmål lagt til grund, at
Sundhedsudvalgets spørgsmål vedrører omlægningen af tilsynet med konkrete sund-
hedspersoner (individtilsynet) og de nye redskaber, som styrelsen pr. 1. juli 2016 fik i
forbindelse hermed.
Styrelsen har i denne besvarelse forudsat, at der med udenlandske læger, henvises til
læger uddannet eller autoriseret i andre EU/EØS-lande, jf. samrådsspørgsmål N. Sty-
relsen har således ikke foretaget en vurdering af antallet af sanktioner for læger ud-
dannet eller autoriseret i 3. lande.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan oplyse, at det i styrelsens journalsystem (Captia),
ikke er muligt at foretage et dataudtræk over antallet af individtilsynssager på læger
oprindeligt uddannet eller autoriseret i andre EU/EØS-lande.
I styrelsens underlæggende registreringssystem (CRM), er det muligt at trække oplys-
ninger om sundhedspersoner der har fået en tilsynssanktion (bortset fra egnetheds-
påbud og afgørelse med vilkår), datoen for tilsynssanktionen samt sundhedsperso-
nernes uddannelsesland.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil indhente en vurdering fra Styrelsen for Patientsikkerhed om, hvad stigningen i antallet af inddragelser af eller indskærpelser af udenlandske lægers autorisation skyldes, til sundhedsministeren
Det er dog ikke muligt i søgningen at skelne mellem tilsynssanktioner i faglige sager
og egnethedssager.
Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør i autorisationsregisteret oplysninger om
autorisationsfratagelser, virksomhedsindskrænkninger, ordinationsindskrænkninger,
forbud, suspensioner, skærpede tilsyn, faglige påbud og frivillige fraskrivelser og ind-
skrænkninger. I forbindelse med offentliggørelsen registreres oplysninger om de på-
gældende sanktioner i CRM. I CRM registreres også oplysninger om uddannelsesland
for hver enkelt autoriseret sundhedsperson.
Styrelsen vil i lyset af den politiske interesse for området fremadrettet foretage et ud-
træk af oplysninger om sundhedspersonernes registrerede uddannelsesland og op-
lysningen om eventuelle tilsynssanktioner i Danmark. På denne måde vil der fremad-
rettet kunne trækkes præcise data, som kan belyse udviklingen og eventuelle statisti-
ske forskelle mellem tilsynssager og -sanktioner på sundhedspersoner oprindeligt ud-
dannet i Danmark og sundhedspersoner oprindeligt uddannet i andre EU/EØS-lande.
Styrelsen kan oplyse, at der i de senere år er sket en stigning i det samlede antal af
afgørelser om autorisationsfratagelser og virksomhedsindskrænkninger over for au-
toriserede sundhedspersoner, dvs. afgørelser vedrørende alle autoriserede sund-
hedspersoner uanset hvor disse er uddannet.
Denne generelle stigning i afgørelser om autoristionsfratagelser og virksomhedsind-
skrænkninger skal hovedsageligt ses i lyset af den omlægning af individtilsynet, som
blev iværksat som følge af EPSO-rapporten, Sundhedsstyrelsens handleplan fra sep-
tember 2014 og Kammeradvokatens forvaltningsretlige undersøgelse fra december
2014. Disse undersøgelser medførte en ændring af styrelsens praksis i februar 2015,
hvorefter styrelsen ikke længere indgik frivillige aftaler.
Ændringen af autorisationsloven pr. 1. juli 2016 betød både en lempelse af farekrite-
riet og øgede reaktionsmuligheder over for sundhedspersoner med udenlandsk auto-
risation, som i udlandet er underlagt visse tilsynsreaktioner.
Med ændringen af autorisationsloven pr. 1. juli 2016 indførtes således blandt andet
en bestemmelse (§ 7 b), som medførte, at sundhedspersoner får frataget deres auto-
risation eller indskrænket deres virksomhedsområde, hvis deres udenlandske autori-
sation fratages eller indskrænkes uanset, hvor de oprindeligt er uddannet.
Det er efter bestemmelsen ikke et krav, at styrelsen foretager en tilbundsgående
vurdering af, hvorvidt der af hensyn til patientsikkerheden i Danmark vil være grund-
lag for en fratagelse eller indskrænkning. Bestemmelsen sikrer styrelsen mulighed for
at reagere hurtigt og per automatik.
Styrelsen kan i den forbindelse oplyse, at styrelsen har anvendt bestemmelsen i § 7 b
i to afgjorte sager vedrørende tandlæger. Styrelsen har desuden en igangværende
sag vedrørende en tandlæge, hvor bestemmelsen umiddelbart forventes anvendt.
Det er styrelsens opfattelse, at styrelsen med de ændringer i autorisationsloven, der
trådte i kraft pr. 1. juli 2016, har fået gode muligheder for at reagere overfor konkre-
te sundhedspersoner, som udgør en fare for patientsikkerheden, herunder også gode
muligheder for at reagere over for sundhedspersoner, som er autoriserede i et andet
EU/EØS-land. På baggrund af de erfaringer styrelsen har gjort sig i det halve år den
ændrede autorisationslov har været gældende, er det umiddelbart styrelsens vurde-
ring, at redskaberne i lovgivningen i tilstrækkelig grad sikrer patientsikkerheden.”
Styrelsen for Patientsikkerhed har desuden oplyst, at de 35 autorisationsfratagelser,
som blev nævnt i ministerens samrådstale vedrører alle sundhedspersoner og der-
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil indhente en vurdering fra Styrelsen for Patientsikkerhed om, hvad stigningen i antallet af inddragelser af eller indskærpelser af udenlandske lægers autorisation skyldes, til sundhedsministeren
med ikke blot læger. Supplerende har styrelsen oplyst, at 12 læger i perioden fra 1.
januar 2016 til 1. november 2016 har fået frataget autorisation af Styrelsen for Pati-
entsikkerhed.
Der er således indført rigtig mange gode tiltag på tilsynsområdet i de senere år. Jeg
mener grundlæggende, at disse nye initiativer, herunder også den nye tilsynslov fra i
sommers, skal have lov til at vise deres værd, før vi begynder at drøfte behovet for
yderligere initiativer.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Simone Poulsen
Side 3